Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ"— Esityksen transkriptio:

1 LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ

2 LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEEN VAIKUTTAVA LAKI
Suomessa: Oikeustoimilaki (OikTL) Kauppalaki Kansainvälisessä kaupassa: Sopimusosapuolten valitsema kansallinen laki YK:n kauppalaki United Nations Convention on Contracts for the International Sales of Goods Uniform Commercial Code UCC (Yhdysvaltain kauppalaki) Yleensä liikekaupan sopimuksia koskevat lait ovat tahdonvaltaisia

3 KAUPPATAPA JA VAKIINTUNUT KÄYTÄNTÖ
Sopimusosapuolten sopima tai heidän välilleen vakiintunut käytäntö sitoo heitä Kauppatapa, joka on ao. toimialalla yleisesti tiedossa ja jonka sopimusosapuolten pitäisi tuntea, tulee osaksi sopimusta Tämän vuoksi sopimusta neuvottelevien pitää tuntea alan kauppatavat ja yritysten välille vakiintuneet päivittäiset menettelytavat ja käytännöt

4 KAUPPASOPIMUKSEN MUOTO (1)
Suomen lain mukaan Sopimus sitoo muodosta riippumatta Sopimus voi olla Kirjallinen Suullinen Hiljainen Vain poikkeustapauksissa sopimukset ovat määrämuotoisia Kirjallinen sopimus voi olla allekirjoitettu asiakirja tai asiakirjojen ketju: (Tarjouspyyntö, tarjous, tilaus, tilausvahvistus).

5 KAUPPASOPIMUKSEN MUOTO (2)
Ongelmien välttämiseksi liikekaupan sopimuksen tulisi olla kirjallinen tai ainakin suullinen sopimus tulisi vahvistaa kirjallisesti pitäisi olla dokumentteja vahvistamassa, mitä on sovittu

6 SOPIMUKSEN ELINKAARI Sopi-muksen teko Tarjous- ja sopimus- suunnittelu
Neuvottelut ja asiakirjojen laatiminen Sopi-muksen teko Toteutus Maksut Valvonta Muutos- ja lisätyöt Luovutus ja vastaanotto Käyttö Ylläpito Takuu- tai vastuu- aika Lähde: Mukaillen Haapio ym. Yritysten sopimus- ja vastuuketjut. Tietosanoma Oy. Pieksämäki 2005.

7 SUUNNNITELLESSA HUOMIOITAVAA
Sopimuksen tavoite Resurssit Ei hallitsemattomia riskejä Aika Markkinatilanne Kilpailu Yrityksen asema markkinoilla Kyseessä oleva tuote tai palvelu Lain asettamat rajoitukset Taloustilanne

8 HYVÄ SOPIMUS Kirjallinen Kattava Yksiselitteinen, selkeä
Taloudellisesti turvallinen Uskottava Lainmukainen Toteutettavissa oleva

9 SOPIMUKSEN HALLINNOINTI
Yrityksen tulee suunnitella, Kuka vastaa sopimusprosessin eri vaiheista Mukaan lukien neuvotteluprosessin eri vaiheet: ennen, neuvotteluvaiheessa ja jälkeen Hyväksyttävissä olevat ja vaihtoehdot ja rajat Tarkistusmenettelyt Taltiointimenettelyt Myös arkistointi Vakiodokumenttien käyttö Liittyen esim. laatuun, maksuihin, vakuutuksiin, ympäristöasioihin

10 RISKIEN ANALYSOINTI • Riskien yksilöinti, määrittäminen ja arviointi • Kunkin yksilöidyn riskin todennäköisyys ja seuraukset • Riskien jakaminen hyväksyttäviin riskeihin ja niihin, joihin täytyy puuttua • Vaikutusmenettely; käytännön toimenpiteet vai sopimusehtojen muuttaminen

11 RISKIEN HALLINTA Strategiaan perustuvien riskinhallintamenetelmien priorisointi Strategiat: Riskien välttäminen Riskien eliminointi Tilanteesta vetäytyminen Riskin jakaminen Riskin siirtäminen toiselle osapuolelle Vakuutuksen otto Riskin negatiivisten vaikutusten rajoittaminen Tietyn riskin joidenkin tai kaikkien seurausten hyväksyminen


Lataa ppt "LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google