Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun esi- ja perusopetuksessa
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
OPS-ajatuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Opettajat Kuninkaanhaka
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
kuopion Perusopetuksen opetussuunnitelma
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops-iltapäivä Raumanmeri
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli Mikkelin perusopetuksen opetussuunnitelma - Mikä muuttuu? - Kuntakohtaiset lisäykset

OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUKSEN TAVOITTEET VAHVISTAA kasvun ja oppimisen jatkumoa sekä oppijan kehitysvaiheen huomioonottamista MÄÄRITTÄÄ kasvatustyötä ja toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat arvot ja periaatteet lähtökohtana oppilaiden monipuolisen kasvun tukeminen ja identiteetin vahvistaminen sekä vuorovaikutteinen, toisia kunnioittava ja kestävää kehitystä edistävä toimintatapa

MÄÄRITTÄÄ tavoitteet lähtökohtana tulevaisuudessa tarvittava sivistys ja laaja-alainen osaaminen taitojen merkitystä korostaen ja oppiaineiden välistä yhteistyötä vahvistaen SYVENTÄÄ oppimiskäsitystä sekä VAHVISTAA edellytyksiä luovaan, yhteisölliseen ja oppilaiden tarpeet huomioon ottavaan oppimiseen monipuolisissa oppimisympäristöissä

JÄSENTÄÄ JA KARSIA perusopetuksen sisältöjä siten, että voidaan kiireettömämmin keskittyä olennaiseen ja syventää oppimista LUODA TILAA JA ANTAA TUKEA paikalliselle pedagogiselle kehittämiselle KANNUSTAA opetuksen järjestäjiä liittämään opetussuunnitelmatyö opetuksen ja koulutuksen paikalliseen ja kansalliseen strategiseen kehittämiseen

31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Mikä muuttuu? • Arvoperusta ja tehtävä • Koulun ja opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan • Arvoperusta ja tehtävä • Oppimisen ja osaamisen määrittely • Oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen • Tapa toimia • Toimintakulttuuri ja kouluntyön käytännön järjestäminen • Perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen • Vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet

Miksi uudet opetussuunnitelman perusteet? 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Opetussuunnitelman rakenne Yleinen osa Opetus vuosiluokilla 1-2 Opetus vuosiluokilla 3-6 Opetus vuosiluokilla 7-9 Oppimistavoitteiden kuvaamiseen panostettu Oppisisällöt esitetty yleisemmällä tasolla 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Perusopetuksen arvoperusta 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Arvoperusta ja toimintakulttuuri Elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen Hyvinvoinnin ja demokratian edistäminen Aktiivinen toimijuus yhteiskunnassa Kulttuurinen moninaisuus Kestävä elämäntapa Toimintakulttuurin ytimenä: Oppiva yhteisö 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

KÄSITYS OPPIMISESTA Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta: Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Ilmiöitä ja aihekokonaisuuksia Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppiainerajat ylittäviä Ilmiöpohjaisia Vuosittain jokaista oppilasta koskettavia Opettajien yhteistyötä lisääviä Oppilaita osallistavia Sidosryhmäyhteistyötä tukevia 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Tuntijako - mikä muuttuu? Kielten opiskelu rytmittyy uudella tavalla A1-kieltä (englanti) siirretty alakoulun puolelle 1 vvt yläkoulun puolelta (Mikkelissä 2. luokalta alkaen) B1-kielen (ruotsi) opiskelu alkaa jo alakoulun puolella (6.lk) Yhteiskuntaoppia myös alakoulun puolella Taito- ja taideaineissa osa valinnaisia ja osa yhteisiä tunteja 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Tuntijako Urpolan koulu 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Luokat 1-2 1-2 luokilla 20 tuntia: Äidinkieltä (7), matematiikkaa(3), ympäristöoppia (2), uskontoa tai elämänkatsomustietoa(1) Käsitöitä (2), musiikkia(1), liikuntaa (1.lk 3/2.lk 2), kuvataidetta (1) 2. luokalla englantia (1) 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

