Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena Mari Loimusto ja Hannaleena Lehtiranta Salon perusopetuksen opettajatyöpäivä 7.3.2015
Esittely Esimerkkejä kuvien käytöstä Tukiviittomien opettelua Kuvamateriaalin työstämistä Arviointi
OPS 2016 Arvot Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen - arvokas sellaisena kuin on - tarvitsee kannustusta ja yksilöllistä tukea - oppimisesta ja hyvinvoinnista välitetään Oppilaan kokemus osallisuudesta Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus Kulttuurinen moninaisuus rikkautena, aito vuorovaikutus ja yhteisöllisyys
OPS 2016 Oppimiskäsitys Oppilas aktiivinen toimija Oppimisen, kokemusten ja tunteiden reflektointi Oppimisen ilo ja myönteiset tunnekokemukset Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa Oppilasta ohjataan tiedostamaan oma tapa oppia Kielitietoinen koulu Kielitietoinen koulu: kielen keskeisyys kasvamisessa, oppimisessa, yhteistoiminnassa, identiteettien rakentumisessa ja yhteiskuntaan Sosiaalistumisessa. Kielet ovat oppimisen kohde ja väline Jokainen opettaja on kielellinen malli ja oman oppiaineensa kielen opettaja. Jokaisella oppiaineella oma kieli oma tekstikäytäntö oma käsitteistö oma symbolijärjestelmä
Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi AAC - Augmentative and Alternative Communication Eleet ja olemuskieli Viittomat Esineillä kommunikointi Kuvilla kommunikointi jne. Tukikeinot käytössä väliaikaisesti tai koko läpi elämän Eri tukikeinot rinnaikkain ja toisiaan täydentäen Lähtökohtana positiivisuus ja ratkaisukeskeisyys
Ketkä hyötyvät? Erityisesti lapset joilla on kielellistä vaikeutta muu äidinkieli kuin suomi kehitysvamma tai autismin kirjon piirteitä tarkkaavaisuuden pulmia vaikeuksia toiminnanohjauksessa ja/tai hahmottamisessa vaikeuksia tunteiden hallinnassa →KAIKKI HYÖTYVÄT! Paitsi jos on visuaalisen hahmottamisen ongelma Tarkkaavaisuuden pulmat: Käyttäytyminen: vaikeus toimia ohjeiden, sääntöjen, vaatimusten mukaisesti Työskentely ja oppiminen: vaikeus kohdistaa ja ylläpitää tarkkaavaisuutta tehtävän kannalta mielekkäästi; vaikeus suunnitella ja arvioida toimintaa tehtävätilanteissa Tunteet: vaikeus hillitä tunteita ja ilmaista niitä suotavalla tava ADHD (diagnostiset kriteerit): tarkkaamattomuus. impulsiivinen käytös, motorinen levottomuus
Miksi? Lisätään osallisuutta ja osallistumista Voidaan kompensoida erityisvaikeuksia Kuvat ovat luonnollinen osa ympäristöämme Kuvat ja viittomat kiinnittävät huomion ja kuviin voidaan palata Monilla visuaaliset taidot ovat vahvemmat kuin auditiiviset Aikuinen muuttaa puhettaan hitaammaksi ja selkeämmäksi Vältytään oppilaan komentamiselta ja moittimiselta Useat ihmiset oppivat helpoiten näköhavainnon tai mielikuvien kautta. Tutkimusten mukaan ihmiset omaksuvat asiat tehokkaimmin visuaalisten viestien avulla, jopa 80 % paremmin kuin pelkästä puheesta. Ympärillä oleva yhteiskuntamme on täynnä kuvia Kuva konkreettinen ja pysyvä, rauhoittaa Motivoi lasta yrittämään itse, OMATOIMISUUS Onnistumisen kokemuksia → ITSETUNTO!! .
