Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä Johtajuusfoorumi Lappeenranta 9.10.2017 Elisa Helin Opetushallitus
Vain laadukas varhaiskasvatus vaikuttaa myönteisesti Karila 2016 Laadulla on merkitystä. Mikään yksittäinen laatutekijä ei ratkaise. Laatutekijöiden kokonaisvaikutus on merkityksellinen. Keskeinen laatutekijä on henkilöstön koulutus ja osaaminen. - ymmärrys lapsen kehityksestä - pedagogisten tilanteiden organisointi - sensitiivinen pedagoginen ohjaus ja vuorovaikutus 27/12/2018 Opetushallitus
Lakien ja perusteiden muutokset käytäntöön - haaste ja mahdollisuus Karila 2016 varhaiskasvatuksen eri muotojen profiilien ja identiteettien kirkastaminen eri ammattiryhmien tehtävien ja vastuiden kirkastaminen osallisuuden käytäntöjen vahvistaminen johtamiskäytäntöjen ja vastuiden täsmentäminen 27/12/2018 Opetushallitus
Toimintakulttuuri on se, mikä tapahtuu, kun kukaan ei katso. Jos et voi muuttaa arkeasi, et voi muuttaa strategiaa.
Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria ohjaavat periaatteet Johtajuus henkilöstö Koko yhteisö
Oppivan organisaation piirakka Myötäkarvaan ei toimi tässä tapauksessa! Kommunikaatio on lasikatto kypsyydelle. Kompetenssi on lasikatto kommunikaatiolle. Kulttuuri on lasikatto kompetenssille. Kypsyys on lasikatto kulttuurille. Opetushallitus 27/12/2018
Eikös ole vapauttavaa pyöriä vastapäivään? Avoin kommunikaatio lisää johtajan ja työyhteisön kypsyyttä ja osaamista. Kommunikaation avulla johtaja ymmärtää paremmin henkilöstöä. Viisas johtaja kuuntelee ja hänellä on kypsyyttä mennä työntekijän asemaan. Ymmärtää ”etulinjan” tärkeyden! Kypsyys vahvistaa kulttuuria. Se antaa valtuutuksen ja tekee alaisesta työssään vahvemman. Kulttuurin paraneminen auttaa tuomaan esille henkilöstön kompetenssit. 27/12/2018 Opetushallitus
Kehittämistyö edellyttää, että henkilöstö hahmottaa oman työnsä ja sen kehittämisen osana varhaiskasvatuksen ja oman yksikkönsä kehittämistä.
Luovuus tarkoittaa kykyä parantaa asioita.
Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehys Pedagoginen toiminta on tietoista, suunnitelmallista ja tavoitteellista. Lähtökohtana lasten kiinnostuksen kohteet ja tarpeet, kehittyvät valmiudet sekä oppimisen alueet. Toimintaa ja sen toteuttamista kuvaa kokonaisvaltaisuus. Toiminnan avulla edistetään lasten oppimista ja hyvinvointia sekä laaja-alaista osaamista. Suunnitelmallinen dokumentointi, arviointi ja kehittäminen ovat laadukkaan pedagogisen toiminnan edellytys.
Mihin tarvitaan pedagogisia silmälaseja? Fonsen & Parrila 2016 Pedagoginen johtajuus on ikään kuin pedagogisten silmälasien läpi katsomista kaikessa johtajan työhön liittyvässä toiminnassa. Se on rekrytointia, hallinnointia, talousjohtamista, henkilöstöjohtamista ja organisaation toiminnasta vastaamista siten, että päätöksen teon taustalla on voimalliset pedagogiset intressit. 27/12/2018 Opetushallitus
Pedagogisen johtajuuden päätavoite Lapsen kasvu, oppiminen ja hyvinvointi 27/12/2018 Opetushallitus
Pedagoginen johtajuus muutoksen ytimessä 1/3 Fonsen & Parrila 2016 Henkilöstön osaamisen kehittymiseen tähtäävä yhteinen oppimisprosessi Koko organisaation toimintakulttuurin ja henkilöstön oppimisen ja osaamisen johtaminen Pedagoginen johtajuus sisältää pedagogisen johtamisen ja pedagogiikan johtamisen. 27/12/2018 Opetushallitus
Pedagoginen johtajuus muutoksen ytimessä 2/3 Fonsen & Parrila 2016 Johtajalta vaaditaan osaamista pedagogisen muutoksen ohjaamiseen. syvällistä varhaiskasvatuslain ja perusteiden tuntemusta ymmärrystä, että asiakirjat toimivat pedagogisen johtamisen sisällöllisenä perustana ymmärrystä muutosprosessin luonteesta ”Jos kukaan ei suutu, niin mikään ei muutu.” 27/12/2018 Opetushallitu
Pedagoginen johtajuus muutoksen ytimessä 3/3 Fonsen & Parrila 2016 Perustehtävän selkeys ja varhaiskasvatuksen substanssin hallinta tukevat pedagogista johtajuutta. Johtajalla tulee olla selkeä kuva siitä, mitä on hyvä varhaiskasvatus ja hyvät pedagogiset käytännöt. rakenteiden luominen pedagogiselle keskustelulle dialogisuus ja jämäkkyys päätöksenteossa myönteisen yhteisöllisyyden rakentaminen 27/12/2018 Opetushallitus
Lastentarhanopettaja paljon vartijana pedagogisessa kehittämisessä luo yhdessä johtajan kanssa yksikön pedagogisen kehittämisen strategian. ohjaa vasutyötä kasvattajatiimissä. johtaa tiiminsä pedagogiikka ja pedagogiikan kehittämistä. vastaa tiiminsä ja lapsiryhmän toiminnasta ja pedagogiikasta. tukee tiimiään pedagogiikan havainnoinnissa, arvioinnissa, suunnittelussa ja kehittämisessä. 27/12/2018 Opetushallitus
Heräämisiä Oivalluksia johtamiseen Kirkas suunta ja ihmisten voima Organisaatiokulttuuri on innovaatioiden lähde! 70% + 20% + 10% Se miten ihmiset voivat, on aivan yhtä tärkeää kuin se, mitä he saavat aikaan! Oivalluksia tunteista HAND > HEART > HEAD Missä ei ole iloa, ei ole tunteiden tukea. Myönteinen asenne avaa aina uusia mahdollisuuksia.