Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Advertisements

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Turun esi- ja perusopetuksessa
Lapselle hyvä päivä tänään
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Työaika-autonomialla kohti työhyvinvointia
opetussuunnitelmatyö ja hyvinvointi
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
VASUPROSESSIT PEDAGOGISEN JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
OPETTAJAJOHTAJUUS VARHAISKASVATUKSESSA
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Miksi kannattaa tulla ensi vuonna foorumiin Joensuuhun?
LAUKAAN KUNTA Varhaiskasvatussuunnitelma
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Kaiku yhteistyöryhmä 2016 Kuvat: Raquel Benmergui #kehukiita
KULTAVASU 2016 – 2017 toteuttamissuunnitelma
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Opettajajohtajuus jaetun pedagogisen johtajuuden ytimessä
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Hanketyö johtamisen ja kehittämisen välineenä
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Kohti jaettua johtajuutta Jarmo Kröger Henkilöstöpäällikkö
Esityksen transkriptio:

Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä Johtajuusfoorumi Lappeenranta 9.10.2017 Elisa Helin Opetushallitus

Vain laadukas varhaiskasvatus vaikuttaa myönteisesti Karila 2016 Laadulla on merkitystä. Mikään yksittäinen laatutekijä ei ratkaise. Laatutekijöiden kokonaisvaikutus on merkityksellinen. Keskeinen laatutekijä on henkilöstön koulutus ja osaaminen. - ymmärrys lapsen kehityksestä - pedagogisten tilanteiden organisointi - sensitiivinen pedagoginen ohjaus ja vuorovaikutus 27/12/2018 Opetushallitus

Lakien ja perusteiden muutokset käytäntöön - haaste ja mahdollisuus Karila 2016 varhaiskasvatuksen eri muotojen profiilien ja identiteettien kirkastaminen eri ammattiryhmien tehtävien ja vastuiden kirkastaminen osallisuuden käytäntöjen vahvistaminen johtamiskäytäntöjen ja vastuiden täsmentäminen 27/12/2018 Opetushallitus

Toimintakulttuuri on se, mikä tapahtuu, kun kukaan ei katso. Jos et voi muuttaa arkeasi, et voi muuttaa strategiaa.

Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria ohjaavat periaatteet Johtajuus henkilöstö Koko yhteisö

Oppivan organisaation piirakka Myötäkarvaan ei toimi tässä tapauksessa! Kommunikaatio on lasikatto kypsyydelle. Kompetenssi on lasikatto kommunikaatiolle. Kulttuuri on lasikatto kompetenssille. Kypsyys on lasikatto kulttuurille. Opetushallitus 27/12/2018

Eikös ole vapauttavaa pyöriä vastapäivään? Avoin kommunikaatio lisää johtajan ja työyhteisön kypsyyttä ja osaamista. Kommunikaation avulla johtaja ymmärtää paremmin henkilöstöä. Viisas johtaja kuuntelee ja hänellä on kypsyyttä mennä työntekijän asemaan. Ymmärtää ”etulinjan” tärkeyden! Kypsyys vahvistaa kulttuuria. Se antaa valtuutuksen ja tekee alaisesta työssään vahvemman. Kulttuurin paraneminen auttaa tuomaan esille henkilöstön kompetenssit. 27/12/2018 Opetushallitus

Kehittämistyö edellyttää, että henkilöstö hahmottaa oman työnsä ja sen kehittämisen osana varhaiskasvatuksen ja oman yksikkönsä kehittämistä.

Luovuus tarkoittaa kykyä parantaa asioita.

Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehys Pedagoginen toiminta on tietoista, suunnitelmallista ja tavoitteellista. Lähtökohtana lasten kiinnostuksen kohteet ja tarpeet, kehittyvät valmiudet sekä oppimisen alueet. Toimintaa ja sen toteuttamista kuvaa kokonaisvaltaisuus. Toiminnan avulla edistetään lasten oppimista ja hyvinvointia sekä laaja-alaista osaamista. Suunnitelmallinen dokumentointi, arviointi ja kehittäminen ovat laadukkaan pedagogisen toiminnan edellytys.

Mihin tarvitaan pedagogisia silmälaseja? Fonsen & Parrila 2016 Pedagoginen johtajuus on ikään kuin pedagogisten silmälasien läpi katsomista kaikessa johtajan työhön liittyvässä toiminnassa. Se on rekrytointia, hallinnointia, talousjohtamista, henkilöstöjohtamista ja organisaation toiminnasta vastaamista siten, että päätöksen teon taustalla on voimalliset pedagogiset intressit. 27/12/2018 Opetushallitus

Pedagogisen johtajuuden päätavoite Lapsen kasvu, oppiminen ja hyvinvointi 27/12/2018 Opetushallitus

Pedagoginen johtajuus muutoksen ytimessä 1/3 Fonsen & Parrila 2016 Henkilöstön osaamisen kehittymiseen tähtäävä yhteinen oppimisprosessi Koko organisaation toimintakulttuurin ja henkilöstön oppimisen ja osaamisen johtaminen Pedagoginen johtajuus sisältää pedagogisen johtamisen ja pedagogiikan johtamisen. 27/12/2018 Opetushallitus

Pedagoginen johtajuus muutoksen ytimessä 2/3 Fonsen & Parrila 2016 Johtajalta vaaditaan osaamista pedagogisen muutoksen ohjaamiseen. syvällistä varhaiskasvatuslain ja perusteiden tuntemusta ymmärrystä, että asiakirjat toimivat pedagogisen johtamisen sisällöllisenä perustana ymmärrystä muutosprosessin luonteesta ”Jos kukaan ei suutu, niin mikään ei muutu.” 27/12/2018 Opetushallitu

Pedagoginen johtajuus muutoksen ytimessä 3/3 Fonsen & Parrila 2016 Perustehtävän selkeys ja varhaiskasvatuksen substanssin hallinta tukevat pedagogista johtajuutta. Johtajalla tulee olla selkeä kuva siitä, mitä on hyvä varhaiskasvatus ja hyvät pedagogiset käytännöt. rakenteiden luominen pedagogiselle keskustelulle dialogisuus ja jämäkkyys päätöksenteossa myönteisen yhteisöllisyyden rakentaminen 27/12/2018 Opetushallitus

Lastentarhanopettaja paljon vartijana pedagogisessa kehittämisessä luo yhdessä johtajan kanssa yksikön pedagogisen kehittämisen strategian. ohjaa vasutyötä kasvattajatiimissä. johtaa tiiminsä pedagogiikka ja pedagogiikan kehittämistä. vastaa tiiminsä ja lapsiryhmän toiminnasta ja pedagogiikasta. tukee tiimiään pedagogiikan havainnoinnissa, arvioinnissa, suunnittelussa ja kehittämisessä. 27/12/2018 Opetushallitus

Heräämisiä Oivalluksia johtamiseen Kirkas suunta ja ihmisten voima Organisaatiokulttuuri on innovaatioiden lähde! 70% + 20% + 10% Se miten ihmiset voivat, on aivan yhtä tärkeää kuin se, mitä he saavat aikaan! Oivalluksia tunteista HAND > HEART > HEAD Missä ei ole iloa, ei ole tunteiden tukea. Myönteinen asenne avaa aina uusia mahdollisuuksia.