Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Advertisements

KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
OPS2016-alkuaskeleita.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Mielenterveys s. 110 –
Maanantai perehdytys Maanantai perehdytys Tiistai Matin ohjaaminen 7.6. Koulunkäyntiohjaa jan viikko 7.6. Koulunkäyntiohjaa jan viikko.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Koulussa elämää opettelemassa
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kouluinfo Renkomäen koulu
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
ME-hengen kehittäminen
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
VAIHTOEHTOISET KOMMUNIKAATIOMENETELMÄT
OPETTAJANA MAAHANMUUTTAJIEN PARISSA
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Terveiset Yö-ryhmästä
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Kielellinen erityisvaikeus
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena Mari Loimusto ja Hannaleena Lehtiranta Salon perusopetuksen opettajatyöpäivä 7.3.2015

Esittely Esimerkkejä kuvien käytöstä Tukiviittomien opettelua Kuvamateriaalin työstämistä Arviointi

OPS 2016 Arvot Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen - arvokas sellaisena kuin on - tarvitsee kannustusta ja yksilöllistä tukea - oppimisesta ja hyvinvoinnista välitetään Oppilaan kokemus osallisuudesta Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus Kulttuurinen moninaisuus rikkautena, aito vuorovaikutus ja yhteisöllisyys

OPS 2016 Oppimiskäsitys Oppilas aktiivinen toimija Oppimisen, kokemusten ja tunteiden reflektointi Oppimisen ilo ja myönteiset tunnekokemukset Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa Oppilasta ohjataan tiedostamaan oma tapa oppia Kielitietoinen koulu Kielitietoinen koulu: kielen keskeisyys kasvamisessa, oppimisessa, yhteistoiminnassa, identiteettien rakentumisessa ja yhteiskuntaan Sosiaalistumisessa. Kielet ovat oppimisen kohde ja väline Jokainen opettaja on kielellinen malli ja oman oppiaineensa kielen opettaja. Jokaisella oppiaineella oma kieli oma tekstikäytäntö oma käsitteistö oma symbolijärjestelmä

Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi AAC - Augmentative and Alternative Communication Eleet ja olemuskieli Viittomat Esineillä kommunikointi Kuvilla kommunikointi jne. Tukikeinot käytössä väliaikaisesti tai koko läpi elämän Eri tukikeinot rinnaikkain ja toisiaan täydentäen Lähtökohtana positiivisuus ja ratkaisukeskeisyys

Ketkä hyötyvät? Erityisesti lapset joilla on kielellistä vaikeutta muu äidinkieli kuin suomi kehitysvamma tai autismin kirjon piirteitä tarkkaavaisuuden pulmia vaikeuksia toiminnanohjauksessa ja/tai hahmottamisessa vaikeuksia tunteiden hallinnassa →KAIKKI HYÖTYVÄT! Paitsi jos on visuaalisen hahmottamisen ongelma Tarkkaavaisuuden pulmat: Käyttäytyminen: vaikeus toimia ohjeiden, sääntöjen, vaatimusten mukaisesti Työskentely ja oppiminen: vaikeus kohdistaa ja ylläpitää tarkkaavaisuutta tehtävän kannalta mielekkäästi; vaikeus suunnitella ja arvioida toimintaa tehtävätilanteissa Tunteet: vaikeus hillitä tunteita ja ilmaista niitä suotavalla tava ADHD (diagnostiset kriteerit): tarkkaamattomuus. impulsiivinen käytös, motorinen levottomuus

Miksi? Lisätään osallisuutta ja osallistumista Voidaan kompensoida erityisvaikeuksia Kuvat ovat luonnollinen osa ympäristöämme Kuvat ja viittomat kiinnittävät huomion ja kuviin voidaan palata Monilla visuaaliset taidot ovat vahvemmat kuin auditiiviset Aikuinen muuttaa puhettaan hitaammaksi ja selkeämmäksi Vältytään oppilaan komentamiselta ja moittimiselta Useat ihmiset oppivat helpoiten näköhavainnon tai mielikuvien kautta. Tutkimusten mukaan ihmiset omaksuvat asiat tehokkaimmin visuaalisten viestien avulla, jopa 80 % paremmin kuin pelkästä puheesta. Ympärillä oleva yhteiskuntamme on täynnä kuvia Kuva konkreettinen ja pysyvä, rauhoittaa Motivoi lasta yrittämään itse, OMATOIMISUUS Onnistumisen kokemuksia → ITSETUNTO!! .

