Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarja Lattu Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus Annukka Tapani 22.11.2006
2
ARVIOINTIPARTNERIT JA ARVIOINNIN FOKUS Vertaisarvioitsijana Turun ammattikorkeakoulu Arvioinnin fokus: opiskelijatutoroinnin toimivuus 1.Opettaja- ja opiskelijatutorien yhteistyön toimivuus tutorointimallin eri vaiheissa 2.Opiskelijatutorkoulutuksen merkitys ja tuki opiskelijatutorin kasvussa kohti ”hyvää tutoria” ja yhteiskunnallista toimijaa
3
HYVÄ TUTOR = HYVÄ KANSALAISVAIKUTTAJA ? Taustalla Tutorointimallin arviointi (tammikuu 2006) Hyvän tutorin kriteerit: Vuorovaikutustaidot, opintojen edistyminen / jatkuminen, motivaatio ja sitoutuminen Tutoroinnin tavoitteena itsenäinen ja vastuunsa kantava opiskelija Tutorointiprosessin avulla valmennetaan opiskelijoita toimimaan korkeakoulun ja yhteiskunnan aktiivisena jäsenenä
4
PROSESSI Arvioinnin vaiheet MilloinSAMK: Kuka arvioi / tekee MilloinTuAMK: Kuka arvioi / tekee
5
ITSEARVIOINNIN TULOKSESTA, 1/2 Itsearviointi kohdentui –tutoroinnin suunnittelu- ja koulutusvaiheeseen –valintakoevaiheeseen –opiskelemaan hyväksymisvaiheeseen ja –opiskelun aloitusvaiheeseen sekä –opiskelijatutorkoulutukseen Joka vaiheesta kuvattiin opettaja- ja opiskelijanäkökulmasta nykytila, kehittämiskohteet ja hyvät käytänteet
6
ITSEARVIOINNIN TULOKSESTA, 2/2 Opiskelijoiden kommentit: heitä ja heidän ideoitaan pitäisi kuunnella enemmän tahto kasvaa kohti yhteiskuntavaikuttajaa, onko ”tilaa”? Opiskelijat arvostavat sitä, että opettajat näkevät heidän roolinsa tärkeänä –esimerkkeinä (valintakoevaihe) –vertaisina tiedonvälittäjinä (hyväksymisvaihe) ja –ohjauksen toimijoina (aloitusvaihe) arvostuksen ja kannustuksen kautta kohti kasvua
7
OPPIMISESTA, 1/2 Käsitteet, terminologia: mistä puhutaan, kun puhutaan tu(u)toroinnista Mitä arvioidaan, kun arvioidaan tutorointia? Meillä malli, teillä … Sisäistä oppimista (mallin arviointi pohjalla) ”Kiva päästä näkemään toisten käytäntöjä” – plussat vertaisuudelle!
8
OPPIMISESTA, 2/2 Ongelmista oppimista: –Ei vastuunkantajia? –Mutta toisaalta löytynyt uusia innokkaita tekijöitä! Itsearviointiraportin laatijan oppimisesta: –Kielellisyyden merkitys: miten kuvata lyhyesti, ytimekkäästi ja kuitenkin sisällöllisesti –Rajaus!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.