Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuReino Viljo Ahola Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen 26.11.2012 JY:n KA-tiimi tuuli.p.karjalainen@jyu.fi Ville.seppanen@jyu.fi
2
Kokonaisarkkitehtuuri Dokumentointi, analysointi, abstrahointi ja raportointi Mistä KA:ssa olikaan kyse? Tavoitteena auttaa parhaalla tavalla sovittamaan yhteen toiminnan tarpeet ja toimintaa tukevat rakenteet. Kehittäminen tapahtuu toiminnan tarpeiden ohjaamana. Toiminnan strategia ja vahvuudet IT-strategia ja vahvuudet Toiminnan infra Toimintaprosessit ja osaaminen IT-infra Arkkitehtuurit, prosessit ja osaaminen
3
Laatutyö ja KA KA:n kuvauskohteet tarjoavat näkökulmia laadunarvioinnissa esitettäviin kysymyksiin; ehkä uusiakin näkökulmia, esim. riskit, indikaattorit, järjestelmien toiminnallinen palvelevuus.
4
Laatutyö ja KA: toiminnan kuvaaminen Kenen työtä tietojärjestelmät palvelevat ja kuinka hyvin? Kun organisaatio tai sen toiminta muuttuu, täytyykö järjestelmiä muuttaa ja miten? Kun järjestelmiä päivitetään, kenen työhön se vaikuttaa? Kenen mielipidettä tulee kysyä? Vastaaminen edellyttää toiminnan tuntemista: roolit, palvelut, prosessit KA:ssa toimintaa yleensä kuvataan BPMN-määritystä soveltaen (Kartturi, JHKA, JHS 152). Yhteinen standardi luo edellytykset yhteistyölle ja yhteentoimivuuden kehittämiselle – kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Siitä, mitä prosesseja ja millä tarkkuustasolla on tarpeen kuvata, täytyy keskustella. Tarkkuustason tulee olla riittävä toimintoihin liittyvien järjestelmien ja tietojen roolin ja palvelevuuden sekä päällekkäisyyksien tunnistamiseen.
5
Laatukäsikirjan kuvauksia KA-välineellä (MEGA Suite)
8
Kokonaisarkkitehtuurityön asemointi
9
LAATUTYÖ Laatu- ja KA-työ STAK KA- kehys KA- kypsyys- taso- malli KA- hallinta- malli KA-TYÖ YLIOPISTON TOIMINTA DOKUMENTIT Johtaminen -S trateginen -Henkilöstö -Yhteistyö -Talous -Laatutyö Perustehtävät -Tutkimus -Koulutus -Tutkintotavoitt -Aikuiskoulutus Yhteiskunnallinen vuorovaikutus
10
Vaikutus laatuvastaavien työhön Laadunhallintaan tulee mukaan ”kokonaislaadun” tarkastelu (KA-näkökulmat ja –tasot sekä näiden yhteydet; vrt. byrokratian perkaus) Laadunarvioinnin kohteeksi kokonaisarkkitehtuurityö Laadunarvioinnissa käyttöön KA-peräisiä kysymyksiä (testattavana koulutuksen itsearvioinnissa) Osa laatukäsikirjojen dokumenteista tuotetaan KA-työssä yhteiseen kuvaustietokantaan (palvelut, prosessit, strategia, sidosryhmät) KA-kuvauskannan avulla laatutyötä voidaan kohdistaa nykyistä paremmin tietojärjestelmäpalveluihin ja niiden tuottajiin (IT-palvelut)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.