Ammattiosaamisen näyttö -prosessi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Ammattiosaamisen näyttö
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
Työssäoppimisen ohjaus
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Omnian oppisopimustoimisto
Työssäoppiminen eli TOP
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Työpaikkakouluttajan ABC
Näyttöprosessi Ennen näyttöä Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Opiskelija.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Ritva Kareketo kouluttaja
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Arviointi.
HUIPPU Elokuu 2017.
Osaamisen näytön prosessi
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Ammattiosaamisen näyttö -prosessi Omnian ammattiopisto Päivitys 10.9.2013 Omnian ammattiopiston jory

Ammattiosaamisen näyttö –prosessi SOVELTAMISALUE Prosessia sovelletaan kaikissa Omnian ammattiopiston perustutkinnoissa. Ammattiosaamisen näyttö annetaan kaikista ammatillisista tutkinnon osista ja ne sijoittuvat koko koulutuksen ajalle. Prosessi alkaa, kun ammattiosaamisen näytöstä vastaava opettaja tiedottaa opiskelijalle ammattiosaamisen näytöstä ja opiskelija laatii opettajan tukemana ammattiosaamisen näytön suunnitelman osaksi henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaansa. Prosessi päättyy, kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti suunnitelman mukaiset ammattiosaamisen näytöt ja antanut palautetta sekä ohjaava opettaja tallentanut opiskelijahallintajärjestelmään vaaditut tiedot ja toimittanut dokumentit arkistoitavaksi. Ohjaava opettaja kehittää yhdessä lähiesimiehensä kanssa prosessia ja sen tehokkuutta mm. saatujen palautteiden perusteella. Prosessin hyväksyy Omnian ammattiopiston johtoryhmä. ASIAKKAAT, HEIDÄN TARPEENSA JA VAATIMUKSENSA Prosessin asiakas on opiskelija, jonka on suoritettava jokaisesta ammatillisesta tutkinnon osasta ammattiosaamisen näytöt hyväksytysti tutkintotodistuksen saadakseen. Ammattiosaamisen näytöt ovat osaamisen arviointimenetelmä, joihin perustuvat tutkintotodistuksen arvosanat. Opiskelijalla on oikeus oppimiseen ennen prosessin aloittamista, hänen tulee olla tietoinen milloin prosessi on käynnissä. Tärkeänä sidosryhmänä prosessissa ovat työelämän edustajat, jotka mahdollistavat työelämälähtöisen ammattiosaamisen näytön toteuttamisen työelämässä tai perustelluissa tilanteissa oppilaitoksessa. Rekrytoidessaan työntekijöitä näyttötodistus on keskeisessä asemassa. TAVOITE Opiskelija osoittaa käytännön työtehtävissä pääsääntöisesti työpaikalla työssäoppimisjakson aikana miten hyvin hän on saavuttaa ammatillisen tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset. Prosessi toteutuu Opetussuunnitelman yhteisen osan liitteenä olevan Työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttö –suunnitelman mukaisesti. Seurataan mm. suoritettujen näyttöjen määrää, työssäoppimisen yhteydessä suoritettujen näyttöjen määrä sekä seuraamalla ja vertaamalla näytöistä annettavia arvosanoja.

Ammattiosaamisen näyttö –prosessi SYÖTTEET JA TUOTOKSET Ammattiosaamisen näyttöprosessi toteutetaan noudattamalla tutkinnon opetussuunnitelmaa, Työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen järjestämissuunnitelma sekä Omnian ammattiopiston arviointiohjetta. Syötteenä on opiskelijan näyttösuunnitelma ja tuotoksena suoritettu ammattiosaamisen näyttö arviointeineen sekä lopuksi tutkintotodistus. Tietoja säilytetään ja hallinnoidaan TOP-verkkopalvelussa sekä Helmi –opiskelijahallintajärjestelmässä. Paperikopiot arkistoidaan Omnian arkisto-ohjeen mukaisesti. 5. PROSESSIKAAVIO Prosessin omistajana ohjaava opettaja vastaa ammattiosaamisen näyttö -prosessin käynnistämisestä, toteuttamisesta yhteistyössä työelämän kanssa sekä dokumentoinnista ja raportoinnista tutkinnon opetussuunnitelman ja annettujen ohjeiden mukaisesti. Tarvittavat lomakkeet täytetään TOP-verkkopalveluun ja Helmi-opiskelijahallintajärjestelmään. Opiskelijan prosessi alkaa ammattiosaamisen näytön ja näyttöpaikan suunnittelemisella. Opiskelija antaa ammattiosaamisen näytön suunnitelman mukaisesti ja arvioi omaa osaamistaan sekä osallistuu arviointikeskusteluun. Lopuksi hän antaa palautetta prosessin onnistumisesta. Työelämässä suoritettavissa näytöissä työpaikkaohjaaja osallistuu näytön suunnitteluun, arviointiin, arviointikeskusteluun sekä antaa palautetta prosessin onnistumisesta. Oppilaitosnäytöissä työelämän edustaja osallistuu mahdollisimman usein näytön suunnitteluun, arviointiin, arviointikeskusteluun sekä antaa palautetta prosessin onnistumisesta. VASTUUT Prosessista vastaa ohjaava opettaja. Koulutuspäällikkö varmistaa ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisen opetussuunnitelman ja muiden ohjeiden mukaisesti sekä prosessin kehittämisestä. TOP-verkkopalvelun pääkäyttäjillä on vastuu järjestelmän kehittämisestä ja käyttäjien ohjaamisesta ja kouluttamisesta. Kriittinen piste 1 Ammattiosaamisen näytöistä tiedottaminen Kriittinen piste 2 Soveltuvan ao-näyttöpaikan löytyminen työelämästä ja vain perustellusti oppilaitoksesta Kriittinen piste 3 Ao-näyttöä vastaanottamassa sekä opettaja että työelämän edustaja

