OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille , Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti.
Advertisements

Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Opettajat Kuninkaanhaka
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Perusopetuksen OPS-työ Naantali Pvm | Hallintokunta | nimi.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
ME-hengen kehittäminen
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MATEMATIIKKA.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta (s. 7-11) Kunta ja koulu ops ▪ tiedottaminen huoltajille (koulu) lukuvuosisuunnitelma täsmentää oppilaat otettava mukaan (koulu) miten ops arvioidaan (koulu, kunta) tuntijako (koulu, kunta) – kevät 2015 ▪ joitakin valinnaisia päätettäväksi koululle kieliohjelma -> TR oppilaanohjauksen järjestäminen - > TR arviointi -> TR 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Luku 2. Perusopetus yleissivistyksen perustana (s. 11-15) Arvoperusta 1. Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen 2. Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia 3. Kulttuurinen moninaisuus rikkautena 4. Kestävän elämäntavan välttämättömyys Oppimiskäsitys 1. Aktiivinen toimija 2. Oppiminen ja vuorovaikutus 3. Oppimaan oppimisen taitojen kehittyminen 4. Oppilaan kiinnostuksen kohteet Omaan ops:aan seuranta ja arviointi (kevät 2015) 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Luku 3. Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet (s. 15-23) Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet 1. Kasvu ihmisyyteen ja yhteiskunnan jäsenyyteen 2. Tarpeelliset tiedot ja taidot 3. Sivistyksen, tasa-arvoisuuden ja elinikäisen oppimisen edistäminen Tavoite laaja-alainen osaaminen L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Johtaa seuraavaan OPS-työhön koululla Arvoperusta ja oppimiskäsitys: ○ Määritellään oman koulun arvoperustaa ja oppimis- käsitystä täydentävät mahdolliset koulukohtaiset painotukset, niiden seuranta ja arviointi peda.nettiin 31.5. mennessä Laaja-alainen osaaminen (2 osaamisaluetta/koulu): 1. Mitkä ovat laaja-alaisen osaamisen mahdolliset paikalliset/koulukohtaiset painotukset ja miten ne ilmenevät vuosiluokka-kokonaisuuksittain (1-2, 3-6 ja 7-9 lk:t )? 2. Toimenpiteet, joiden avulla laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumisesta opetustyössä huolehditaan vuosiluokkakokonaisuuksittain (1-2, 3-6 ja 7-9 lk:t). 3. Toimenpiteet, joiden avulla laaja-alaisen osaamisen toteutumista seurataan vuosiluokkakokonaisuuksittain (1-2, 3-6 ja 7-9 lk:t)? (31.5. mennessä) 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Luku 4. Yhtenäisen perusopetuksen toiminta- kulttuuri (s. 24-32) Rakentuu työtä ohjaavien normien ja tavoitteiden tulkinasta johtamisesta, työn organisoinnista, suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista ○ vanhemmat ja oppilaat mukaan yhteisön osaamisesta ja kehittämisestä Koulutussuunnitelma ja strategia pedagogiikasta ja ammatillisuudesta vuorovaikutuksesta, ilmapiiristä, arkikäytännöistä ja oppimisympäristöistä piilo-ops:sta Koululle jää kuvattavaksi toimintakulttuurin edistäminen ja arviointi (syksy 2015) 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Oppiva yhteisö – osallisuus, dialogi Hyvinvointi ja turvallinen arki Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet auttavat valmistelussa: Oppiva yhteisö – osallisuus, dialogi Hyvinvointi ja turvallinen arki ▪ oppilashuolto Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely ▪ ulos luokkahuoneesta 4. Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus 5. Osallisuus ja demokraattinen toiminta ▪ oppilaskunnat Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo Vastuu ympäristöstä ja tulevaisuuteen suuntautuminen 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Monialaiset oppimiskokonaisuudet toteuttaminen velvoite vähintään 1/oppilas/lv – kesto n. 20-30 h oppilaat mukana suunnittelussa toteuttamistapoja: ○ sama teema yhtäaikaisesti oppiaineissa ○ jaksotus ○ toiminnalliset aktiviteetit * teemapäivät, kampanjat, tapahtumat, leirikoulut ja opintokäynnit ○ pitempikestoisia opintokokonaisuuksia ○ kokonaisopetus (1-2 lkt ?) Valmis 30.4. mennessä 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Yleinen toteutus koulukohtaisesti Opetuksen järjestäjä huolehtii siitä, että jokainen koulu täsmentää oman toimintakulttuurinsa sekä oppimisympäristöjen ja työtapojen kehittämisen tavoitteet, yhteiset toimintaperiaatteet sekä yhteistyön ja muun käytännön toteutuksen. Lisäksi opetuksen järjestäjä huolehtii, että monialaisten oppimiskokonaisuuksien sekä mahdollisen muun eheyttämisen suunnittelu, tavoitteiden ja sisältöjen määrittely, toteuttaminen, seurata ja arviointiyhteistyö täsmennetään koulukohtaisesti. Koulukohtaisesti on tärkeä määritellä eri oppiaineiden ja koulun muun toiminnan yhteistyötä ja työnjakoa koskevat toimintatavat oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa sekä tarkentaa oppimiskokonaisuuksiin liittyvän oppilaan arvioinnin käytänteet. Täsmennykset kirjataan joko koulukohtaiseen opetussuunnitelmaan ja/tai lukuvuosisuunni-telmaan opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti. 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Luku 5 Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen (s. 33-46) Yhteinen vastuu - järjestäjä, koulun johto, jokainen opettaja - opettaja huolehtii oppilaan tuesta ja oppilashuollon saatavuudesta Yhteistyö - oppilaiden osallisuus ○ suunnittelu, arviointi, kehittäminen - kodin ja koulun yhteistyö ○ keskustellaan opetuksen keskeisistä asioista ○ palautteen saaminen ○ nivelvaiheet tärkeitä - Sisäinen ja muu yhteistyö ○ varhaiskasvatus, II-aste, ip-toiminta - Koulu valmistelee (syksy 2015) 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö - kasvatuskeskustelu ensisijainen tapa puuttua oppilaan epäasialliseen käyttäytymiseen - koululle suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpidon käyttämisestä (s. 36) ○ mm. lainsääntöä täydentävät menettelytavat rike-, vilppi – ja häiriötilanteissa ○ henkilökunnan perehdyttäminen ○ tiedottaminen - Koulu valmistelee (syksy 2015) 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Opetuksen järjestämistapoja : Vuosiluokkiin sitomaton opetus ▪ edellyttää päätöstä ops:ssa ▪ kunkin oppilaan oma opinto-ohjelma ▪ opintokokonaisuudet – ei luokalle jääntiä 2. Yhdysluokkaopetus Etäyhteyksien hyödyntäminen ▪ harvemmin opiskeltavat kielet, valinnaisuus, uskonto Joustava perusopetus ▪ 7-9 luokkien oppilaille ▪ huomio työmuotoihin – toiminnallisuus ▪ vain poikkeustapauksissa erityisen tuen oppilaita - Ehkä valmistelu keskitetysti kunnassa(syk15) 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Luku 6. Oppimisen arviointi (s. 47-61) tavoitepohjaista, kriteereihin perustuvaa arviointikriteerit 6. luokka ja päättöarviointi arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä kohteet: oppiminen, työskentely, käyttäytyminen arviointi lukuvuoden aikana – formatiivista arviointi lukuvuoden päättyessä päättöarviointi – kriteereihin perustuva todistukset ja merkinnät määrätty tehdäänkö yhtenäinen koko kaupungissa laadinta syksy 2015 (valm. 28.2.2016) 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Luku 7. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki (s. 61-79) Laadittu – tarkistetaan lv. 2015-2016 Luku 8. Oppilashuolto (s. 79-88) Luku 13., 14., 15. Oppiaineet (s. 100-514) Tavoite ja sisältöjaot (lv. 2015-2016) Työpari tai työryhmätyöskentelynä Kaupungin yhteinen? 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

