Autonkorjaaja jäi korjaushallin pihalla kuorma-auton takapyörien alle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Advertisements

Ohje Jos haluat vaihtaa aloitussivulle kuvan, käytä tätä pohjaa. Napsauta hiiren oikealla painikkeella dian oikeassa laidassa sijaitsevaa kuvaa ja valitse.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Mitä voisimme oppia läheltä piti –tilanteista Sari Tappura DI, tutkija Turvallisuuden johtaminen ja suunnittelu Teollisuustalous p.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Hyvät käytännöt osaksi työmaaperehdytystä
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Maatalouskoneiden huolto
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Tulevaisuuden uutta osaamista
Paperirullien lastaus rekka-autoon
JUTEINIKESKUS Ilta- ja viikonloppukäyttö 2017
Mikä on turvallisuustuokio
Kurssipäiväkirja Valokuvaus ja graafinen suunnittelu
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Työntekijä tukehtui typpisäilöön
Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Lastaus kuorma-autoon
Hallituksen kemikaaliohjelma tarkistettu – riskit hallussa
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Kuorma-autonkuljettaja puristui jarrujen säädön yhteydessä renkaan ja lokasuojan välistä TOT-raportti 28/01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
LIIKUNTASALIN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Kuorma-autonkuljettaja jäi sorakuorman alle
Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Pelastussuunnitelman opetusmateriaali oppilaille
Kesä ja kesätyöntekijät saapuvat pian
Monialainen yhteispalvelu
Missä mennään? Ryhmätöiden tilannekatsaus
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Tietoturvan soveltaminen käytäntöön
Tervetuloa Innopajaan
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Käyttöturvatiedotteet
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Lainsäädäntö / nostotyö ½ (
Työpaikkaselvitys (lähde Antti-Poika ym. 2003)
Tietopaketti kompostointipuiston vierailun jälkeen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Ajanhallinta opiskelussa
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Alueellinen apuvälinekeskus
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Kirjamessupäivystäjien perehdytys
Esityksen transkriptio:

Autonkorjaaja jäi korjaushallin pihalla kuorma-auton takapyörien alle TOT-raportti 15/99 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma sekä esitetään pohdinta tapaturmaan johtaneista tekijöistä ja keinoja vastaavien tapaturmien torjumiseksi. Tarkoituksena on saattaa tieto opiksi työpaikoille, oppilaitoksiin jne. TOT-raportteja käytetään yleisesti hyväksi työturvallisuuskoulutuksessa. Kysynnän vuoksi TVL:ssä on tehty toimiala- ja aihekohtaisia kalvosarjoja, joiden avulla pyritään TOT-raporttien entistä laajempaan hyödyntämiseen. Lisätiedon lähteitä: Autoliikenteen työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Autoalan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Työsuojeluohjeet (Sosiaali- ja terveysministeriö, työsuojelupiirit) Työturvallisuus- ja työsuojelukurssit (esim. Työterveyslaitos tai Työturvallisuuskeskus) www.tvl.fi

Tapahtumakuvaus Kuorma-auto piti ajaa halliin huollettavaksi Ohjaamossa ollut korjaaja huomasi, ettei kytkin toimi ja auton takaosasta kuului suhinaa Hän avasi hytin oven kuullakseen suhinan paremmin ja sammutti moottorin, koska vaihde ei mennyt päälle Toinen korjaaja ilmeisesti luuli, ettei auto lähde liikkeelle ja meni takarenkaan eteen tutkimaan mistä suhina kuului Ohjaamossa ollut kuljettaja ei nähnyt vaara-alueelle ja siirsi autoa ykkösvaihteella startin avulla Kuljettajan työn erityispiirteitä paljon yksintyöskentelyä, itsenäinen työ vaihtelevat työajat, pitkät työpäivät, yöajoa kireät aikataulut, tarkkaavaisuutta vaativa työ fyysisesti raskas työ (nostot, tavaransiirrot) paljon liikkumista, myös nousemista ja laskeutumista vaihtelevat olosuhteet - vuoroin sisällä ja ulkona - lämpötilojen ja sääolojen vaihtelut - valaistuksen vaihtelut - ajoittainen liukkaus vieraat työympäristöt asiakkaan laitteiden ja koneiden käyttäminen vähän vaikutusmahdollisuuksia työympäristöön ensiapuvalmiuden järjestäminen ongelmallista työterveyshuollon järjestäminen vaikeaa Kuljettajan työn erityispiirteistä aiheutuvia haittoja on mahdollista pienentää monin eri keinoin, jos kehitystyöhön riittää tahtoa ja resursseja. Kuljettajan näkemä kuorma-auton sivuovesta. Peilit ovat kääntyneet. www.tvl.fi

