Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016"— Esityksen transkriptio:

1 Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Aloitusseminaari MH/IK

2 Ohjelma 26.8. 12.00 Seminaarin avauspuheenvuoro: lasten- ja nuortenpalveluiden päällikkö Pia Setälä Oppiva ops- prosessi : PRO koulutus ja RondoTraining: Leena Nousiainen ja Ulla Rasimus Kahvi Kuntatason työskentely: SaloOps Työryhmien järjestäytyminen MH/IK

3 MIKSI? Salo Opettajan tietoisuus siitä, mihin koulua tarvitaan
Yksilöllisyys koulussa, yksilöllisen kohtaamisen mahdollisuus, sama kaikille ei välttämättä ole tasa-arvoa Jokaisen oppilaan oikeus hyvään opetukseen Oikeudenmukainen arviointi Oppimisympäristöt muuttuvat, mitä sen pitäisi olla? Ihmisyyteen kasvaminen – kuinka saavuttaa yhteiskuntakelpoisuus Olla vahva oman kulttuurinsa kanssa – oman ja muiden taustan kunnioittaminen MH/IK

4 MIKSI? Valtakunnallinen
Koulun ja opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan  arvoperusta ja tehtävä Oppimisen ja osaamisen määrittely  oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen Tapa toimia  toimintakulttuuri ja kouluntyön käytännön järjestäminen Perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen --  vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet MH/IK

5 Aluerehtorit & arvohautomo:
2-3 x kevään 2014 aikana alueellinen rehtorityöskentely. Rehtori vie hautomon arvopohdinnan omaan kouluunsa. Miten meidän koulussa? Perusopetuksen rehtoreiden kehittämispäivä. Kevään hautomotyöskentely puretaan esityksiin Syksy 2014: Kuntatasoinen, oppiainekohtainen opetussuunnitelmatyöskentely alkaa. MH/IK

6 Kooste kevään hautomoista
Opetussuunnitelman merkitys Opetussuunnitelma on tärkein koulun toimintaa ohjaava asiakirja. Sen laatiminen on onnistuessaan koulun opettajakuntaa yhdistävä ja voimauttava prosessi. Siksi OPS työ tulee saattaa loppuun koulukohtaisesti, vaikka yhteisiäkin pelisääntöjä luotaisi. ” Vaikka nykyään on mobiiliyhteiskunnan erilaiset tarpeet, niin perusjutut on edelleen samoja: Osata toimia toisten ihmisten kanssa ja kasvattaminen tähän hetkeen – omata valmiudet kehittyä tulevaisuutta varten” MH/IK

7 Työryhmien työskentely
Puheenjohtaja Kokoontumisaikataulu (oppituntien ulkopuolella) Kokouksien määrä Kokoontumispaikka (varaukset infosta) Pedanetin käyttö: ryhmästä valitaan käytöstä vastaava henkilö (Maarit Saari) Yhteistyö muiden ryhmien kanssa Huoltajien ja oppilaiden osallistaminen Korvaus työstä MH/IK

8 Alustava aikataulu 26.8. järjestäytyminen Tapaamisia syksyllä 2014 x ?
Tapaamisia keväällä 2015 x ? Tapaamisia syksyllä 2015 x ? Muu työskentely MH/IK

9 Työskentelyn aloittaminen
Ryhmäläisten esittely Puheenjohtajan valinta Käytännöistä sopiminen (kokoontumispaikka, aikataulu, yhteydenpitotapa, Pedanetin kirjaukset) Ryhmän kirjaaminen Pedanettiin (Pj ja jäsenet) Puheenjohtaja hoitaa tarvittaessa yhteydenpidon Pedanet - asioissa Maarit Saareen Jokaiselle ryhmälle on varattu työskentelytilaa MH/IK


Lataa ppt "Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google