AIKATAULU 2014 – 2016 Kevät 2014 Oppilashuollon ops, kevät 2014 (valmis syksy 2014) Syksy 2014 Orientoiva dia-aineisto rehtoreille (8/2014) OPS-ohjausryhmän nimeäminen (10/2014) OPS-rehtorikoulutukset, ohjeistus opsin käsittelyyn koulun tasolla (11/ 2014) 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Kevät/syksy 2014 tuntijaon valmistelu jatkuu (valmis kevät 2015) OPS-kysely huoltajille, opettajille ja oppilaille (31.1. mennessä) Koko kaupungin veso 31.1.2015 Opsin siirto peda.nettiin, koulutus opettajille 1/koulu (2/2015) Arvoperusta ja oppimiskäsitys (valmis 30.4.2015) Laaja-alaiset osaamisalueet (valmis 31.5.2015) Monialaiset oppimiskokonaisuudet (valmis 31.5.2015) Syksy 2015 Toimintakulttuurin edistäminen ja arviointi Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen Opetuksen järjestämistapoja Oppimisen arviointi Oppiaineet tavoite ja sisältöjaot (lv. 2015-2016) työpari tai työryhmätyöskentelynä kaupungin yhteinen? 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto Kevät 2016 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto Muut nimettävät työryhmät: ○ Oppiainekohtaiset työryhmät (2-4 opettajaa/tr) ○ Oppimisen arviointi (edustus jokaiselta vuosiluokkakokonai- suudelta) ○ Ohjauksen opetussuunnitelman laatii ohjaustoiminnan työryhmä ○ Kieliohjelmaa pohtiva työryhmä ○ Kolmiportaisen tuen ops-osuuden tarkistaa erityisopetuksen työryhmä 23.2.2015| Sivistyskeskus | Sivistysjohtaja Jari Leinonen

