Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMartta Hänninen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
www.tvl.fi 1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00
2
www.tvl.fi 2 Tapahtumakuvaus Kuorma-autonkuljettaja lähti aamulla hakemaan tukkikuormaa Puutavaraa oli useammassa kohdassa metsäautotien varrella Vetoauton kuormauksen ajaksi oli perävaunu ilmeisesti irrotettu ja jätetty seisontajarrun varaan loivaan rinteeseen Perävaunun kuormauksen aikana oli ilmeisesti tullut tarve siirtää yhdistelmää Kun jarruletku oli kytketty, oli perävaunun seisontajarru vapautunut ja yhdistelmä on lähtenyt liikkeelle, koska käsijarru ei ollut päällä Kuljettaja puristui auton ja pinon väliin Näkymä valtatien suunnasta tapaturman jälkeen.
3
www.tvl.fi 3 Tapaturmaan vaikuttaneet tekijät Lastauspaikkana oli loiva rinne Vaikka käsijarru ei ollut päällä, oli perävaunun seisontajarru pitänyt yhdistelmän silti paikallaan Moottori oli käynnissä, joten ilmakompressori oli päällä ja auton jarrujärjestelmä oli paineellinen Perävaunun jarruletkun kiinnityksestä perävaunun jarrujärjestelmä tuli paineelliseksi ja seisontajarru vapautui automaattisesti Ohjaamoon oli matkaa 10 metriä Pyörät olivat vinossa Puupino oli lähellä, ohjaamon ovi ei mahtunut aukeamaan Osittain ylösnostetut kuormausnosturin tukijalat.
4
www.tvl.fi 4 Vastaavien tapaturmien torjunta Erittäin kokeneita ja ammattitaitoisia työntekijöitä perehdytettävä toimintajärjestelmiin Kokeneelle työntekijälle opetetaan järjestelmän vaarojen ja vaaratilanteiden tunnistaminen Käyttökelpoinen perehdyttämistapa on tapaturmien ja vaaratilanteiden läpikäynti ja kertaus aika-ajoin Kuorma-auton käsijarruun voidaan asentaa äänimerkki, joka varoittaa kun jarru ei ole päällä ja kuljettaja nousee istuimeltaan Rinnettä alas vierinyt kuorma-auto tapaturman jälkeen. Kuljettaja oli jäänyt valkoisen neliön osoittamaan kohtaan.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.