Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKai Halttunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
KAMU-verkostoseminaari 7.10.2014 Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA
2
KAMU-kehittämistyön lähtökohtia ✱ Vapaaehtoistoiminnan (4.) harjoittelu Metropolian sosiaalialalla ✱ Opiskelijan vapaasti valitsema kohde/ kohteet ✱ Ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen ✱ 5/8 opintopistettä ✱ Tavoitteena on lisätä ammatillisuutta ja ”edistää oikeudenmukaisuutta, ihmisoikeuksia, yhdenvertaisuutta ja kestävää kehitystä”. ✱ Sisältö opetussuunnitelman (2014) mukaan: ”Opiskelija tuntee vapaaehtoistoiminnan merkityksen, periaatteet ja käytännöt sosiaalialalla. Harjoittelu suoritetaan opintojen aikana opiskelijan esittämän suunnitelman mukaisesti. Harjoittelu voi olla esimerkiksi kansalaistoimintaa, vapaaehtois- ja tukihenkilötoimintaa.”
3
Taustalla Service Learning -ajattelu ✱ Rakentuu tekemiselle ja sen reflektiolle, tavoitteena palvelujen uudenlainen toteutus ja yhdessä oppiminen ✱ Sosiaalipedagoginen viitekehys: dialogi, tasavertaisuus, osallisuus ja osallisuuden edistäminen, syrjäytymisen ehkäiseminen, elämän hallinnan tukeminen, vahvistaminen ja itseapuun auttaminen VAPAAEHTOIST OIMINTA TOIMINNAN REFLEKTOINTI VAPAAEHTOISTOIMIN NASTA OPPIMINEN
4
Hankepilotti (2013-14) ✱ Metropolia – Keskuspuisto – Kalliola ✱ KAMU-parityöskentely: maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ja sosionomiopiskelijat ✱ Vapaaehtoistoiminnan koulutus ja tuki ✱ Toiminnalliset menetelmät vapaaehtoistoiminnassa + muuta materiaalia ✱ Lisätietoja: http://kamu.metropolia.fi
5
KAMU-pilotin rakenne Opiskelijoiden ohjeistus ja orientointi Metropolia Ammattikorkeakoulu Kalliolan setlementtiKeskuspuiston ammattiopisto Opiskelijoiden koulutus vapaaehtois- toiminnasta Ohjaus/ oppiminen Ohjaus/ vapaaehtois- toiminta Käytännön järjestelyt Tuki toiminnan päättämiseen, arviointi 1. Käyn- nistys Tuki toiminnan käynnistämiseen 2.Toi- minta Toiminta Oppimisen arviointi 3. Päät- täminen
6
Miten KAMU-toimintamalli eroaa aikaisemmasta yhteistyöstä? ✱ Vapaaehtoistoiminnasta oppimiseen liittyvän yhteistyön systematisointi ✱ Työnjako ja tavoitteet selkeästi määritelty: yhteystietolomake ✱ Osapuolet sitoutuneet toimintaan tasapuolisesti organisaatiotasolla ✱ Säännöllinen vuoropuhelu toimijoiden kesken ✱ Moninaista vapaaehtoistoiminnasta oppimista ✱ Prosessi sisältää koulutuksen – ohjauksen – systematisoidun arvioinnin
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.