Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Mikkelin perusopetuksen opetussuunnitelma - Mikä muuttuu? - Kuntakohtaiset lisäykset
3
OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUKSEN TAVOITTEET
VAHVISTAA kasvun ja oppimisen jatkumoa sekä oppijan kehitysvaiheen huomioonottamista MÄÄRITTÄÄ kasvatustyötä ja toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat arvot ja periaatteet lähtökohtana oppilaiden monipuolisen kasvun tukeminen ja identiteetin vahvistaminen sekä vuorovaikutteinen, toisia kunnioittava ja kestävää kehitystä edistävä toimintatapa
4
MÄÄRITTÄÄ tavoitteet lähtökohtana tulevaisuudessa tarvittava sivistys ja laaja-alainen osaaminen taitojen merkitystä korostaen ja oppiaineiden välistä yhteistyötä vahvistaen SYVENTÄÄ oppimiskäsitystä sekä VAHVISTAA edellytyksiä luovaan, yhteisölliseen ja oppilaiden tarpeet huomioon ottavaan oppimiseen monipuolisissa oppimisympäristöissä
5
JÄSENTÄÄ JA KARSIA perusopetuksen sisältöjä siten, että voidaan kiireettömämmin keskittyä olennaiseen ja syventää oppimista LUODA TILAA JA ANTAA TUKEA paikalliselle pedagogiselle kehittämiselle KANNUSTAA opetuksen järjestäjiä liittämään opetussuunnitelmatyö opetuksen ja koulutuksen paikalliseen ja kansalliseen strategiseen kehittämiseen
6
Kasvatus- ja opetuslautakunta
7
Mikä muuttuu? • Arvoperusta ja tehtävä
• Koulun ja opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan • Arvoperusta ja tehtävä • Oppimisen ja osaamisen määrittely • Oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen • Tapa toimia • Toimintakulttuuri ja kouluntyön käytännön järjestäminen • Perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen • Vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet
8
Miksi uudet opetussuunnitelman perusteet?
Kasvatus- ja opetuslautakunta
9
Opetussuunnitelman rakenne
Yleinen osa Opetus vuosiluokilla 1-2 Opetus vuosiluokilla 3-6 Opetus vuosiluokilla 7-9 Oppimistavoitteiden kuvaamiseen panostettu Oppisisällöt esitetty yleisemmällä tasolla Kasvatus- ja opetuslautakunta
10
Perusopetuksen arvoperusta
Kasvatus- ja opetuslautakunta
11
Arvoperusta ja toimintakulttuuri
Elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen Hyvinvoinnin ja demokratian edistäminen Aktiivinen toimijuus yhteiskunnassa Kulttuurinen moninaisuus Kestävä elämäntapa Toimintakulttuurin ytimenä: Oppiva yhteisö Kasvatus- ja opetuslautakunta
12
Kasvatus- ja opetuslautakunta
13
Kasvatus- ja opetuslautakunta
14
KÄSITYS OPPIMISESTA Oppilas on aktiivinen toimija
Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta: Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys Kasvatus- ja opetuslautakunta
15
Kasvatus- ja opetuslautakunta
16
Ilmiöitä ja aihekokonaisuuksia
Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppiainerajat ylittäviä Ilmiöpohjaisia Vuosittain jokaista oppilasta koskettavia Opettajien yhteistyötä lisääviä Oppilaita osallistavia Sidosryhmäyhteistyötä tukevia Kasvatus- ja opetuslautakunta
17
Tuntijako - mikä muuttuu?
