Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana."— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana

2 1. Projektin oppimistavoitteet  sähköisten oppimisympäristöjen käyttöön harjaantuminen  oppimateriaalien sähköistäminen-> oma-aloitteellisuus  tiedonhaku ja erilaiset lähteet  aktivointi säännölliseen työskentelyyn -> viikkotehtävät  yhteisöllisyys, yhteistyö, toisilta oppiminen

3

4 2. Opetuksen tavoitteet  yhteistyö, yhteisopettajuus  kollegiaalinen oppiminen  opetuksen ja arvioinnin yhtenäistäminen  materiaalien tuottaminen, muokkaaminen, jakaminen ja tallentaminen

5 3. Käytänteet  kaikille yhteinen kurssin teoriasivu ja ryhmäkohtainen kurssisivu  viikkonäkymä: viikon aiheet, tehtävät ja tulostettavat materiaalit  kalenteri  uutiset, kaikille yhteiset viestit  linkitys  RSS-syötteet

6

7

8 4. Käytettyjä tehtävätyyppejä Yksilötehtäviä  tehtävien palautus, kokeet Sosiaalisia tehtäviä  keskustelualue (ryhmäkeskustelut, yksilö- ja ryhmätöiden julkaisu ja kommentointi)  wiki, WikiSpace, WikipediaWikipedia  sanasto, chat, BloggerBlogger

9 5. Arviointia  välineet ja yhteensopivuus  tietoteknisten taitojen vähäisyys  Moodle-sivun muotoilu -> kahden sivun järjestelmä  opiskelijoiden motivointi -> käytön helpottaminen, viikkotehtävät  pois yksilökeskeisyydestä -> yhteisöllisiä tehtäviä, toisilta oppiminen  epärehellinen toiminta -> pistokokeet, opiskeluhistoria  tekijänoikeudet  tietosuoja

10 6. Tuloksia  Myönteinen asenne uutta opiskelutapaa kohtaan ilmenee kurssikyselyistä.  Enemmistö opiskelijoista käy säännöllisesti kurssisivuilla ja ottaa itsenäistä vastuuta tehtävistä ja materiaaleista.  Kyky keskustella ja kommentoida sivuston sisällä on parantunut.  Opiskelijat tuottavat toisilleen oppimateriaaleja käyttämällä eri lähteitä.  Prosessinomaisen opiskelun jälkeen tuotoksissa on ilmennyt selvää parantumista esim. kirjoittamisessa.

11 7. Kehityssuuntia  oma-aloitteisen tiedonhaun tehostaminen ja lähdekriittisyys  aito yhteistoiminta  ilmiöpohjainen oppiminen -> opittavien ilmiöiden ja käsitteiden sisäistäminen: kielentuntemus, kirjallisuus, media  avoimen sosiaalisen median käytön lisääminen  asiantuntijaverkoston hyödyntäminen  koulujen välinen kommunikointi

12 Tampereen lyseon lukio  Terhi Davies  Marja-Leena Koli  Soile Mäkisalo kevät 2010


Lataa ppt "Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google