Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!"— Esityksen transkriptio:

1 Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
-toimintamalli Kuopiossa Esi- ja alkuopetuksen päivät, Tampere

2 Esi- ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittäminen vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksia
Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman laatiminen ja toiminnan laajentaminen OKM/Kuopion kaupunki Apulaisjohtaja, hanketyöntekijä Tuula Koivukangas, Martti Ahtisaaren koulu 2

3 MITÄ ON PLK -TOIMINTA KUOPIOSSA?
LAADUKASTA YLEISTÄ TUKEA Uskomme, että se, kuinka valitsemme pedagogiikan ja järjestämme oppimista kouluissa, voi olla tehokkaana oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisijänä jatkossa

4 2.UUDEN OPETUSSUUNNITELMAN MUKAISTA TOIMINTAA
- lasten osallistaminen oppimisprosessissaan, - yksilölliset oppimispolut, - tukee vuosiluokkiin sitomatonta oppimista kouluissa - moniammatillinen yhteistyö ja resurssien uudelleenkohdentaminen

5 3. UUDEN OPPIMISEN AJATTELUN MUKAISIA PERIAATTEITA TOTEUTTAVA PEDAGOGIIKKA:
- sisäinen motivaatio, itseohjautuvuus - arvioinnin ja palautteenannon kehittäminen oppimisen ytimessä (Torni –mallit lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan perustaitojen oppimisessa) - leikki oppimismenetelmänä - oppimiskokonaisuudet - heterogeeniset pienryhmät - lähikehityksen vyöhyke - itseohjautuvuus (autonomian tarve, kompetenssin tunteen tarve ryhmään kuulumisen tarve)

6 Rakenteet, resurssit, vastuut
Esi- ja alkuopetuksen yhteinen työ Kuopiossa on: 1. yhteistoimintaryhmiä (esi+1+2 –luokat),toimivat yhdessä päivittäin (esim. Kaveri –luokka) 2. toimintaa, jossa erillisissä tiloissa toimiva esi- ja alkuopetus tekevät yhteistyötä esim. 2x/viikko (väh. 1 Torni käytössä, leikki oppimismenetelmänä, opintokokonaisuudet ja heterogeeniset pienryhmät) 3. toimintaa, jossa esi- ja alkuopetuksen yhteistyökäytänteet määrittyvät kaupungin yhteistyösopimuksen mukaisesti ja laaditaan vuosittain tiimin yhteistyösuunnitelmassa

7 ”pienten lasten koulu ei ole erityisope- tuksen ja yleisopetuksen välimuoto”
”Ei koulumaiste- ta vaan esikoulu- maistetaan”

8 Yhteistyötiimi AMMATTIRYHMÄ VASTUUT JA TEHTÄVÄT
REHTORI JA PÄIVÄKODIN JOHTAJA päättävät resurssin kohdentamisesta ja PLK–ryhmän muodostamisesta sekä aikuisten että lasten osalta. LASTENTARHANOPETTAJA kvtes, erityisesti esiopetusikäisen lapsen opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen LUOKANOPETTAJA ovtes, opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen ELA, VEO OVTES, KVTES, pedagogiikka ja tuki KOULUNKÄYNNIN OHJAAJA kvtes, luokanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen ja ohjaaminen kasvussa ja oppimisessa LASTENHOITAJA kvtes, lastentarhanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen, ohjaaminen ja tukeminen kasvussa ja oppimisessa

9 OPPIMISKOKONAISUUDET JA TUNTIJAKO
OPPIMISKOKONAISUUS VIIKKOTUNNIT ILMAISUN MONET MUODOT (musiikki, käsityö, kuvataide, suullinen ja kehollinen ilmaisu) 4 KIELEN RIKAS MAAILMA (äidinkieli ja kirjallisuus, vuorovaikutus) vuorovaikutustilanteissa toimiminen, tekstien tulkitseminen, tekstien tuottaminen kieli, kirjallisuus ja kulttuuri 7 MINÄ JA MEIDÄN YHTEISÖMME (etiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat) 1 TUTKIN JA TOIMIN YMPÄRISTÖSSÄNI (matematiikka, ympäristöoppi, teknologia) matematiikka: ajattelun taidot, luvut ja laskutoimitukset, geometria ja mittaaminen, tietojenkäsittely ja tilastot 5 KASVAN JA KEHITYN (liikunta, turvallisuus, hyvinvointi) 2

10 Työtavat Leikki Toiminnallisuus Itsenäinen/omatahtinen eteneminen
Pienryhmät Oppimisen kaikkiallisuus Jne…

11 ARVIOINTI arvioinnin kaksi tehtävää
1. Opetuksen (oppimisympäristöt, työtavat) kehittäminen lasten pedagogisiin tarpeisiin ja oppimiseen soveltuvaksi

12 2. Lapsen oppimisen ja oppimaan oppimisen taitojen edistymisen seuranta ja tukeminen

13 itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen
ARVIOINTI oppimisympäristö ja toimintakulttuuri, jossa oppimista ja arviointia tapahtuu vuorovaikutuksessa, toiminnassa, havainnoiden, itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen

14

15

16 Viikkojärjestys, martin koulun kaveri -luokka

17 Kaveri –luokan verkkosivut: https://peda

18

19 verkkosivut KIITOS!! PLK: https://peda.net/kuopio/p/ejky/vsop
YKSILÖLLISET OPPIMISPOLUT 3-6 –LUOKILLA KUOPIOSSA: KIITOS!!


Lataa ppt "Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google