3-4 luokat 3. luokalla 22 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (3), ympäristöoppi (3), uskonto/elämänkatsomustieto (1), englanti (2), musiikki (1), kuvataide (2), liikunta (3) ja käsityö (2) 4. luokalla 24 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto/elämänkatsomustieto (2), englanti (2), musiikki (1), kuvataide (2), liikunta (3) ja käsityö (2) 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

5-6 luokat 5-6 luokilla 25 tuntia: äidinkieli (4), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto/elämänkatsomustieto (1), englanti (2), historia (5.lk 2/6.lk 1), yhteiskuntaoppi (1), musiikki (5.lk 2/6.lk 1), kuvataide (1), liikunta (2) ja käsityö (2) valinnaisaine (1) 6. luokalla ruotsi (2) 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Valinnaiset aineet Oppilas valitsee 5. ja 6. luokilla koulun tarjoamista valinnaisaineista yhden viikkotunnin verran opetusta Lv. 2016-17 valinnaisaineet ovat liikunta (2 ryhmää), kuvataide (1 ryhmä), tekninen käsityö (1 ryhmä) 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Valinnaiset aineet Opetus järjestetään siten, että joka toinen viikko pidetään kaksoistunti liikuntaa ja kuvataidetta, joka toinen viikko liikuntaa ja teknistä työtä Näin oppilaille tulee valinnaisainetta yksi vuosiviikkotunti koko lukuvuoden ajan Valinnaisaineiden opetuksen tavoitteena on syventää tietoja ja taitoja kyseisissä oppiaineissa 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Arviointi Arvioinnin kohteet: Arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Luotettava arviointi edellyttää näiden osa-alueiden monipuolista havainnointia ja dokumentointia. 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Mikä muuttuu ja painottuu Suunnitelmallisuus lisääntyy Opettajien yhteissuunnittelun merkitys Hyvinvoinnin korostaminen Menetelmien monipuolisuus, oppiminen yksin ja yhdessä, oppimisympäristöjen monimuotoisuus Teknologian käyttö oppimisessa mahdollisuudet huomioiden 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Kunta- ja koulutason suunnitelmia koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma, jolla on yhteinen kuntakohtainen runko koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma, jolla on yhteinen kuntakohtainen runko sisältää mm. turvallisuussuunnitelman, suunnitelman oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä, toimintasuunnitelman äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa, järjestyssäännöt ohjaussuunnitelma suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpidon menettelytavoista kestävän kehityksen ohjelma 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma pelastussuunnitelma iltapäivätoiminnan suunnitelma tvt-strategia kulttuuriperintöohjelma kirjastopolku kulttuuripolku koulukuljetussuunnitelma 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Miten OPS rakentuu Mikkelissä Opetussuunnitelman perusteet (peda.net) Kuntakohtaiset täydennykset ja suunnitelmat (peda.net) Koulukohtaiset täydennykset ja suunnitelmat lukuvuosisuunnitelmassa (wilma) Lisäksi ohjeistuksia ja vinkkejä peda.netissä 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Työskentelyalusta Peda.net-palvelu  on otettu Mikkelin perusopetuksen työskentelyalustaksi https://peda.net/mikkeli/perusopetus/ol Mikkeliops.net –sivusto : ajankohtaista, koulutuksia, linkkejä, muistioita www.mikkeliops.net 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Lisätietoa ja linkkejä OPS2016 TUNTIJAKO Valtioneuvosto päätti esiopetusta, perusopetusta, lisäopetusta ja perusopetukseen valmistavaa opetusta koskevista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta 28.6.2012 ja antoi asetuksen 422/2012 http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/koulutuspolitiikka/vireilla_koulutus/perusopetus/ Monenlaista hyödyllistä tietoa löytyy Opetushallituksen OPS2016-sivuilta, mm. kohdasta taustamateriaalit. http://www.oph.fi/OPS2016 Mikkelin perusopetuksen ops-sivustolta löytyy tietoa paikallisen ops-työn etenemisestä. http://mikkeliops.net 31.12.2018 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016