Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta Kuopio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Suolahti
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun yhteistyön vahvistaminen
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Toiminta suunnitelma Jälkkärissä, joka on yhteinen nimi kolmen kunnan aamu- ja iltapäivätoiminnalle. Aamu- ja iltapäivätoiminnan lähtökohtana.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ops-iltapäivä
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Tervetuloa vanhempainiltaan!
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Esityksen transkriptio:

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta Kuopio 15.9.2011 Tella Vuolle-Oranen

Perusteiden uudistaminen Johtuu toiminnan kehittymisestä, laajentumisesta, vakiintumisesta ja toimintaympäristön muutoksesta Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan uusien perusteiden isot periaatteet 1.8.2011 Yhtenäistäminen esi- ja perusopetuksen kanssa, koska ollaan saman perusopetuslain alaisia, näkyy jo perusteiden nimessä Terminologian ja linjausten niveltämistä yhteen, kun puhutaan koulunkäynnistä ja hyvinvoinnista käytetään samaa terminologiaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen muutosten myötä tulleisiin esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin Yhteinen arvopohja Vahvistaa yhteyttä perusopetukseen Nostaa toiminnan arvostusta Mahdollistaa tasavertaisen toiminnan joka kuntaan Antaa selkeämmän ja vahvemman tuen toiminnan järjestämiseen

1. luku Perusopetuksen aamu- ja iltapäivä- toiminnan järjestämisen lähtökohdat Ensimmäinen luku kuvaa yhteyden perusopetukseen 1.1 Arvopohja ja tehtävä Yhteinen arvopohja Omat aamu- ja iltapäivätoiminnalle määritetyt tehtävät Aamu- ja iltapäivätoiminnan tehtävänä on lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen seuraavista näkökulmista: Lapsen vapaa- ajan toiminnan ohjaaminen Lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen Lapsen koulunkäynnin ja oppimisen tukeminen Varhainen puuttuminen ja sosiaalinen vahvistaminen

1.2 Aamu- ja iltapäivätoimintaa ohjaavat linjaukset Aamu- ja iltapäivätoiminta vahvistaa lasten itseluottamusta ja monipuolisten vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Se innostaa ja tukee lapsia myös omien vahvuuksien löytämiseen ja oman osaamisen kehittämiseen. Toiminta valmentaa itsestä huolehtimiseen ja antaa mahdollisuuksia luovaan itsensä toteuttamiseen. Hyvin ja laadukkaasti järjestetty aamu- ja iltapäivätoiminta ohjaa lasten tarpeet ja edellytykset huomioon ottaen lapsia kasvamaan vähitellen aktiiviseen, terveelliseen ja kestävään elämäntapaan sekä elämään kansainvälistyneessä ja teknologisoituneessa maailmassa.

1.2 Aamu- ja iltapäivätoimintaa ohjaavat linjaukset Ryhmätoimintaa, jota ohjaa säännöt ja arvot Jatkumo varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kasvatustehtävälle Mahdollisuus myös lepoon ja itsekseen olemiseen Oma erityisluonne, perustuu vapaaehtoisuuteen ja sijoittuu lasten vapaa-aikaan Ohjaajat kelpoisuuden omaavia, osaavia ja ammattitaitoisia Toimijoiden välinen moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö perheiden kanssa Työsuhteiden pitkäkestoisuus ja ihmissuhteiden pysyvyys Suositeltavaa sisältyä kunnalliseen lasten- ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan Otetaan huomioon kieliryhmien tarpeet, eri ikäisten lasten tarpeet, eri kulttuuriryhmiin kuuluvien lasten tarpeet ja paikalliset erityispiirteet

2. Aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnan yleisenä tavoitteena on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua. Toiminnan tulee lisäksi edistää lasten hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja lisätä osallisuutta. Tämä tavoite velvoittaa kaikkia aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämisessä ja toteuttamisessa mukana olevia

