Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hilma - verkoston kehittämisryhmä Verkkokeskustelu opetusmenetelmänä 7.4.2005 Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus / Helsingin yliopisto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hilma - verkoston kehittämisryhmä Verkkokeskustelu opetusmenetelmänä 7.4.2005 Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus / Helsingin yliopisto."— Esityksen transkriptio:

1 Hilma - verkoston kehittämisryhmä Verkkokeskustelu opetusmenetelmänä 7.4.2005 Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus / Helsingin yliopisto

2 Verkko-opetuksen strategioita Verkko-opetusstrategiaVerkko-opetuksen painopiste Materiaalikeskeinen opetusOhjataan ja tuetaan materiaalien löytämistä ja käyttöä Asiantuntijakeskeinen opetusPersoonallisten asiantuntijoiden hyödyntäminen Tehtäväkeskeinen opetusSuunniteltujen oppimistehtävien työstäminen Vuorovaikutuskeskeinen opetusOsallistujien kokemusten ja näkemysten jakaminen Vertaistyöskentelykeskeinen opetusAsenteellinen ja toiminnallinen vertaisosallistuminen Ongelmakeskeinen opetusOngelmien hahmottaminen, työstäminen ja ratkaiseminen Ihanainen 2002: Aikuisopettaja ja verkko-opiskelun vaatimukset. Teoksessa Malinen & Kalli 2000 (toim.) Aikuiskasvatuksen vuosikirja 2002.

3 Miksi verkossa täytyy keskustella? Kirjoittaminen on oppimista Oppiminen tehdään näkyväksi Prosessi edistää ajattelua Oppiminen on yhteisöllistä Oppimista tapahtuu myös epävirallisissa yhteyksissä! Teoriaa ja käsityksiä oppimisesta: Hanna Salovaara ja Sanna Järvelä OY http://wwwedu.oulu.fi/okl/lo/kt2/wwwpro.htm

4 Oppimiskäsitykset – tietoiset tai tiedostamattomattomat ohjaavat opetusta Millaista on hyvä opetus? Miten opiskelija oppii parhaiten? Näkyykö oppimiskäsitys opetuksessa? Omat kokemukset Intuitio

5 Hyvät oppimiskokemukset Soini (2001) jakaa onnistuneet oppimiskokemukset kuuteen kategoriaan: 1.Emotionaalinen sitoutuminen oppimistapahtumaan 2.Reflektio 3.Mahdollisuus tarkastella asioita erilaisista näkökulmista 4.Autonomia 5.Yhteistoiminta vertaisten tai asiantuntijan kanssa 6.Dialogi Soini, H. (2001). Oppiminen sosiaalisena käytäntönä. Psykologia 1-2 / 2001, 49 - 58. http://tievie.oulu.fi/koulutusresurssit/artikkelit/soini_2001.pdf http://tievie.oulu.fi/koulutusresurssit/artikkelit/soini_2001.pdf

6 Verkkokeskustelun peruskysymykset 1. Mikä on keskustelun tavoite? 2. Millainen on ohjaajan rooli? Miten toteutat roolin? 3. Mistä ja missä keskustellaan? 4. Miten keskustelu aikataulutetaan ja organisoidaan? 5. Kuinka monen pitäisi keskustella ja kuinka moni keskustelee? Matikainen, Janne (toim.)2003. Oppimisen ohjaus verkossa.

7 Ennen aloitusta Opetuksen tavoitteiden tulee olla lähtökohtana Lisäksi tulee ottaa huomioon verkon erityispiirteet vuorovaikutuksessa, asynkronisuus kohderyhmä tekniset valmiudet Suunnittelun osuus korostuu verkossa työskennellessä Opetusprosessi suunnitellaan valmiiksi ja kuvataan opiskelijoille -Aikataulut, tavoitteet ja arviointikriteerit ovat valmiina -Materiaali voi olla alusta asti näkyvissä Varaa aikaa aluksi runsaasti, sekä itsellesi että opiskelijoille Aloita pienestä!

8 Ohjaus verkossa – opettajan eri roolit Opettaja Opettaja määrittelee tiukasti tehtävät ja lopputuotokset (mukaan lukien aikataulut ja verkossa välitettävän materiaalin). Opiskelijalle jää vain vähän valinnanvaraa. Ohjaaja Ohjaaja asettaa yleisen päämäärän ja suunnan sekä yhteiset tavoitteet, tulokset ja tason. Osallistujan tehtävänä on osallistua ja käyttää olemassa olevia materiaaleja tavoitteen suunnassa. Valmentaja Valmentajaa tarvitaan kursseilla, joissa oppimistavoitteet on määritelty mutta osallistujat voivat päättää miten he työskentelevät ja miten saavuttavat tavoitteet. Tukija Tässä tilanteessa oppija on kaiken keskiössä. Hän näyttää oppimisen suunnan, oppimisen tavoitteet ja pidemmän ajan päämäärät.