Ammattiosaamisen näyttö (ao-näyttö) Koulutus-päällikkö Perehdyttää ao-näyttöihin Päättää tarvittaessa tukiopetuksesta/opetus-järjestelyistä Kr1 Tiedottaa ao-näytön suorittamisesta ja sen vaikutuksesta tutkinnon suorittamiseen ja tutkintotodistukseen Ohjaa näyttö-suunnitelman laadintaa ja TOP-verkko-palvelun käyttöä Varmistaa, että opiskelijalla on ollut mahdollisuus oppia Varmistaa näyttö-ympäristön sopivuuden suhteessa kriteereihin Tarkistaa/päivittää yhteistyösopimuksen tiedot Tarvittaessa käynnistää yhteistyö-sopimusprosessin A Ohjaava opettaja Kr2 Opiskelija Perehtyy ao-näytön suorittamiseen ja sen Laatii näyttö-suunnitelman Arvioi oppimistaan ja valmiuksiaan AO-näyttöön Työpaikkaohjaaja Osallistuu suunnitelman laadintaan Osallistuu opiskelijan valmiuksien arviointiin Osallistuu näyttö-ympäristön varmistamiseen

Ammattiosaamisen näyttö (ao-näyttö) Koulutus-päällikkö Varmistaa opetussuunnitelman ja ohjeiden mukaisen ammattiosaamisen näytön toteutumisen. Varmistaa opettajan työsuunnitelman (resursoinin) mukaisen ammattiosaamisen näytön toteutumisen. Ohjaava opettaja Hyväksyy ao-näyttö-suunnitelman => suunnitelman allekirjoitus Perehdyttää arviointi-kriteereihin Ottaa näytön vastaan Johtaa arviointikeskustelun Arvioi opiskelijan osaamista arvioinnin kohteittain Päättää näytön arvosanasta Sopii mahdollisesta täydentämisestä Tiedottaa arvioinnin oikaisumahdollisuudesta Sopii aikatauluista ja tapaamisista B A Kr3 Opiskelija Sopii ao- näytöstä => suunnitelman allekirjoitus Perehtyy arviointi-kriteereihin Antaa näytön Osallistuu arviointikeskusteluun Arvioi osaamistaan arvioinnin kohteittain Sopii mahdollisesta täyden-tämisestä Käynnistää mahdollisesti arvioinnin oikaisu-prosessin Työpaikka- ohjaaja Sopii ao- näytöstä => suunnitelman allekirjoitus Perehtyy arviointi-kriteereihin Ottaa näytön vastaan Osallistuu arviointikeskusteluun Arvioi osaamista arviointikohteittain

Ammattiosaamisen näyttö (ao-näyttö) Koulutus-päällikkö Keskustelee ao-näytön kehittämisestä palautteiden pohjalta Kehittää ao-näyttö toimintaa yhteistyössä opettajien ja työelämän kanssa Varmistaa palautteen keräämisen Antaa palautteen TOP-palautteen yhteydessä Käsittelee palautteet Yhdistää tarvittaessa osanäytöt Vie näytön arvosanan ja lyhyen kuvauksen Helmi-järjestelmään Toimittaa asiakirjat opintotoimistoon Omnian arkistointiohjeen mukaisesti Ohjaava opettaja B Järjestää ja suunnittelee näytön täydentämisen Opiskelija Antaa palautteen TOP-palautteen yhteydessä Osallistuu palautteen käsittelyyn Suunnittelee ja toteuttaa näytön täydentämisen Seuraa opintojen edistymistä ja tietojen oikeellisuutta Helmi-järjestelmässä Työpaikka- ohjaaja Antaa palautteen TOP-palautteen yhteydessä Osallistuu palautteen käsittelyyn 8.9.2013 Tuija Partanen