Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuOuti Heikkinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Jenna, Marika, Iiris
2
Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa tai kuullun ymmärtämisessä • Voi esiintyä spesifisti vieraassa kielessä tai olla heijastuma äidinkielen samanlaisista vaikeuksista • Ymmärtämisen ongelmat yhteydessä sanaston hallintaan • Oppimisstrategiat ”huonoja” • Kieliopin hallinnassa suuria puutteita MITÄ ON VIERAAN KIELEN OPPIMISVAIKEUS?
3
• Äidinkielen oppimisvaikeudet voivat myöhemmin ilmetä vieraan kielen oppimisvaikeuksina • Hyvä äidinkielen osaaminen luo edellytykset vieraan kielen oppimiselle YHTEYS ÄIDINKIELEN JA VIERAAN KIELEN OPPIMISELLA?
4
Sanat on ymmärrettävä (muoto, merkitys, käyttö), oppiminen vaatii huomaamisen, mieleen palauttamisen ja luovan käyttämisen taidot Taitamattoman oppijan tunnusmerkit: • Käyttivät paljon aikaa oppimiseen. • Valitsivat opiskeltavat sanat ulkoisten syiden perusteella. • Käyttivät vähän elaborointia, paljon ulkoa oppimista. • Asettivat lyhytkestoisia, ”testiohjautuneita” tavoitteita. • Käyttivät kertaamista riittämättömästi. • Olivat tyytymättömiä sanaston oppimisen määrään ja tapoihin, mutta eivät muuttaneet niitä. SANASTON OPPIMINEN
5
• Opiskelusta mielekästä (esim. pelit) • Harjoittelun säännöllisyys ja kertaaminen • Positiivinen palaute • Erityishuomiota heikkoihin osa-alueisiin • Monipuolinen harjoittelu MUUTA? OPPIMISEN TUKEMINEN
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.