Pvm | Hallintokunta | nimi

- - - = Oppiainetta voidaan opettaa asianomaisella luokalla, jos opetussuunnitelmassa niin määrätään. * Ainetta opetetaan osana ympäristöopin opetusta integroidusti vuosiluokilla 1 - 6 . ** Yhteiskuntaoppia opetetaan vuosiluokilla 4 - 6 vähintään 2 vuosiviikkotunti ja vuosiluokilla 7 - 9 vähintään 3 vuosiviikkotuntia. *** Oppilas voi kielestä riippuen opiskella vapaaehtoista A2-kieltä joko valinnaisena aineena tai B1-kielen sijasta opetettavana yhteisenä aineena. Oppilas voi opiskella B2-kieltä valinnaisena aineena. Vaihtoehtoisesti vapaaehtoiset A2- ja B2-kielet voidaan järjestää perusopetuksen tuntijaon vähimmäistuntimäärän ylittävänä opetuksena, jolloin niiden opetusta ei voida järjestää käyttäen tässä pykälässä määriteltyjä valinnaisten aineiden tai B1-kielen kaikille yhteistä vähimmäistuntimäärää. Kielestä riippuen oppilaalle opetetaan tällöin B1-kieltä tai sen sijasta valittavia valinnaisia aineita. Vähimmäistuntimäärän ylittävänä opetuksena A2-kieltä opiskelevan oppilaan kokonaistuntimäärä olisi yhteensä vähintään 234 vuosiviikkotuntia ja B2-kielen valinneen oppilaan yhteensä vähintään 226 vuosiviikkotuntia. Vähimmäistuntimäärän ylittävänä opetuksena sekä A2- että B2-kieltä opiskelevan kokonaistuntimäärä perusopetuksen aikana olisi yhteensä vähintään 238 vuosiviikkotuntia. Pvm | Hallintokunta | nimi

Porilaisia ratkaisuja tuntijaossa Mennään pääosin minimeillä, 1 vvkt:n ylitys 2.lk:lla A1-kieli (englanti) alkaa jatkossa 2.-luokalla Taito- ja taideaineiden valinnaiset on pääosin jaettu jo kunnan tasolla. Oppilaiden valittavaksi jää 8.–9. -luokilla 2 vvkt/vslk. Muut valinnaistunnit on sijoitettu 3 vvkt/alakoulu ja 6 vvkt/yläkoulu. B1-ruotsin opiskelu päättyy kaikille pakollisena oppiaineena 8.-luokalla. Yläkoulut tarjoavat ruotsin kieltä valinnaisena 9.-luokilla. Pvm | Hallintokunta | nimi