Kielten opiskelu rytmittyy uudella tavalla A1-kieltä (englanti) siirretty alakoulun puolelle 1 vvt yläkoulun puolelta (Mikkelissä 2. luokalta alkaen) B1-kielen (ruotsi) opiskelu alkaa jo alakoulun puolella (6.lk) Yhteiskuntaoppia myös alakoulun puolella Taito- ja taideaineissa osa valinnaisia ja osa yhteisiä tunteja Kasvatus- ja opetuslautakunta
18
Tuntijako Urpolan koulu
Kasvatus- ja opetuslautakunta
19
Luokat 1-2 1-2 luokilla 20 tuntia:
Äidinkieltä (7), matematiikkaa(3), ympäristöoppia (2), uskontoa tai elämänkatsomustietoa(1) Käsitöitä (2), musiikkia(1), liikuntaa (1.lk 3/2.lk 2), kuvataidetta (1) 2. luokalla englantia (1) Kasvatus- ja opetuslautakunta
20
3-4 luokat 3. luokalla 22 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (3), ympäristöoppi (3), uskonto/elämänkatsomustieto (1), englanti (2), musiikki (1), kuvataide (2), liikunta (3) ja käsityö (2) 4. luokalla 24 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto/elämänkatsomustieto (2), englanti (2), musiikki (1), kuvataide (2), liikunta (3) ja käsityö (2) Kasvatus- ja opetuslautakunta
21
5-6 luokat 5-6 luokilla 25 tuntia: äidinkieli (4), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto/elämänkatsomustieto (1), englanti (2), historia (5.lk 2/6.lk 1), yhteiskuntaoppi (1), musiikki (5.lk 2/6.lk 1), kuvataide (1), liikunta (2) ja käsityö (2) valinnaisaine (1) 6. luokalla ruotsi (2) Kasvatus- ja opetuslautakunta
22
Valinnaiset aineet Oppilas valitsee 5. ja 6. luokilla koulun tarjoamista valinnaisaineista yhden viikkotunnin verran opetusta Lv valinnaisaineet ovat liikunta (2 ryhmää), kuvataide (1 ryhmä), tekninen käsityö (1 ryhmä) Kasvatus- ja opetuslautakunta
23
Valinnaiset aineet Opetus järjestetään siten, että joka toinen viikko pidetään kaksoistunti liikuntaa ja kuvataidetta, joka toinen viikko liikuntaa ja teknistä työtä Näin oppilaille tulee valinnaisainetta yksi vuosiviikkotunti koko lukuvuoden ajan Valinnaisaineiden opetuksen tavoitteena on syventää tietoja ja taitoja kyseisissä oppiaineissa Kasvatus- ja opetuslautakunta
24
Arviointi Arvioinnin kohteet:
Arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Luotettava arviointi edellyttää näiden osa-alueiden monipuolista havainnointia ja dokumentointia. Kasvatus- ja opetuslautakunta
25
Kasvatus- ja opetuslautakunta
26
Kasvatus- ja opetuslautakunta
27
Kasvatus- ja opetuslautakunta
28
Mikä muuttuu ja painottuu
Suunnitelmallisuus lisääntyy Opettajien yhteissuunnittelun merkitys Hyvinvoinnin korostaminen Menetelmien monipuolisuus, oppiminen yksin ja yhdessä, oppimisympäristöjen monimuotoisuus Teknologian käyttö oppimisessa mahdollisuudet huomioiden Kasvatus- ja opetuslautakunta
29
Kunta- ja koulutason suunnitelmia
koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma, jolla on yhteinen kuntakohtainen runko koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma, jolla on yhteinen kuntakohtainen runko sisältää mm. turvallisuussuunnitelman, suunnitelman oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä, toimintasuunnitelman äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa, järjestyssäännöt ohjaussuunnitelma suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpidon menettelytavoista kestävän kehityksen ohjelma Kasvatus- ja opetuslautakunta
30
tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
pelastussuunnitelma iltapäivätoiminnan suunnitelma tvt-strategia kulttuuriperintöohjelma kirjastopolku kulttuuripolku koulukuljetussuunnitelma Kasvatus- ja opetuslautakunta
31
Miten OPS rakentuu Mikkelissä
Opetussuunnitelman perusteet (peda.net) Kuntakohtaiset täydennykset ja suunnitelmat (peda.net) Koulukohtaiset täydennykset ja suunnitelmat lukuvuosisuunnitelmassa (wilma) Lisäksi ohjeistuksia ja vinkkejä peda.netissä Kasvatus- ja opetuslautakunta
32
Työskentelyalusta Peda.net-palvelu on otettu Mikkelin perusopetuksen työskentelyalustaksi Mikkeliops.net –sivusto : ajankohtaista, koulutuksia, linkkejä, muistioita Kasvatus- ja opetuslautakunta
33
Lisätietoa ja linkkejä
OPS2016 TUNTIJAKO Valtioneuvosto päätti esiopetusta, perusopetusta, lisäopetusta ja perusopetukseen valmistavaa opetusta koskevista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta ja antoi asetuksen 422/2012 Monenlaista hyödyllistä tietoa löytyy Opetushallituksen OPS2016-sivuilta, mm. kohdasta taustamateriaalit. Mikkelin perusopetuksen ops-sivustolta löytyy tietoa paikallisen ops-työn etenemisestä. Kasvatus- ja opetuslautakunta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.