Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli"— Esityksen transkriptio:

1 Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Mikkelin perusopetuksen opetussuunnitelma - Mikä muuttuu? - Kuntakohtaiset lisäykset

2

3 OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUKSEN TAVOITTEET
VAHVISTAA kasvun ja oppimisen jatkumoa sekä oppijan kehitysvaiheen huomioon ottamista MÄÄRITTÄÄ kasvatustyötä ja toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat arvot ja periaatteet lähtökohtana oppilaiden monipuolisen kasvun tukeminen ja identiteetin vahvistaminen sekä vuorovaikutteinen, toisia kunnioittava ja kestävää kehitystä edistävä toimintatapa

4 MÄÄRITTÄÄ tavoitteet lähtökohtana tulevaisuudessa tarvittava sivistys ja laaja-alainen osaaminen taitojen merkitystä korostaen ja oppiaineiden välistä yhteistyötä vahvistaen SYVENTÄÄ oppimiskäsitystä sekä VAHVISTAA edellytyksiä tietoa luovaan, yhteisölliseen ja oppilaiden tarpeet huomioon ottavaan oppimiseen monipuolisissa oppimisympäristöissä

5 JÄSENTÄÄ JA KARSIA perusopetuksen sisältöjä siten, että voidaan kiireettömämmin keskittyä olennaiseen ja syventää oppimista LUODA TILAA JA ANTAA TUKEA paikalliselle pedagogiselle kehittämiselle KANNUSTAA opetuksen järjestäjiä liittämään opetussuunnitelmatyö opetuksen ja koulutuksen paikalliseen ja kansalliseen strategiseen kehittämiseen

6 Kasvatus- ja opetuslautakunta

7 Mikä muuttuu? • Arvoperusta ja tehtävä
• Koulun ja opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan • Arvoperusta ja tehtävä • Oppimisen ja osaamisen määrittely • Oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen • Tapa toimia • Toimintakulttuuri ja kouluntyön käytännön järjestäminen • Perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen • Vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet

8 Miksi uudet opetussuunnitelman perusteet?
Kasvatus- ja opetuslautakunta

9 Opetussuunnitelman rakenne
Yleinen osa Opetus vuosiluokilla 1-2 Opetus vuosiluokilla 3-6 Opetus vuosiluokilla 7-9 Oppimistavoitteiden kuvaamiseen panostettu Oppisisällöt esitetty yleisemmällä tasolla Kasvatus- ja opetuslautakunta

10 Perusopetuksen arvoperusta
Kasvatus- ja opetuslautakunta

11 Arvoperusta ja toimintakulttuuri
Elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen Hyvinvoinnin ja demokratian edistäminen Aktiivinen toimijuus yhteiskunnassa Kulttuurinen moninaisuus Kestävä elämäntapa Toimintakulttuurin ytimenä: Oppiva yhteisö Kasvatus- ja opetuslautakunta

12 Kasvatus- ja opetuslautakunta

13 Kasvatus- ja opetuslautakunta

14 KÄSITYS OPPIMISESTA Oppilas on aktiivinen toimija
Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys Kasvatus- ja opetuslautakunta

15 Kasvatus- ja opetuslautakunta

16 Ilmiöitä ja aihekokonaisuuksia
Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppiainerajat ylittäviä Ilmiöpohjaisia Vuosittain jokaista oppilasta koskettavia Opettajien yhteistyötä lisääviä Oppilaita osallistavia Sidosryhmäyhteistyötä tukevia Kasvatus- ja opetuslautakunta

17 Tuntijako - mikä muuttuu?
Kielten opiskelu rytmittyy uudella tavalla A1-kieltä (englanti) siirretty alakoulun puolelle 1 vvt yläkoulun puolelta (Mikkelissä 2. luokalta alkaen) B1-kielen (ruotsi) opiskelu alkaa jo alakoulun puolella (6.lk) Yhteiskuntaoppia myös alakoulun puolella Taito- ja taideaineissa osa valinnaisia ja osa yhteisiä tunteja Valinnaisaineiden määrää vähennetty (- 4 vvh) ja osa siirretty alakoulun puolelle Uskontoa/elämänkatsomustietoa 1 vvh vähemmän Kasvatus- ja opetuslautakunta

18 Tuntijako Anttolan yht.koulu
Aine 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Yht. Äidinkieli ja kirjallisuus 42 A-kieli 16 B-kieli 1,5 Matematiikka 32 Ympäristöoppi Biologia- ja maantieto Fysiikka ja kemia Terveystieto Uskonto/Elämänkatsomustieto 10 Historia Yhteiskuntaoppi Musiikki Kuvataide Käsityö 15 Liikunta 20 Kotitalous Taide- ja taitoaineiden valinnaiset Valinnaiset aineet Oppilaanohjaus 0,5 Oppilaan tuntimäärä vuosiluokittain 22 24 25 30 226 Vapaaehtoinen A2-kieli 12 Vapaaehtoinen B2-kieli Tunnit yhteensä (jos valinainen kieli) 26 27 232 valtakunnallinen minimituntimäärä 19 29 222 Tuntijako Anttolan yht.koulu Kasvatus- ja opetuslautakunta

