Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa."— Esityksen transkriptio:

1 VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa on otettu käyttöön termi, tehostettu tuki, joka tarkoittaa laadullista ja määrällistä tuen tehostamista yleisopetuksessa. Koulujen pilottihankkeet luovat rakenteita, toimintamuotoja ja menetelmiä, joilla taataan kaikille oppilaille riittävät tukitoimet opiskelussaan => Kehittämistyön myötä luotuja toimintamalleja vakiinnutetaan osaksi kunnan toimintaa

2 KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE ”Teho-opettaja”

3 TEHO - opettaja Koulun erityisopettaja työskentelee tulevien ykkösluokkalaisten kanssa jo esikouluvaiheessa sekä tekee tiivistä yhteistyötä ensimmäisen luokan opettajien kanssa. Teho-opettajan toimintaan kuuluu: havainnointi esikouluryhmissä yhteistyön ja lasten tukitoimien suunnittelu yhdessä esiopettajien kanssa esikoululaisten opetus pienryhmissä osallistuminen vanhempien tapaamisiin Oppimisen ja kasvun suunnitelmien laatiminen joillekin lapsille jo ennen koulun aloitusta Tiivis työskentely ensimmäisen luokan kanssa koulun alettua.

4 Kulomäen koulun TEHO-hankkeen tavoitteet: Ennaltaehkäisevä ja varhainen tuki Perusopetuksen yhtenäisyyden vahvistaminen Tuen jatkumo siirtymävaiheissa Moniammatillinen ja hallinnollinen yhteistyö

5 Esiopettajien kokemuksia teho-opettajan vierailuista esiopetusryhmissä: Lapset tutustuneet yhteen koulun aikuiseen ja odottavat käyntejä innolla Lisäresurssi ryhmissä tuntunut hyvältä Yhteistyö sujunut hyvin Ajatustenvaihto ollut antoisaa  koulun näkemys lasten tuen tarpeesta Vanhemmat olleet kiinnostuneita ja ilahtuneita hankkeesta

6 Kolmen opettajan yhteistyöllä tuettu ja turvallinen koulun aloitus kaikille oppilaille Syksyllä, kun koulu alkoi lapsia otti vastaan kolme opettajaa ja avustaja, joista yksi oli jo lapsille tuttu. Luokka jaetaan tarkoituksenmukaisiin oppimisryhmiin lähes kaikilla oppitunneilla. Joulun jälkeen tukea kevennetään ja erityisopettajan työ suuntautuu taas tuleviin ykkösiin.

7 Luokanopettajan näkökulmasta: Yhteistyö on tuntunut hyvältä, koska oppilaiden asioiden kanssa ei jää yksin. Opettajilla on erilaiset vahvuudet, joten oppilaat saavat monipuolisempaa opetusta. Lasten tuen tarve oli osittain tiedossa jo ennen koulun alkua ja tukitoimet voitiin aloittaa heti ensimmäisenä päivänä. Oppilaantuntemus vahvistuu, kun oppilaista keskustellaan ja jaetaan havaintoja ja pohditaan yhdessä ratkaisuja. Yhteistyö antaa paljon opettajalle itselleen.

8 Miten toiminta jatkuu hankkeen jälkeen? Erityisopettajan työn painopistettä siirretään Samanaikaisopetusta tehostetusti syksyllä Huomiointi erityisopettajan tuntimäärässä Yhteistyö luokanopettajan, erityisopettajan ja esiopettajien kanssa jo keväällä


Lataa ppt "VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google