Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTaisto Lehtilä Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Kuntoutuksen perusteet o0104ST syksy 2010 Tervaväylän koulu
2
Yleistä Tervaväylän koulu on opetushallituksen alainen esi-, perus- ja lisäopetusta antava valtion erityisoppilaitos, joka palvelee pohjoista Suomea Lohipadon ja Merikartanon yksiköt, joissa opiskelee vuosittain noin 100 oppilasta Lohipadon yksikkö: liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten ja nuorten peruskoulutus sekä kuntoutus- ja asumispalvelut Merikartanon yksikkö: kielihäiriöisten, sisäkorvaistuteoppilaiden, viittomakielisten, kuulonäkövammaisten ja huonokuuloisten opetusta
3
Toimintaympäristö Lohipadon yksikössä sisä- ja ulkotilojen esteettömyys on keskeisessä roolissa (Esim. hissien ja ovien painikkeet, väljät käytävät, soveltuvat ruokailu- ja WC-tilat) Molemmissa yksiköissä toimii oma itsenäinen oppilaskoti
4
Kuntoutuspalvelut koulussa
Oppilaille järjestetään oppimista tukevaa kuntoutusta heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaan Kuntoutuksen tavoitteita toteutetaan moniammatillisella yhteistyöllä: Erikoislääkäri Terveydenhoitaja Psykologi Puhe-, toiminta- ja fysioterapiat Kuntouttava arki on johtavana ajatuksena Yhteistyö kuntoutushenkilöstön ja koulun muiden työntekijäryhmien sekä kodin välillä on tiivistä
5
Arviointi ja HOJKS Oppilaan arvioinnin kohteena on sekä oppilaan edistyminen että hänen sosiaaliset taitonsa Tervaväylän koulussa on käytössä seuraavia arviointikäytänteitä: Itsearviointi Välitodistukset Lukuvuositodistus HOJKS (henkilökohtainen opetusta järjestämistä koskeva suunnitelma) Päättötodistus Todistus lisäopetuksesta
6
Arviointi ja HOJKS-seuranta
Yksittäisen oppilaan koulukäyntiin, hoitoon ja kuntoutukseen liittyvät asiat käydään läpi vähintään kerran lukuvuodessa HOJKS - palaverissa Palaveriin osallistuvat: vanhemmat mahdollisesti oppilas itse moniammatillinen työryhmä (esim. opettaja, lääkäri, psykologi)
7
Opetusmenetelmät Opettaja/opettajatiimi valitsee oppilailleen sopivat työtavat yksilöllisesti Monipuoliset työtavat Viittomakielinen opetus Bliss-kieli Tukiviittomat ja viitottu puhe Selkokieli Tietokoneavusteinen opetus Strukturoitu opetus Sherborne Montessori
8
Lainsäädäntö Perusopetuslaki 21.8.1998/628 luku 4 § 17 Erityisopetus:
Oppilaalla, jolla on lieviä oppimis- tai sopeutumisvaikeuksia, on oikeus saada erityisopetusta muun opetuksen ohessa. Jos oppilaalle ei vammaisuuden, sairauden, kehityksessä viivästymisen tai tunne-elämän häiriön taikka muun niihin verrattavan syyn vuoksi voida antaa opetusta muuten, tulee oppilas ottaa tai siirtää erityisopetukseen. -- Oppilaalle tulee laatia henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. Ennen päätöstä, jolla oppilas otetaan tai siirretään erityisopetukseen, tulee neuvotella oppilaan huoltajan kanssa sekä, jos mahdollista, hankkia oppilaasta ja hänen oppimisedellytyksistään psykologinen tai lääketieteellinen tutkimus taikka sosiaalinen selvitys.
9
Pohdintaa kuntoutuksen merkityksestä
Koulunkäyntiin liittyviin ongelmiin on tärkeää puuttua ajoissa Erityiskoulut mahdollistavat oppimisen myös niille, jotka tarvitsevat erityistä tukea → tasa-arvo Kaikki erityispalvelut saman katon alla (Tervaväylän koulu)
10
Yhteenveto Tervaväylän koulu: Lohipadon ja Merikartanon yksiköt
Monipuolista opetusta peruskouluikäisille erityistukea tarvitseville lapsille Kuntoutus ja opetus yksilöllisten tarpeiden mukaan Koulun toiminnan taustalla säädös erityisopetuksesta
11
Lähteet Kerola & Sipilä, Haastava käyttäytyminen: syitä ja muutoksen mahdollisuuksia, 2007.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.