Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8"— Esityksen transkriptio:

1 Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8. ja 9. luokalla Koonnut OPS-koordinaattori Tuija Vänni Lähteet: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 luvut 6 ja 12

2 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT
8. ja 9. luokan valinnaiset AINEET

3 12.4 Paikallisesti päätettävät asiat
Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa: Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit mikäli opetuksen järjestäjä päättää tuntien jakamisesta eri taide- ja taitoaineiden kesken, laaditaan opetussuunnitelma kunkin taide- ja taitoaineen osalta ottaen huomioon ko. oppiaineen paikallinen kokonaistuntimäärä ja opetussuunnitelman perusteissa määritelty oppiaineen rakenne mikäli opetuksen järjestäjä päättää, että kaikkien tai joidenkin valinnaisten tuntien käyttö perustuu oppilaan valintaan, laaditaan valinnaisten tuntien muodostamille syventäville opinnoille oma suunnitelmansa, jossa määritellään opintojen nimi, laajuus, tavoitteet, sisällöt, oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät mahdolliset erityispiirteet sekä vuosiluokat, joilla valinnaista ainetta tarjotaan. Vänni 2016

4 Taide-ja taitoaineiden valinnaiset tunnit
ovat osa yhteisenä oppiaineena opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta tavoitteet, sisällöt ja L:t kuvataan taulukossa vuosiviikkotuntimäärä merkitään summamuodossa esim. 3+2 vvh (ensimmäinen luku ilmoittaa yhteisenä oppiaineena opiskeltavat vuosiviikkotunnit ja toinen luku valinnaisten tuntien vuosiviikkotunnit) Vänni 2016

5 Tähän koulun logo Liikunnan valinnaiset tunnit (3+2 vvh) Vänni 2016
8. luokka Liikunnan valinnaiset tunnit (3+2 vvh) Tähän koulun logo Vänni 2016

6 Taide-ja taitoaineiden valinnaiset tunnit
 esimerkki arviointikuvauksesta: ”Valinnaiset liikuntatunnit ovat osa yhteisenä oppiaineina opetettavan liikunnan opetusta ja ne arvioidaan osana tätä opetusta. Niistä ei tule erillistä arviota todistukseen.” jo valintaa tehdessä on erityisen tärkeää tiedottaa oppilaille ja huoltajille, ettei näistä opinnoista tule erillistä arvosanaa lukuvuositodistukseen tai päättötodistukseen Vänni 2016

7 Taide-ja taitoaineiden valinnaiset tunnit
VIIMEISTELYOHJEITA yläotsikoksi 12.1 Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sijoita koulun taide- ja taitoaineiden valinnaisten tuntien taulukot allekkain tuntijakotaulukon järjestyksen mukaisesti (mu, ku, kä, li, ko) taulukkoon Turun logon viereen koulun logo merkitse vvh:t ohjeen mukaan käytä fontin värinä aikaisemmin käyttämääsi koulun fontin (tai koulun ruudun pohjavärin) väriä liikunnassa pohjana 8. luokan ja 9. luokan vuosiluokkaistettu taulukko 9. luokan musiikissa 8. luokan taulukko kuvataiteessa, käsityössä ja kotitaloudessa 7. luokan taulukko. Molemmille vuosiluokille mieluusti oma taulukko. (Jos haluat kirjata molemmat vuosiluokat samaan taulukkoon, huolehdi, että taulukosta selkeästi erottaa kummankin vuosiluokan osuuden.) Jos tällöin poistat pohjana käytettävästä taulukosta jonkun tavoitteen, jota valinnaisille tunneille ei aseteta, säilytä kuitenkin perusteissa käytetty tavoitteiden numerointi. Vänni 2016

