Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma."— Esityksen transkriptio:

1 Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin
TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma sekä esitetään pohdinta tapaturmaan johtaneista tekijöistä ja keinoja vastaavien tapaturmien torjumiseksi. Tarkoituksena on saattaa tieto opiksi työpaikoille, oppilaitoksiin jne. TOT-raportteja käytetään yleisesti hyväksi työturvallisuuskoulutuksessa. Kysynnän vuoksi TVL:ssä on tehty toimiala- ja aihekohtaisia kalvosarjoja, joiden avulla pyritään TOT-raporttien entistä laajempaan hyödyntämiseen. Lisätiedon lähteitä: Autoliikenteen työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Autoalan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Työsuojeluohjeet (Sosiaali- ja terveysministeriö, työsuojelupiirit) Työturvallisuus- ja työsuojelukurssit (esim. Työterveyslaitos tai Työturvallisuuskeskus)

2 Kuorma-auton kippaavan perävaunun kääntäminen
Kuorma-auton kippaava murskelastissa oleva perävaunu oli kaatunut oikealle kyljelleen Kipin nostosylinterit vaurioituivat Miehet tyhjensivät lavan murskeesta ja laittoivat 6”x6” puuparrun pönkäksi vääntyneiden nostosylintereiden puolelle Asentaja irrotti nostosylinterit ja jäi keräämään kuljettajan kanssa irrottamisessa käytettyjä työkaluja Työkalujen keräämisen yhteydessä asentaja löi oma-aloitteisesti ja yllättäen rautakangella puuparrun pois paikoiltaan Lava painui äkillisesti kiinni perävaunun runkoon ja koko perävaunu ponnahti itsekseen takaisin pyörilleen Asentaja jäi puristuksiin perävaunun etummaisten pyörien kohdalle rakoon Asentaja menehtyi kahden viikon kuluttua Kuljettajan työn erityispiirteitä paljon yksintyöskentelyä, itsenäinen työ vaihtelevat työajat, pitkät työpäivät, yöajoa kireät aikataulut, tarkkaavaisuutta vaativa työ fyysisesti raskas työ (nostot, tavaransiirrot) paljon liikkumista, myös nousemista ja laskeutumista vaihtelevat olosuhteet - vuoroin sisällä ja ulkona - lämpötilojen ja sääolojen vaihtelut - valaistuksen vaihtelut - ajoittainen liukkaus vieraat työympäristöt asiakkaan laitteiden ja koneiden käyttäminen vähän vaikutusmahdollisuuksia työympäristöön ensiapuvalmiuden järjestäminen ongelmallista työterveyshuollon järjestäminen vaikeaa Kuljettajan työn erityispiirteistä aiheutuvia haittoja on mahdollista pienentää monin eri keinoin, jos kehitystyöhön riittää tahtoa ja resursseja. Oliivikivimurskelastin tyhjentäminen alueella, jossa tapaturma sattui. Perävaunu on samanlainen kuin tapaturmassa mukana ollut.

3 Tapaturmaan vaikuttaneet tekijät
Käytetty perävaunu ei sovellu murskeen kuljetukseen Ei tiedetty käytettyyn työmenetelmään liittyviä riskejä Ei ollut olemassa työohjetta Työ suunniteltiin vasta paikan päällä Perävaunun runko ja vetoaisa olivat jännitystilassa Vetopään ja aisan korkeusero 30 cm Asentaja poisti puuparrun Kuorma-autonkuljettajien tapaturmien jakaumia Työsuorituksen mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % kuljettajan liikkuminen n. 24 % käsivoimin siirtäminen n. 20 % esineiden käsitteleminen n. 9 % ohjaus tai matkustaminen muut Poikkeaman mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % putoaminen, hyppääminen, kaatuminen, liukastuminen n. 17 % äkillinen fyysinen kuormittuminen n. 13 % laitteen hallinnan menettäminen n. 11 % esineen rikkoutuminen, putoaminen, ym. n. 10 % esineeseen satuttaminen n. 3 % aineen valuminen Vääntynyt perävaunu tapaturman jälkeen.

4 Vastaavien tapaturmien torjunta
Käytettävä kalusto on valittava suoritettavan työn mukaan Riskit arvioitava: - kääntötyö - kippaus Turvalliset ja selkeät työohjeet: Opastus Työn organisointi Yhteiset pelisäännöt Työn vaarat pitää selvittää ja kehittämistoimiin on ryhdyttävä ajoissa. Logistiikkaketjuissa yritysten välinen yhteistyö on päivittäistä ja jatkuvaa, joten turvallisuustyöhönkin on luontevaa ottaa yhteinen toimintatapa. - vastuut selviksi yritysten välillä - yhteinen riskien arviointi käyttöön - kuljettajien perehdyttäminen asiakasyrityksen käytäntöihin - saapumisilmoitus, vaaroista tiedottaminen, töiden yhteensovittaminen - työvaiheista ja merkinantotavoista sopiminen - muutokset myös kuljettajien tietoon - kuljettajille opastus apuvälineiden ja laitteiden käyttöön - palaute kuljettajilta ajojärjestelijälle ja asiakasyrityksiin - tasaiset, katetut tavarankäsittelypaikat, riittävästi valoa - riittävän leveät ovet, ei kynnyksiä tai portaita tavaran siirtoreitille - siisteys ja järjestys – ahtaus aiheuttaa ylimääräistä työtä - liukkauden torjunta ja lumityöt ennen tavaroiden siirtoa - viat ja puutteet apuvälineissä kannattaa korjata heti - turvajalkineiden ja heijastinliivien käyttö lastaus- ja purkupaikoilla - kuljettajille turvallisuuskoulutusta Perävaunun lavalle nostetut vääntyneet nostosylinterit.


Lataa ppt "Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google