Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?"— Esityksen transkriptio:

1 Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
POPS 2014

2 TUNTIJAKO Pakollisten tuntien määrä ei muutu
Vuosiluokilla 1-9 opiskellaan käsityötä vähintään 11 vuosiviikkotuntia. Opetuksen painopiste siirtyy alaluokille 1-2 lk:lla min. 4 vvt 3-6 lk:lla min. 5 vvt (JKL:ssä 8 vvt) 7-9 lk:lla min 2 vvt

3 KÄSITYÖ = YKSI OPPIAINE
Yksi yhtenäinen oppiaine Opetuksessa käytetään sekä tekstiilityön että teknisen työn työtapoja, oppimisympäristöjä että materiaaleja Ei eri oppimääriä Ei valintaa eri osa-alueiden kesken Lähtökohtana oppilaiden omat, erilaiset kiinnostuksen kohteet

4 VALINNAISUUS Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit (6 vvt + 5 vvt) ovat osa yhteisen käsityö-oppiaineen opiskelua Valinnaisaineiden tunneilla (9 vvt) voidaan tarjota ainetta, jonka nimi on esim: Tekninen työ, tekstiilityö, muoti, design tms. Valtioneuvoston asetus määrää. Jyväskylässä painotettu käsityön opetukseen 3 vvt verran vuosiluokilla 3-6.

5 OPPILAAN ja OPETTAJAN ROOLI
Oppilas aktiivinen toimija Käsityön oppiminen tapahtuu ”havainnoiden, tutkien, innovoiden ja sinnikkäästi kokeillen” Opettaja on käsityöprosessin ohjaaja ja mahdollistaja. Open rooli oppimisen ohjaajana on suurempi alkuopetuksessa, vähenee oppilaan tietojen ja taitojen karttuessa. Oppilaan rooli korostuu etenkin tuotteen suunnittelussa.

6 OPPIMISYMPÄRISTÖT Vuosiluokittain työskennellään yksin, pareittain ja ryhmissä Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen Monialaiset oppimiskokonaisuudet eri oppiaineiden välillä Yhteistyö ympäröivän elinkeinoelämän/kulttuurin välillä Yhdessä tekeminen yleistyy. TVT-taitojen soveltaminen tiedonhakuun, suunnitteluun, dokumentointiin ja käsityön toteuttamiseen Yritysvierailut, museokäynnit, asiantuntijavierailut

7 LÄHTÖKOHTANA KOKONAINEN KÄSITYÖPROSESSI
Ideointi Suunnittelu Kokeilu Tekeminen Soveltaminen Dokumentointi Arviointi -> OPS 2016 käsityön tukimateriaali

8 KÄYTÄNNÖN ARKI Tekstiilityön ja teknisen työn opettajat suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä oppimistehtävät Jokainen oppimistehtävä noudattaa kokonaista käsityöprosessia Vuosiluokittain luetellut tekniikat luovat pohjaa käsityöprosessin hallinnalle Käytössä sekä TS- että TN-tilat samanaikaisesti Opettajan tehtävänä määritellä valmistettavan tuotteen ”rajat” ja suunnat oppilaan omalle suunnittelutyölle Asiat, joita työssä pitää olla / Asiat, joista oppilas voi valita yhden tai useamman/ Vapaa

9 OPPIMSITEHTÄVÄN LÄHTÖKOHTA
Oppimistehtävän lähtökohtana tarve, ongelmanratkaisu, ilmiökeskeisyys tai projektioppiminen Oleellista yhteistyö opettajien ja oppiaineiden välillä ”Käsityö on monimateriaalinen oppiaine, jossa toteutetaan käsityöilmaisuun, muotoiluun ja teknologiaan perustuvaa käsityöllistä toimintaa.”

10 OPPIMISTEHTÄVÄT ”Materiaali, tekniikka, väline/kone tai tuote sellaisenaan ei ole enää opetuksen suunnittelun lähtökohta. Tarkoituksena on luoda laajempia, oppilaan omaan elämismaailmaan liittyviä, ajankohtaisia, kantaaottavia, kokeilevia oppimiskokonaisuuksia, joissa käytetään sekä teknisen työn että tekstiilityön työtapoja.”


Lataa ppt "Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google