8 12.4 Paikallisesti päätettävät asiat
Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa: Valinnaiset aineet mitkä ovat oppilaille tarjottavat valinnaiset aineet mikä on kunkin valinnaisen aineen nimi ja laajuus sekä vuosiluokat, joilla kutakin valinnaista ainetta tarjotaan miten vuosiviikkotunnit jaetaan vuosiluokittain mitkä ovat kunkin valinnaisen aineen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain sekä oppimisympäristöihin, työtapoihin, tukeen ja ohjaukseen liittyvät mahdolliset erityispiirteet. Vänni 2016

9 Valinnaiset aineet valinnaisena aineena voidaan tarjota perusopetuksen yhteisten aineiden syventäviä tai soveltavia opintoja Syventävä = syventää ja/tai laajentaa yhteisten oppiaineiden tavoitteita ja sisältöjä Soveltava = voi sisältää aineksia useasta eri oppiaineesta tai laaja- alaisesta osaamisesta ja se voidaan rakentaa monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi  valinnaisiin aineisiin osoitettuja vuosiviikkotunteja voidaan käyttää myös painotetun opetuksen järjestämiseen Vänni 2016

10 Valinnaiset aineet koulun tulee tarjota vähintään kahta valinnaista ainetta tai aihekokonaisuutta, joista oppilas valitsee taulukkoon kuvataan tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain oppimisympäristöihin, työtapoihin, tukeen ja ohjaukseen liittyvät mahdolliset erityispiirteet Vänni 2016

11 Valinnaiset aineet jos/kun valinnaisten aineiden kuvaukset sisällytetään koulun lukuvuosisuunnitelmaan, on laadittava oppilaiden valinta- prosessia varten koulun opetussuunnitelman tukimateriaali tarjottavista valinnaisista aineista (valinnaisainetarjotin), jossa kuvataan kaikki tarjottavat valinnaiset aineet lukuvuosittain poimitaan tukimateriaalista toteutuneiden valinnaisten aineiden kuvaukset ja ne liitetään kyseisen vuoden lukuvuosisuunnitelmaan Vänni 2016

12 Valinnaiset aineet Valinnaisen aineen nimi: Vuosiviikkotuntimäärä:
taulukkoon lisätään tarvittava määrä rivejä X. luokka Tavoitteet Sisällöt L SY/SO Vänni 2016

13 Valinnaisten aineiden arviointi
jokainen valinnainen aine muodostaa oppimäärän, joka siten myös arvioidaan omana oppiaineenaan alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet arvioidaan sanallisesti ”hyväksytty” ”hylätty”. mikäli sanallisesti arvioitu yhden tunnin valinnainen aine katsotaan jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, sen suoritus voi korottaa kyseisen oppiaineen arvosanaa vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärä arvioidaan numeerisesti Vänni 2016

14 Valinnaisten aineiden arviointi
esimerkki taulukon alapuolelle kirjattavasta arvioinnin kuvauksesta: ”Tämä valinnainen yhden vuosiviikkotunnin matematiikka katsotaan matematiikan syventäviksi opinnoiksi ja se arvioidaan merkinnällä hyväksytty tai hylätty. Todistuksessa arvio merkitään matematiikan alapuolelle. Todistukseen merkitään myös vuosiviikkotuntimäärä. Tämän valinnaisen matematiikan suoritus voi korottaa kaikille yhteisen matematiikan arvosanaa.” Vänni 2016

15 Esimerkki tavoitteiden ja sisältöjen kuvaustavasta
oppilaan toiminnan kuvaus passiivimuodossa opettajan tehtävä oppilaan toiminta T12 ohjata oppilasta vahvistamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä rohkaista oppilasta vahvistamaan taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana S3 Harjoitellaan erilaisten tekstilajien tuottamisen vaiheita (esim. käsitekartan laatiminen, suunnittelu, otsikointi, jaksotus ja kappalejako). Totutellaan arvioimaan omaa työskentelyä ja antamaan ja saamaan vertaispalautetta (esim. pari- ja prosessikirjoittaminen). L2 L4 L5 L6 keinot eli miten? Vänni 2016


Lataa ppt "Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google