Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN"— Esityksen transkriptio:

1 VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN

2 Miten? syksyllä 2016 starttaa uusi opetussuunnitelma Äänekoskellakin
laadimme valtakunnallisia opetussuunnitelman perusteita täydentäen paikallisen (kuntakohtainen) opetussuunnitelman

3 Opetussuunnitelmatyö käynnistyy Äänekosken osalta tänään.
Seuraava askel otetaan lauantaina 4.10 Veso- koulutuspäivässä Keskuskoulun ja Koulunmäen tiloissa yhdessä Äänekosken esiopetuksen ja Saarijärven perusopetuksen opettajien kanssa.

4 Veso Aikataulu klo aamukahvi Keskuskoulun ruokasalissa klo Ilkka Halavan luento Koulunmäen koulun telinesalissa klo ryhmäjaot ja työskentelytilat Klo Ryhmätyöskentelyä, lounas ja iltapäiväkahvi porrastetusti klo Marja-Kristiina Lerkkasen luento Koulunmäen telinesalissa

5 Ryhmäjaot 1. esiopetus – alakoulu -nivel 2. alakoulu 1.-2. luokat
5. alakoulu – yläkoulu -nivel 6. yläkoulu 7.-9.luokat 7. yläkoulu – jatko-opinnot -nivel 8. erityisopetus 9. rehtorit

6 Ilmoittautuminen 4.10 ryhmiin
Ilmoittautuminen aukeaa ma 15.9 uspalvelut/veso14

7 Miten minä? Mistä löydän OPS.n hengen?
Kahvikupista, kalenterin välistä, iPadilta, kynsien alta? Vai keskustellen työkavereiden kanssa, pohtien itsekseni, kuunnellen toisia mielipiteitä ja yhdessä oppien, ehkä jopa keskusteluista nauttien?

8 Mitä tänään? Opetussuunnitelman perusteluonnoksen ensimmäinen osa, luvut 1-12, on sinulla tänään tutustuttavana. Kaikkea ei tarvitse sisäistää, kaikkea ei ehkä ymmärtääkään.

9 yhteistoiminnallisesti
Jokainen osallistuja kuuluu asiantuntijaryhmään Asiantuntijaryhmässä tutustutaan annettuihin lukuihin etsien vastauksia, keskustellen, väitellenkin

10 Jokaisella on oma kotiryhmänsä
Jokainen asiantuntija tuo kotiryhmäänsä vastauksia, väitteitä, kysymyksiä saaden aikaan keskustelua

11 Asiantuntijaryhmät Työyhteisö tai koolle kutsuttu väki jaetaan 5.llä.
Näistä muodostuu asiantuntijaryhmät, joiden tehtävänä on perehtyä annettuihin lukuihin yhdessä pohtien, lukien, keskustellen. Asiantuntijaryhmät kokoontuvat min riippuen siitä, onko käytössä ns. pitkä-YT (2x45min) vai ½ veso

12 Kotiryhmät Kotiryhmiä muodostuu sen mukaan, paljonko on osallistujia
Ryhmien muodostaminen esim. väreillä Kotiryhmissä jokainen asiantuntija esittää oman ryhmänsä huomiot, vastaukset, ihmetykset Aikaa tähän työskentelyyn on min

13 Asiantuntijaryhmät

14 1. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1)
PERUSOPETUS YLEISSIVISTYKSEN PERUSTANA (luku 2) PERUSOPETUKSEN TEHTÄVÄ JA TAVOITTEET (luku 3)

15 Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA
PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?

16 Luvut 2 ja 3 (1. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta oppimiskäsityksestä ja laaja- alaisesta osaamisesta?

17 2. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1)
YHTENÄISEN PERUSOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURI (luku 4) OPPIMISEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN KOULUTYÖN JÄRJESTÄMISESSÄ (luku 5)

18 Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA
PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?

19 Luvut 4 ja 5 (2. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta toimintakulttuurista ja yhteistyöstä?

20 3. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1)
OPPIMISEN ARVIOINTI (luku 6)

21 Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA
PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?

22 Luku 6 (3. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta arvioinnista?

23 4. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1)
OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI (luku 7)

24 Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA
PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?

25 Luku 7 (4. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden
opetussuunnitelman mukaisesta oppimisen ja koulunkäynnin tuesta?

26 5. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1)
KIELI- JA KULTTUURIRYHMIEN OPETUS (luku 9) KAKSIKIELINEN OPETUS (luku 10) ERITYISEEN MAAILMANKATSOMUKSEEN TAI KASVATUSOPILLISEEN JÄRJESTELMÄÄN PERUSTUVA OPETUS (luku 11) VALINNAISET OPINNOT (luku 12)

27 Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA
PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?

28 Luvut 9-12 (5. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden
opetussuunnitelman mukaisesta valinnaisuudesta?


Lataa ppt "VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google