19 Luokat 1-2 1-2 luokilla opetettavat aineet (tuntimäärä)
Äidinkieltä (7), matematiikkaa(3), ympäristöoppia (2), uskontoa tai elämänkatsomustietoa(1) 1. luokalla musiikkia(1,5), kuvataidetta (1,5), käsityötä (2), liikuntaa (2) 2. luokalla musiikkia (1), kuvataidetta (1), käsityötä (2), liikuntaa (2) 2. luokalla englantia (1) Kasvatus- ja opetuslautakunta

20 3-4 luokat 3. luokalla 22 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (3), ympäristöoppi (3), uskonto (1), englanti (2), musiikki (1), kuvataide (2), käsityö (2), liikunta (2) Valinnaisaine (1) 4. luokalla 24 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto (2), englanti (2), musiikki (1), kuvataide (1), käsityö (2), liikunta (3) Kasvatus- ja opetuslautakunta

21 5-6 luokat 5-6 luokilla 25 tuntia: äidinkieli (4), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto (1), englanti (2), historia (1-2), yhteiskuntaoppi (1), 5.lk: musiikki (1,5), kuvataide (1,5), käsityö (2) liikunta (2) 6.lk: musiikki (1), kuvataide (1), käsityö (2), liikunta (2) valinnaisaine (1) 6. luokalla ruotsi (2) Kasvatus- ja opetuslautakunta

22 Valinnainen aine, luokat 3-6
Oppilas valitsee kaksi 0,5 vuosiviikkotunnin kestoista valinnaisainetta Valinnaisaineissa oppilaat jakaantuvat neljään ryhmään eli ryhmäkoko on noin 15-20/ ryhmä. Opetus järjestetään 2h/vko kahdessa jaksossa Kasvatus- ja opetuslautakunta

23 Valinnaisaineet Opettajat ovat tehneet kuusi eri valittavaa ainetta, joista oppilaat valitsevat kaksi (+ yksi varavalinta) Valittavista aineista toteutuu kuusi ( varavalintojakin joudutaan käyttämään); luokilla 3-6 kotitalous, liikunta, käsityö, kuvataide, musiikki ja lisäksi luokilla 5-6 tietotekniikka Kasvatus- ja opetuslautakunta

24 Arviointi Arvioinnin kohteet:
Arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Luotettava arviointi edellyttää näiden osa-alueiden monipuolista havainnointia ja dokumentointia. Kasvatus- ja opetuslautakunta

25 Kasvatus- ja opetuslautakunta

26 Kasvatus- ja opetuslautakunta

27 Kasvatus- ja opetuslautakunta

28 Mikä muuttuu ja painottuu
Suunnitelmallisuus lisääntyy Hyvinvoinnin korostaminen Menetelmien monipuolisuus, oppiminen yksin ja yhdessä, oppimisympäristöjen monimuotoisuus Teknologian käyttö oppimisessa Kasvatus- ja opetuslautakunta

29 Kunta- ja koulutason suunnitelmia
koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma, jolla on yhteinen kuntakohtainen runko koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma, jolla on yhteinen kuntakohtainen runko sisältää mm. turvallisuussuunnitelman, suunnitelman oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä, toimintasuunnitelman äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa, järjestyssäännöt ohjaussuunnitelma suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpidon menettelytavoista kestävän kehityksen ohjelma Kasvatus- ja opetuslautakunta

30 tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
pelastussuunnitelma iltapäivätoiminnan suunnitelma tvt-strategia kulttuuriperintöohjelma kirjastopolku kulttuuripolku koulukuljetussuunnitelma Kasvatus- ja opetuslautakunta

31 Miten OPS rakentuu Mikkelissä
Opetussuunnitelman perusteet (peda.net) Kuntakohtaiset täydennykset ja suunnitelmat (peda.net) Koulukohtaiset täydennykset ja suunnitelmat lukuvuosisuunnitelmassa (wilma) Lisäksi ohjeistuksia ja vinkkejä peda.netissä Kasvatus- ja opetuslautakunta

32 Työskentelyalusta Peda.net-palvelu  on otettu Mikkelin perusopetuksen työskentelyalustaksi Mikkeliops.net –sivusto : ajankohtaista, koulutuksia, linkkejä, muistioita Kasvatus- ja opetuslautakunta

33 Lisätietoa ja linkkejä
OPS2016 TUNTIJAKO Valtioneuvosto päätti esiopetusta, perusopetusta, lisäopetusta ja perusopetukseen valmistavaa opetusta koskevista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta ja antoi asetuksen 422/2012 Monenlaista hyödyllistä tietoa löytyy Opetushallituksen OPS2016-sivuilta, mm. kohdasta taustamateriaalit. Mikkelin perusopetuksen ops-sivustolta löytyy tietoa paikallisen ops-työn etenemisestä. Kasvatus- ja opetuslautakunta


Lataa ppt "Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google