Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPia Salonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana
2
1. Projektin oppimistavoitteet sähköisten oppimisympäristöjen käyttöön harjaantuminen oppimateriaalien sähköistäminen-> oma-aloitteellisuus tiedonhaku ja erilaiset lähteet aktivointi säännölliseen työskentelyyn -> viikkotehtävät yhteisöllisyys, yhteistyö, toisilta oppiminen
4
2. Opetuksen tavoitteet yhteistyö, yhteisopettajuus kollegiaalinen oppiminen opetuksen ja arvioinnin yhtenäistäminen materiaalien tuottaminen, muokkaaminen, jakaminen ja tallentaminen
5
3. Käytänteet kaikille yhteinen kurssin teoriasivu ja ryhmäkohtainen kurssisivu viikkonäkymä: viikon aiheet, tehtävät ja tulostettavat materiaalit kalenteri uutiset, kaikille yhteiset viestit linkitys RSS-syötteet
8
4. Käytettyjä tehtävätyyppejä Yksilötehtäviä tehtävien palautus, kokeet Sosiaalisia tehtäviä keskustelualue (ryhmäkeskustelut, yksilö- ja ryhmätöiden julkaisu ja kommentointi) wiki, WikiSpace, WikipediaWikipedia sanasto, chat, BloggerBlogger
9
5. Arviointia välineet ja yhteensopivuus tietoteknisten taitojen vähäisyys Moodle-sivun muotoilu -> kahden sivun järjestelmä opiskelijoiden motivointi -> käytön helpottaminen, viikkotehtävät pois yksilökeskeisyydestä -> yhteisöllisiä tehtäviä, toisilta oppiminen epärehellinen toiminta -> pistokokeet, opiskeluhistoria tekijänoikeudet tietosuoja
10
6. Tuloksia Myönteinen asenne uutta opiskelutapaa kohtaan ilmenee kurssikyselyistä. Enemmistö opiskelijoista käy säännöllisesti kurssisivuilla ja ottaa itsenäistä vastuuta tehtävistä ja materiaaleista. Kyky keskustella ja kommentoida sivuston sisällä on parantunut. Opiskelijat tuottavat toisilleen oppimateriaaleja käyttämällä eri lähteitä. Prosessinomaisen opiskelun jälkeen tuotoksissa on ilmennyt selvää parantumista esim. kirjoittamisessa.
11
7. Kehityssuuntia oma-aloitteisen tiedonhaun tehostaminen ja lähdekriittisyys aito yhteistoiminta ilmiöpohjainen oppiminen -> opittavien ilmiöiden ja käsitteiden sisäistäminen: kielentuntemus, kirjallisuus, media avoimen sosiaalisen median käytön lisääminen asiantuntijaverkoston hyödyntäminen koulujen välinen kommunikointi
12
Tampereen lyseon lukio Terhi Davies Marja-Leena Koli Soile Mäkisalo kevät 2010
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.