Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA 11.09.2017
Professori Lasse Lipponen
2
Tämän johdantoluennon tavoitteena on saada alustava ymmärrys seuraavista asioita:
Mitä on varhaiskasvatus? Millaisia tehtäviä sillä on? Miksi varhaiskasvatus on tärkeää?
3
Mitä on Varhaiskasvatus? Millaisia tehtäviä sillä on?
4
Varhaiskasvatus on osa suomalaista kasvatus- ja koulutusjärjestelmää
Varhaiskasvatus tukee kotien kasvatustehtävää ja vastaa omalta osaltaan lasten hyvinvoinnista Luoda hyvät edellytykset varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten kokonaisvaltaiselle kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle Varhaiskasvatuksessa olevalla lapsella on varhaiskasvatuslain turvaama oikeus saada suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatusta, opetusta ja hoitoa
5
“Varhaiskasvatuksen tehtävä on edistää lasten kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista yhteistyössä huoltajien kanssa Varhaiskasvatus on lasten tasa-arvoa edistävä ja syrjäytymistä ehkäisevä palvelu Varhaiskasvatuksessa opitut tiedot ja taidot vahvistavat lasten osallisuutta sekä aktiivista toimijuutta yhteiskunnassa Varhaiskasvatus tukee huoltajia kasvatustyössä sekä mahdollistaa heidän työelämään tai opiskeluun osallistumisensa” (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, luonnos )
6
haiskasvatus/103/0/paivahoitolakia_paivitet aan_varhaiskasvatuslaiksi
7
Miksi varhaiskasvatus on tärkeää?
8
Miksi varhaiskasvatus on tärkeää?
Kaikki keskeiset kehitykselliset muutokset tapahtuvat ennen kouluikää (Bransford et al.,1999; Bruner, 1987; Meltzoff et al., 2009; Piaget, 1928; Vygotsky, 1978) Oppimispotentiaali on varhaislapsuudessa valtava (Gopnik, 2016) Hyvä varhaiskasvatus ennustaa myöhempää kognitiivis- akateemista kyvykkyyttä (Vandell, et al. 2010) Syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä sijoitettu dollari tuottaa paremmin kun se sijoitetaan varhaiskasvatukseen kuin kouluun tai työhön (Heckman, 2006)
9
Lastentarhanopettajan taidot heijastuvat lapsen myöhempään kehitykseen esimerkiksi lukemisessa ja matematiikasssa (Konstantopoulos, 2011) Lapsuudella on itseisarvo
10
http://www.oph.fi/download/176639_vaikut tava_varhaiskasvatus_tiivistelma.pdf
11
Varhaiskasvatuksen teoreettinen ja pedagoginen perusta
12
Kehityspsykologia ollut vahvasti varhaispedagogiikan taustalla
Iän mukaisten kompetenssien ja osaamisen dokumentoiminen Pedagogiikka - didaktiikka
13
Kehitys on ikänormeihin sidottua ja universaalia?
De-kontekstualisoitu lapsi ja lapsuus? Lapsen näkökulman puuttuminen? Asettaako kehitys rajat (“ei oteta sitä vielä kun ei ne vielä osaa”) Vai kehitysmahdollisuudet?
14
Kehitys voidaan ymmärtää myös muutoksena osallistumisessa kulttuurisiin käytäntöihin (Fleer, 1993; Lave & Wenger, 1991; Rogoff, 2003) Lapsen suhde ympäristöön muuttuu
15
“Development can be viewed as a transformation of participation in cultural activities. Through this transformation, individual roles change and developmental transitions in communities become evident. Individual transformation through participation means that not only do individuals change, but they change the communities in which they live” (Rogoff, 2003)
16
“Kehitys on oppimisen yksilöllinen polku” (Kronqvist, 2011)
Lapsen kehitys tapahtuu kolmella ulottuvuudella: yksilöllinen, vuorovaikutuksellinen, yhteisöllinen (Rogoff, 2003)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.