Tapaturmaan vaikuttaneet tekijät Kuorma-autoon oli tehty tilapäisasennuksena muovinen paineilmaputki, joka oli sulanut puhki pakoputkesta vuotavasta kuumasta pakokaasusta Painevuodon vuoksi kytkin ei toiminut Korjaajat eivät sopineet vaara-alueelle menemisestä Kuorma-auton sivuovi oli auki, joten kuljettajan paikalla ollut korjaaja ei nähnyt peilistä vaara-alueelle Vian tutkimista ei oltu ohjeistettu Auton alle jäänyt korjaaja oli kokematon ja saanut vain lyhyen opastuksen työhön Kuorma-autonkuljettajien tapaturmien jakaumia Työsuorituksen mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % kuljettajan liikkuminen n. 24 % käsivoimin siirtäminen n. 20 % esineiden käsitteleminen n. 9 % ohjaus tai matkustaminen muut Poikkeaman mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % putoaminen, hyppääminen, kaatuminen, liukastuminen n. 17 % äkillinen fyysinen kuormittuminen n. 13 % laitteen hallinnan menettäminen n. 11 % esineen rikkoutuminen, putoaminen, ym. n. 10 % esineeseen satuttaminen n. 3 % aineen valuminen Korjaajan sijainti tapaturmahetkellä ja paineilmaputken vuotokohta. www.tvl.fi

Vastaavien tapaturmien torjunta Selkeät ohjeet ja opastus: kuorma-autojen pysäköintiin, siirtoihin ja kuorma-auton vikojen tutkimiseen erityisesti riskitilanteisiin, joissa toinen on ohjaamossa ja toinen auton alla Kuljettajan on varmistuttava, ettei ketään ole vaara-alueella tai tulossa sinne Tilapäisasennukset tulee korvata oikeilla varaosilla mahdollisimman pian korjaamolla Työparin on toimittava yhteistyössä, ei oma-aloitteisesti Auton alle mentäessä on auto tuettava käsijarrulla ja tarvittaessa kiiloilla Työn vaarat pitää selvittää ja kehittämistoimiin on ryhdyttävä ajoissa. Logistiikkaketjuissa yritysten välinen yhteistyö on päivittäistä ja jatkuvaa, joten turvallisuustyöhönkin on luontevaa ottaa yhteinen toimintatapa. - vastuut selviksi yritysten välillä - yhteinen riskien arviointi käyttöön - kuljettajien perehdyttäminen asiakasyrityksen käytäntöihin - saapumisilmoitus, vaaroista tiedottaminen, töiden yhteensovittaminen - työvaiheista ja merkinantotavoista sopiminen - muutokset myös kuljettajien tietoon - kuljettajille opastus apuvälineiden ja laitteiden käyttöön - palaute kuljettajilta ajojärjestelijälle ja asiakasyrityksiin - tasaiset, katetut tavarankäsittelypaikat, riittävästi valoa - riittävän leveät ovet, ei kynnyksiä tai portaita tavaran siirtoreitille - siisteys ja järjestys – ahtaus aiheuttaa ylimääräistä työtä - liukkauden torjunta ja lumityöt ennen tavaroiden siirtoa - viat ja puutteet apuvälineissä kannattaa korjata heti - turvajalkineiden ja heijastinliivien käyttö lastaus- ja purkupaikoilla - kuljettajille turvallisuuskoulutusta Korjaajan sijainti tapaturmahetkellä ja paineilmaputken vuotokohta. www.tvl.fi