Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnnikki Lehtilä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä 31.5.2002 Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet tore.stahl@arcada.fi
2
Lähtökohtia teknologinen imperatiiviopetuksen kehitystarve
3
Mitä tulisi oppia ? John Dewey: ”Johdattele opiskelija arvokkaiden kokemusten pariin” käytännössä myös: auta opiskelija näkemään kokemustensa arvo ja oman tiedon rakentamisen tärkeys
4
Mitä oppia missä ja milloin ? syvä - pinta faktaa – ymmärtämistä yksin – yhdessä
6
Kurssin rakentaminen tieto- ja taitotavoitteet materiaali + suoritustavat = opetus pedagogiset ja tekniset valinnat rinnakkain ohjauksen elementit navigointi opiskeluopas ohjaus ryhmäytymiseen aikaan sitominen tekemisen ohjaaminen toimintojen avulla palaute ilmapiiri
7
Navigointi ’Aloita tästä’ -kohta visuaalisesti helppoa muuttumattomuus rakenteissa muuttuvat asiat esille sisältöjen tärkeys ilmaistaan suljettu ymp. vs. linkit ulos
8
Opiskeluopas kokoaa tieto- ja taitotavoitteet + konkreettiset toimintaohjeet rakenne: pääkohdista syvemmälle linjassa sisällön ja kurssi- ympäristön rakenneratkaisujen kanssa
9
Ohjaus ryhmäytymiseen esim. lämmittelyviikko & vapaa keskustelu esittelyn laatiminen itsestä opiskelijan ”läsnäolon” näkyminen opettajan läsnäolo
10
Aikaan sitominen ohjaa opiskeluprosessin etenemistä opiskelusuunnitelman tekemistä itsenäisen ja yhdessä työskentelyn jaksoihin vuorovaikutuksen intensiivisyyttä odotuksia tapahtumista kurssisivuilla
11
Tekemisen ohjaaminen toimintojen avulla 1/2 oppimateriaali ja siihen liittyvät tehtävät samassa paikassa tietojen aktivointi aloitus- ja lopputehtävällä prosessikirjoittaminen työtilat eri kirjoitusvaiheisiin ja kommentointiin
12
Tekemisen ohjaaminen toimintojen avulla 2/2 vaiheistettu eteneminen; esim. seuraava osa aukeaa, kun edellinen on tehty keskustelu valmistautuminen aloitus osallistuminen
13
Palaute opiskeluopas kertoo mitä, millaista ja milloin henkilökohtaisesti/ryhmälle opettajalta/muilta opiskelijoilta kurssimateriaaliin ennakkoon sisällytettynä/kurssin kuluessa
14
Ilmapiiri talo-metafora: aika, paikka, ihmiset syntyy mm. asiantuntijuudesta läsnäolosta ilmaisutavasta (opettaja opiskelijat) vaikuttaa motivaatioon pysyä kurssilla
15
Opiskelun piirteitä aloitus nopeaa ja helppoa yhteenkuuluvuus ja tiimiytyminen tuen tarve tekninen tuki asiantuntijatuki opiskeluprosessin tuki
16
Opettajan rooli jatkuvuuden ylläpitäminen kick-off-tilaisuudet muistutukset onnittelut ilmoitustaulut, FAQ oppimisen ohjaaminen – ajankäyttö!
17
Lähteitä Holkko, Mari & Vänskä, Minna 2002. Ohjauksen elementit verkkokurssilla. Luento ITK’02-päivillä.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.