Kuvat ymmärtämisen ja toiminnanohjauksen tukena Toiminnanohjausnippu Toiminnanohjausvalikko Kuva: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena

Toiminnanohjauksen tueksi - ympäristön, ajan ja toiminnan hahmottaminen Toiminnan pilkkominen osiin - toiminnanohjausliuska - sosiaalinen tarina Strukturoitu opetus Ajan hahmottaminen: - Kalenteri - Lukujärjestys - Tilannelukujärjestys - Muutos-kortti Tilaineisiin, joihin oppilas toistuvasti tarvitsee apua Toiminnanohjausliuska: Tehtävä pilkottu vaiheisiin ja kuvitettu Esim riisuminen TAVOITE: oppilas oppii väihtetllen ohjaamaan omaa toimintaansa ITSENÄISESTI kuvien avulla ja mahdollisesti ilman niitä Esim koetilantesessa tai matikan tehtävässä Suunnittelen – välineet esiiin- teen tehtävän – tarkistan-teen muutokset Sosiaaliset tarinat ks word tiedostot tilanteiden ennakointiin ja konfliktien läpikäyntiin

Viittaamisen prosessi. Punaisella pohjalla ei-toivottu malli Vihreällä pohjalla toitottu käyttäytymismalli Kuva: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena

toiminnanohjauksen keskeisiä vaiheita  • ennakointi ja suunnittelu, • työskentelyn joustava toteutus ja • toiminnan arviointi suhteessa tavoitteeseen ja suunnitelmaan. http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/osittaminen.html

Rutiinit tärkeitä, luo turvallisuutta, rauhoittavat käyttäytymistä Kalenteri Kansainväliset viikonpäivävärit Aamupiiri Tukee ajanhahmotuksen kehittymistä Auttaa niitä joille muutokset ja siirtymät vaikeita → tilanteiden ennakoimista ja osittamista, oikeaan käytökseen ohjaamista, Palkitsemista, kärsivällisyyttä tukea taitoa, timetimer

Kuvat: http://papunet.net/kuvatyokalu/fi

Ilmaisun tukeminen Kuva: http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/opastekuvat.html Mallinnuskuvia tilanteisiin, joissa oppilas toistuvasti toimii ei-toivotulla tavalla Kuvat: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena

Kerrontakuvastot ja kuvat kerronnan apuna Jos muistamisen ja nimeämisen vaikeuksia epäselvä puhe suppea sanavarasto Kuva: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena

Kuvitetut sanastot ja käsitekartat Helpottavat käsitteiden ja suhteiden ymmärtämistä sanavaraston kartuttamista mieleen painamista ja palauttamista

Tunnekuvat Tunnemittari Kuva: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena Tunnemittari http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipalvelut/neptunus/oppaatjakuvat.html#Tunteiden_hahmotus

Haastavan käyttäytymisen vähentäminen Kun oppilas tuntee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi, uhmakkuus vähenee ja yhteistyöhalu kasvaa. syy-seurausliuskat sosiaaliset tarinat suuttumis- ja riitatilanteisiin, siirtymiin, ruokailutilanteisiin

http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/kiukunhallinta.html

Liikennevalot Keltainen ja punainen kortti Jousto, muutos, hidastus Kuvat: Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena

Säännöt kuvina seinällä Selkeys Lyhyet säännöt Myönteinen muoto Säännöt, ohjeet ja sopimukset Selkeiksi Lyhyiksi Myönteisiksi (kerro, mitä haluavat tekevän) http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/opastekuvat.html

Sopimukset: Ensin... sitten http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/motivointi.html Motivointi -taitojen näkyväksi tekeminen - palkkiojärjestelmät, sopimukset Motivointi perustelut oppimisen tärkeydestä ja siitä saatavasta hyödystä, palkkiojärjestelmät, tavoitetaulukot, sopimukset, taitojen näkyväksi tekeminen, eteneminen helpommasta vaikeampaan onnistumisen takaaminen http://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/motivointi.html

Tukiviittomat Tukiviittomilla tuetaan samanaikaista puhetta Viitotaan keskeiset sanat Käytetyt viittomat ovat viittomakielen perusviittomia Eivät estä puheen kehitystä, vaan tukevat sitä ja kielellistä tietoisuutta Viittomakieli – viitottu puhe - tukiviittomat

Lähteet ja materiaaleja Hepola S. & Vaaraniemi T. (2013): Kuvat käyttöön, visualisointi kommunikoinnin ja käyttäytymisen tukena, Puheterapeuttien Kustannus Oy Papunet http://papunet.net/materiaalia/ideat http://papunet.net/materiaalia/kuvaty%C3%B6kalu Neptunus-sivusto - Tulostettavia pdf-tiedostoja, esim. kouluun oppiaineet, tunteiden hahmotus, kiukun hallinta, osittaminen http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipalvelut/neptunus/oppaatjakuvat.html Toimiva arki visuaalisin keinoin http://www.tampere.fi/material/attachments/t/6C7IuInOe/Toimiva_arki_visuaalisin_keinoin.pdf http://www.oph.fi/download/163770_Perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.docx Suomen viittomakielten verkkosanakirja http://suvi.viittomat.net/ tablettisovellukset Viito ja SignitForward Kuvia Marian ja Keskustan koululta