2. Luku Aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteet 2.1 Kodin ja koulun kasvatustyön tukeminen Kodin ja koulun kasvatustyön tukeminen edellyttää keskinäiseen kunnioitukseen ja tasa-arvoisuuteen perustuvaa yhteistyötä. Koteja kannustetaan osallistumaan yhteistyöhön ja edistetään huoltajien aktiivista roolia. Aamu- ja iltapäivätoiminta ja perusopetus toimivat yhteistyössä ja kehittävät paikalliseen yhteistyöhön sopivia rakenteita ja toimintatapoja. Aamu- ja iltapäivätoiminta yhdessä oppilashuollon palveluita tuottavan henkilöstön kanssa tukee lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Yhteisen päämäärän tulee näkyä myös yksittäistä lasta koskevien asioiden hoidossa, tiedonsiirrossa ja aamu- ja iltapäivätoiminnan henkilöstön osallistumisessa tarpeen mukaan lasta koskeviin neuvotteluihin huoltajien luvalla. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa lapsella voi olla huoltajan, opettajan ja ohjaajan kesken sovittavalla tavalla mahdollisuus läksyjen tekoon

Kodin ja koulun kasvatustyön tukeminen Miten voitte edistää työssänne kodin ja koulun kasvatustyön tukemista?

2.2 Hyvinvoinnin, tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen Aamu- ja iltapäivätoiminnan tulee sekä kasvuympäristönä että ilmapiiriltään olla kiireetön ja turvallinen. On tärkeää, että toiminnassa lapsilla on mahdollisuus sekä levähtämiseen ja rauhoittumiseen että ulkoiluun ja fyysiseen aktiivisuuteen. Maittava välipala ja ympäristön viihtyvyys lisäävät hyvinvoinnin kokemusta

2.3 Eettisen kasvun tukeminen Aamu- ja iltapäivätoiminta tukee lasten eettistä kasvua ja käsitystä ihmisten yhdenvertaisuudesta. Toiminnan eettisenä lähtökohtana ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritelty perusopetuksen arvopohja sekä kodin ja koulun kanssa yhdessä sovitut kasvatukselliset periaatteet ja käytännöt. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa lapsia ohjataan kasvamaan vähitellen vastuuseen: Omasta hyvinvoinnista ja terveellisistä elämäntavoista Toisen hyvinvoinnista sekä siihen liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista Oman toiminnan aiheuttamista tunteista ja seurauksista itselle ja toiselle Ryhmän toimintaan liittyvistä säännöistä ja sopimuksista Myönteisestä suhtautumisesta ympäristöön, luontoon ja kestävään elämäntapaan

2.4 Osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen sekä sosiaalinen vahvistaminen On tärkeää, että lapset tulevat kuulluksi toiminnassa ja voivat osallistua suunnitteluun ja toteuttamiseen. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa kunnioitetaan lasten omaa kieli- ja kulttuuritaustaa sekä elämäntapaa ja – arvoja Saamelaiset Romanit Maahanmuuttajat Viittomakieliset lapset

3. luku Aamu- ja iltapäivätoiminnan sisältö

4.luku Tukea tarvitsevat lapset aamu- ja iltapäivätoiminnassa Järjestämisen ja toteuttamisen lähtökohtana aamu- ja iltapäivätoiminnan yleiset tavoitteet ja sisällöt Työskentelytapojen ja toimintaympäristön suunnittelussa tulee huomioida lasten ikä, kehitysvaihe ja yksilölliset tarpeet Tärkeää tilanteiden ennakointi , monipuolinen toiminta, toiminnalliset työtavat, tilat ja välineet Ohjaajien ammatillinen osaaminen (perehdyttäminen, erityisopettajien tai oppilashuoltohenkilöstön antama konsultaatio). Yhteistyö koulun kanssa lisää oppilaantuntemusta ja täydennyskoulutus varmistaa osaamista.

