Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi"— Esityksen transkriptio:

1 Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Bläuer Harri Katila Juha

2 Ajatuksia – pohdintoja
OPS esittää jotenkin näin…… Alakoulussa 1.-6.lk graafinen ohjelmointi Yläkoulussa 7.-9.lk tekstipohjainen ohjelmointi Käsityö - sulautettu järjestelmä viittaa laiterakenteluun Oppiainerajat ylittävä opetus Eli…. Me tarvitsemme välineistöä, joka vastaisi näihin kysymyksiin.

3 Ajatuksia miksi ohjelmoidaan
Jatko-opintokelpoista taitoa? Ohjelmointitaitoja, joita käytetään oikeassa elämässä? Ongelmanratkaisutaitoja = algoritmi = pään sisäinen puhe? Välinehallintaa – teoreettista taustaa – ajatellaan laajasti? Oppiainerajat ylittäviä välineitä-projekteja? Tasapuolista opetusta. Ovatko samalla viivalla 7.lk? Mahdollisuuksia kaikille eritasoisille oppijoille?

4 Mitä opettaja tarvitsee onnistuakseen
Opettajan pitää osata opettamansa asia ja siihen liittyvät osa-alueet. Montako ohjelmointikieltä ja ympäristöä opettaja jaksaa opetella? Mitä jos pärjäisikin yhdellä kielellä koko perusopetuksen ajan? Koko koulu… Suunnitelmallisen oppimisympäristön, jonka käyttäminen ei stressaa. Siitä vaan heittämällä luokan ovesta sisälle ja homma käyntiin…. Samaa välineistöä – kieltä, voi käyttää useammassa oppiaineessa. Oppiainerajojen ylitys ja yhteistyö. Sama oppisisältö? Muutos on jatkuvaa mutta asiat on kuitenkin oppilaiden kanssa vakioita. Suurin muutos on välineitten jatkuva muutos ja uudet ”mallit” jatkuvalla syötöllä. Ohjelmointikielet kehittyvät ja mikrokontrollerit kehittyvät.

5 Mielestämme onnistumisen palikoita
Tavoitteet selville. Oppilas ymmärtää missä mennään. Realismia tavoitteisiin. Lähtötaso. Mielenkiintoinen ympäristö. ”jotain havainnollista tapahtuu pöydällä”, eli oppilas saa omasta työstä välitöntä palautetta. 15min puhetta ja sitten pitäisi oppilaan saada itse kokeilla. Väline on oppilaalla ”oma”. Hänellä on esim. oma laatikko jossa olevaa projektia kehitetään eteenpäin. Opetus ei ole jatkuvasti ohjelmointia vaan siinä kaikkea muuta tekemistä. Oppilaan pitää onnistua jollain tasolla. Toisaalta haasteet eivät saa loppua. Tarinoita. Millaista kehitystä tapahtuu parhaillaan.

6 Millainen olisi 3.-6.lk ohjelmointiopetus ?
3.-lk – Harjoitellaan liikkumista. Eteen-taakse – kääntyminen ”Jalkapallo” olisi hyvä teema sen opetukseen. 4.-lk – Harjoitellaan antureita. Sumorobotti. Löydä kappale tai vastustaja kentältä ja työnnä pois. 5.-lk – Tuodaan vain lisää teemoja vanhaan opittuun. Labyrintti. Kappaleen kuljettaminen. Valoon hakeutuva robotti. 6.-lk – Laajempi pulma – Tarina = Avaruusaluksen pelastaminen yms. Omaa suunnitelmaa ja rakentelua. Askarrellaan ”hieno” kenttä.

7 SÄÄNNÖT Painetaan samaan aikaan päälle. Autonominen. Kuljeta pallo/kiekko vastustajan maaliviivan yli. Hyökkääjä lähtee lähempää ja puolustaja kauempaa. Robotti putoaa laudalta on hylätty. Toisiaan koskevat robotit poistetaan. Suunnittele oman joukkueen liikkeet laudalla. Oletko puolustaja tai hyökkääjä? Voitte lähteä samaan aikaan tai kaikki eri aikaan.

8 Sumorobotti - Reunalta ei saa pudota.
- Löydä vastustaja ja työnnä pois pelikentältä. Pelikenttä

9 Viivanseuraajia

10 Ohjelmointi osaksi arkea
Tee sellaista jossa uskot onnistuvasi. Aloita pikkuprojekteilla/esityksillä vaikka tunnin lopussa. Valtaosalle oppilaista myös aivan uutta. Elä pelkää. Kysele, juttele ja kokeile. Esittele ylpeästi pienetkin omat/oppilaiden projektit. Tutki-kokeile ja kehity


Lataa ppt "Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google