Kuvat ymmärtämisen ja toiminnanohjauksen tukena Toiminnanohjausnippu Toiminnanohjausvalikko Kuva: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena
Toiminnanohjauksen tueksi - ympäristön, ajan ja toiminnan hahmottaminen Toiminnan pilkkominen osiin - toiminnanohjausliuska - sosiaalinen tarina Strukturoitu opetus Ajan hahmottaminen: - Kalenteri - Lukujärjestys - Tilannelukujärjestys - Muutos-kortti Tilaineisiin, joihin oppilas toistuvasti tarvitsee apua Toiminnanohjausliuska: Tehtävä pilkottu vaiheisiin ja kuvitettu Esim riisuminen TAVOITE: oppilas oppii väihtetllen ohjaamaan omaa toimintaansa ITSENÄISESTI kuvien avulla ja mahdollisesti ilman niitä Esim koetilantesessa tai matikan tehtävässä Suunnittelen – välineet esiiin- teen tehtävän – tarkistan-teen muutokset Sosiaaliset tarinat ks word tiedostot tilanteiden ennakointiin ja konfliktien läpikäyntiin
Viittaamisen prosessi. Punaisella pohjalla ei-toivottu malli Vihreällä pohjalla toitottu käyttäytymismalli Kuva: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena
toiminnanohjauksen keskeisiä vaiheita • ennakointi ja suunnittelu, • työskentelyn joustava toteutus ja • toiminnan arviointi suhteessa tavoitteeseen ja suunnitelmaan. http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/osittaminen.html
Rutiinit tärkeitä, luo turvallisuutta, rauhoittavat käyttäytymistä Kalenteri Kansainväliset viikonpäivävärit Aamupiiri Tukee ajanhahmotuksen kehittymistä Auttaa niitä joille muutokset ja siirtymät vaikeita → tilanteiden ennakoimista ja osittamista, oikeaan käytökseen ohjaamista, Palkitsemista, kärsivällisyyttä tukea taitoa, timetimer
Kuvat: http://papunet.net/kuvatyokalu/fi
Ilmaisun tukeminen Kuva: http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/opastekuvat.html Mallinnuskuvia tilanteisiin, joissa oppilas toistuvasti toimii ei-toivotulla tavalla Kuvat: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena
Kerrontakuvastot ja kuvat kerronnan apuna Jos muistamisen ja nimeämisen vaikeuksia epäselvä puhe suppea sanavarasto Kuva: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena
Kuvitetut sanastot ja käsitekartat Helpottavat käsitteiden ja suhteiden ymmärtämistä sanavaraston kartuttamista mieleen painamista ja palauttamista
Tunnekuvat Tunnemittari Kuva: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena Tunnemittari http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipalvelut/neptunus/oppaatjakuvat.html#Tunteiden_hahmotus
Haastavan käyttäytymisen vähentäminen Kun oppilas tuntee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi, uhmakkuus vähenee ja yhteistyöhalu kasvaa. syy-seurausliuskat sosiaaliset tarinat suuttumis- ja riitatilanteisiin, siirtymiin, ruokailutilanteisiin
http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/kiukunhallinta.html
Liikennevalot Keltainen ja punainen kortti Jousto, muutos, hidastus Kuvat: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena
Säännöt kuvina seinällä Selkeys Lyhyet säännöt Myönteinen muoto Säännöt, ohjeet ja sopimukset Selkeiksi Lyhyiksi Myönteisiksi (kerro, mitä haluavat tekevän) http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/opastekuvat.html
Sopimukset: Ensin... sitten http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/motivointi.html Motivointi -taitojen näkyväksi tekeminen - palkkiojärjestelmät, sopimukset Motivointi perustelut oppimisen tärkeydestä ja siitä saatavasta hyödystä, palkkiojärjestelmät, tavoitetaulukot, sopimukset, taitojen näkyväksi tekeminen, eteneminen helpommasta vaikeampaan onnistumisen takaaminen http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/motivointi.html
Tukiviittomat Tukiviittomilla tuetaan samanaikaista puhetta Viitotaan keskeiset sanat Käytetyt viittomat ovat viittomakielen perusviittomia Eivät estä puheen kehitystä, vaan tukevat sitä ja kielellistä tietoisuutta Viittomakieli – viitottu puhe - tukiviittomat
Lähteet ja materiaaleja Hepola S. & Vaaraniemi T. (2013): Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena, Puheterapeuttien Kustannus Oy Papunet http://papunet.net/materiaalia/ideat http://papunet.net/materiaalia/kuvaty%C3%B6kalu Neptunus-sivusto - Tulostettavia pdf-tiedostoja, esim. kouluun oppiaineet, tunteiden hahmotus, kiukun hallinta, osittaminen http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipalvelut/neptunus/oppaatjakuvat.html Toimiva arki visuaalisin keinoin http://www.tampere.fi/material/attachments/t/6C7IuInOe/Toimiva_arki_visuaalisin_keinoin.pdf http://www.oph.fi/download/163770_Perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.docx Suomen viittomakielten verkkosanakirja http://suvi.viittomat.net/ tablettisovellukset Viito ja SignitForward Kuvia Marian ja Keskustan koululta