4. luku Tukea tarvitsevat lapset aamu- ja iltapäivätoiminnassa 4.1 Aamu- ja iltapäivätoiminta yleisen, tehostetun ja erityisen tuen aikana Yleinen tuki on osa kaikkea oppilaan kasvatusta, opetusta ja ohjausta. Tuen tarve on silloin luonteeltaan yleensä lyhytaikaista, oppilas voi tarvita vain yhtä tukimuotoa, kuten tukiopetusta tai osa-aikaista erityisopetusta Oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, annetaan tehostettua tukea hänelle laaditun, pedagogiseen arvioon perustuvan kirjallisen oppimissuunnitelman mukaisesti. Tehostettu tuki on luonteeltaan vahvempaa ja pitkäjänteisempää kuin yleinen tuki. Erityistä tukea annetaan oppílaille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muilla tukitoimilla. Erityisen tuen antamisesta tehdään hallintopäätös, joka perustuu pedagogiseen selvitykseen. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), josta on käytävä ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen ja muun tuen antaminen

5. luku Toiminnan järjestäminen, suunnittelu ja arviointi kunnassa Kunnalla on kokonaisvastuu perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämisestä säädösten ja tämän määräyksen mukaisesti Kunta päättää johtosäännössään, minkä hallintokunnan alaisuuteen toiminta sijoitetaan kuntalain säännösten mukaisesti. Johtosäännössä määrätään, kuka viranhaltija tai mikä toimielin toiminnasta vastaa.

5.1 Aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäminen Lapsella oikeus turvalliseen toimintaympäristöön Tarjottava välipala Sattuneen tapaturman hoito on lapselle maksuton Kunta voi ottaa vakuutuksen Riittävä määrä ammattitaitoisia, osaavia ohjaajia Voidaan määrätä kuukausimaksu Tarjottava kaikille laissa mainituille ryhmille Pyydetään nähtäväksi ote rikosrekisteristä

5.1 Aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäminen Aamu- ja iltapäivätoiminnan henkilöstö ei saa sivulliselle ilmaista lasta tai hänen huoltajaansa koskevia salassa pidettäviä tietoja tai luovuttaa salassa pidettäviä asiakirjoja. Tietojen ilmaiseminen ja asiakirjan luovuttaminen on mahdollista vain huoltajan yksilöidyn suostumuksen perusteella. Perusopetuksesta ja siihen liittyvästä oppilashuollosta vastaavat henkilöt voivat luovuttaa aamu- ja iltapäivätoiminnasta vastaaville henkilöille toiminnan asianmukaisen järjestämisen edellyttämät välttämättömät tiedot. Jos lapsi siirtyy toisen opetuksen järjestäjän järjestämään aamu- ja iltapäivätoimintaan, aikaisemman järjestäjän on salassapitosäännösten estämättä viipymättä toimitettava opetuksen tai toiminnan järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot. Vastaavat tiedot voidaan antaa myös uuden opetuksen järjestäjän pyynnöstä.

5.2 Toiminnan suunnittelu ja arviointi Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestävän kunnan tulee hyväksyä perusopetuslaissa tarkoitettua aamu- ja iltapäivätoimintaa varten toimintasuunnitelma joka on laadittu perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet ja paikalliset olosuhteet huomioon ottaen. Kunnan tulee arvioida antamaansa tai hankkimaansa aamu- ja iltapäivätoimintaa sekä osallistua toimintansa ulkopuoliseen arviointiin. Arviointien keskeiset tulokset tulee julkistaa

5.3 Toimintasuunnitelma

5.3 Toiminnan seuranta ja arviointi Toiminnan sisäinen arviointi Toiminnan ulkopuoliseen arviointiin osallistuminen Tulosten julkistaminen

5.3 Aamu- ja iltapäivätoiminnan yhteistyö ja tiedonkulku Kotien kanssa Koulun kanssa, yhteistyö luokan – ja erityisopettajien kanssa Lasta koskevien salassa pidettävien henkilötietojen luovuttamiseen liittyvä menettely Eri hallintokuntien välillä Toiminnan järjestäjän ja toteuttajien kesken Verkostoyhteistyö Moniammatillinen oppilashuoltotyö Yritysten ja yhteisöjen kanssa tehtävä yhteistyö, markkinointi ja sponsorointi aamu- ja iltapäivätoiminnassa

Ohjaajan ammattitaito ja tutkinnot 1.8.2009 aamu- ja iltapäivätoiminnanohjaajan kelpoisuusehdot Uusi ammattitutkinto 1.1.2011; koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto Koulunkäynnin tukitehtävien tutkintotoimikunta 2012; koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen erikoisammattitutkinto