9 Ohjaus ja palaute verkossa Opettajan palaute on haluttua ja arvokasta Laita ohjaus ja palautesuunnitelmasi näkyville Ryhmä ja/tai yksilöllinen ohjaus Palautetta myös lähitilanteessa Osallistujan palaute -> vaikutus opetukseen Vertaispalaute Säästää opettajan aikaa Opettaa arvioimaan Opettajan tulee tehdä kriteerit selviksi, opettaa arvioimaan Edellisten vuosien keskustelut arkistona Käytä malliksi sellaista kommunikointityyliä, jota toivot opiskelijoiltasi Malliviestit tai vastaukset

10 Miten saadaan aikaan vuorovaikutusta verkossa? Ilmapiiri on tärkeä Kuvat, kirjoitustyyli Huolehdi tekniikasta, oppaat ja tukipalvelut Anna aikaa harjoittelulle Aloita esittelyllä, huumori on sallittua Opiskelijan odotukset, tavoitteet-> opettaja kommentoi Aikataulut ja kriteerit osallistumiselle Aikataulun lisäksi korostetaan aktiivisuutta, myös arvioinnissa Sosiaalinen vastuu ryhmän kesken Luo positiivista riippuvuutta tekemällä tehtäviä joiden suorittaminen edellyttää ryhmää

11 Miksi kukaan ei keskustele? Tavoitteet ovat epäselviä Tavoite on epämääräinen tai liian laaja Suunnittelemattomuus Suunnitelma puuttuu tai se ei ole näkyvissä Yhteenvedot, seuranta, palaute – opettajan rooli Hyödyttömyys Miten keskustelu tai vuorovaikutus edistää oppimista Arviointikriteerit Vuorovaikutuksen etiketti verkossa Sopiva määrä tekstiä Tasapuolisuus Viestien otsikointi ja ryhmittely Sopiva ryhmäkoko (kriittinen massa) Mukaillen: http://www.uta.fi/tyt/verkkotutor/ohjkesk.htmhttp://www.uta.fi/tyt/verkkotutor/ohjkesk.htm

12 Keskustelunohjaus - vinkkejä 1. Tue ”Kysymyksesi on tärkeä” 2. Kysy ja kyseenalaista ”Voitko perustella näkemyksesi?” 3. Neuvo ”Eikös X kirjoittanutkin tästä ongelmasta” 4. Mallinna ”Ratkaisisin itse samanlaisen ongelman näin: Ottaisin x:n ja lisäisin siihen y:n.” 5. Ohjaa prosessia ”Voisitko tehdä yhteenvedon, mitä tästä on sanottu.”,”Anna lisäperusteita argumentointisi tueksi.” Pyydä aloittamaan keskustelu. 6. Auta tutkimaan ja tarjoa teoriaa ”Voisit kirjoittaa x:lle saadaksesi lisätietoa.”, ”Ehkä x:n verkkosivuilta löytyisi lisää aineksia.” 7. Auta reflektoimaan ”Miten tämä vaikuttaa sinun oppimisnäkemykseesi/työhösi/tehtävääsi?” 8. Tue dialogin syntymistä ”Onko kenelläkään vastakkaisia näkemyksiä? Millaisia? Esitä suoria kysymyksiä! Lähde: http://tievie.oulu.fi/arvioinnin_abc/palaute/verkkokeskustelu.htm

13 Arviointi - opettajan ja opiskelijan näkökulmasta Opettaja: oppimistavoitteet Opiskelija näkökulma: arviointi Opetus Oppiminen Arviointi Tulokset Biggs J. 2003: Teaching for Quality learning at University

14 http://www.atimod.com/e-moderating/ http://www.atimod.com/e-moderating/ Salmon, G. 2000: E-moderating. The Key to Teaching and Learning Online. Kogan Page. London. Verkko-opetuksen malleja

15 Tutkiva oppiminen http://www.hyvan.helsinki.fi/tutkiva/ http://www.hyvan.helsinki.fi/tutkiva/ Hakkarainen, K. - Lonka, K. - Lipponen, L. 1999. Tutkiva oppiminen. Älykkään toiminnan rajat ja niiden ylittäminen. WSOY.

16 Ongelmalähtöisen oppimisen malli (problem based learning) pohjautuu seitsemään askeleeseen. Virikemateriaaliin eli erilaisiin ongelmiin ja tapauksiin tutustumisen jälkeen ongelmalähtöisen oppimisen menetelmä etenee seuraavin vaihein: -epäselvienkäsitteiden selventäminen -ongelman määrittely -aivoriihi -ilmiötä kuvaavan selitysmallin rakentelu -oppimistavoitteiden määrittely -itsenäinen opiskelu -purku ja arviointi http://www.oulu.fi/opetkeh/kehtoimi/PBL/ http://www.oulu.fi/opetkeh/kehtoimi/PBL/ Lindblom-Ylänne, S. ja Nevgi, A. 2003: Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikirja. WSOY. Helsinki.

17 Kurssin suunnittelijan muistilista Mitä pitää ottaa huomioon kun suunnittelee verkkokurssia. Mind map, ranskalaiset viivat tms. Ryhmän yhteinen fläppi Esitellään toiselle ryhmälle

18 Aktivoivat tehtävät Tutustukaa luetteloon. Valitkaa muutama, joka vaikuttaa käyttökelpoiselta Miten sitä voisin omassa opetuksessa soveltaa Anna esimerkki

19 Perussivun otsikko Arial boldattu 24/30 pistettä Perussivun teksti Arial 20/30 pistettä. Jos väliotsikko, se boldataan. Bullet pointtina tunnuksesta tuttu neliö Enintään kaksi tasoa alakohtia Alakohtien väliin ei tyhjiä -Kolmas bullet Asioiden väliin tyhjä rivi.


Lataa ppt "Hilma - verkoston kehittämisryhmä Verkkokeskustelu opetusmenetelmänä 7.4.2005 Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus / Helsingin yliopisto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google