Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI"— Esityksen transkriptio:

1 PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Mitä on ja miten näkyy meidän lapsiryhmässä?

2 Vasun mukaan ”Pedagoginen dokumentointi on varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteuttamisen, arvioimisen ja kehittämisen keskeinen työmenetelmä. Se on jatkuva prosessi, jossa havainnot, dokumentit ja niiden vuorovaikutuksellinen tulkinta muodostavat ymmärrystä pedagogisesta toiminnasta. Pedagoginen dokumentointi mahdollistaa lasten ja huoltajien osallistumisen toiminnan arviointiin, suunnitteluun ja kehittämiseen.” (Opetushallitus 2016, 37.)

3 Pedagogisella dokumentoinnilla tarkoitetaan
Dokumentoinnin avulla voidaan tallentaa lasten kokemuksia, oppimista, kehitystä, ajattelua ja vaikkapa leikkihetkien tunnelmaa.  merkityksellinen tapa välittää tietoa huoltajille lasten arjesta Keskeinen työväline, joka koskettaa arvioinnin lisäksi kaikkea pedagogisen toiminnan suunnittelua, toteuttamista ja kehittämistä Pedagogisen funktion dokumentointi saa siis vasta, kun tietoa käsitellään ja hyödynnetään tavoitteellisesti toimintaa suunniteltaessa, toteutettaessa, arvioitaessa ja kehitettäessä.  eli kun tietoa dokumentoidaan, tulee tietää miksi, jolloin sillä on pedagoginen tarkoitus = pedagogista dokumentointia

4 Pedagogisen dokumentoinnin tarkoitus
Tarkoituksena tehdä lasten toiminta näkyväksi niin lapsille kuin aikuisille  tietoinen käsittely mahdollistuu Tarkoituksena on tarkastella sitä, millä tavalla ryhmän pedagogiset käytännöt vastaavat lapsiryhmän todellisia mielenkiinnon kohteita tai lasten yksilöllisiä tarpeita.  Esim. lapsiryhmää havainnoidaan, havainnot kirjataan/kuvataan/videoidaan, niitä käsitellään tiimissä, toimintaa suunnitellaan niiden mukaan, minkä jälkeen arvioidaan ja kehitetään. Toteutuuko lasten osallisuus ja se, mitä lapsiryhmän tarpeet ovat Tarkoituksena lapsikohtaisten arviointien sijaan laajentaa käsitystä lapsista ja heidän yksilöllisistä mielenkiinnon kohteistaan, vahvuuksistaan, tarpeistaan, kehityksestä ja oppimisesta. (Ahonen 2017, )

5 Pedagoginen dokumentointi voi olla esimerkiksi
Lasten vasut Ryhmävasu Kuvat Videot Äänitteet Havainnot Lasten haastattelut Lasten piirustukset, muut kädentaidot Kasvun kansio Blogi

6 Mitä tarvitaan, että pedagoginen dokumentointi on onnistunutta?
Kasvattajien sitoutumista ja kehitysmyönteisyyttä Tietoisuutta toiminnasta ja tavoitteista Kriittistä toiminnan pohtimista Jatkuvaa itsensä kehittämistä Tiimityöskentelyä

7 Meidän lapsiryhmän pedagoginen dokumentointi
= tavoitteellinen dokumentointisuunnitelma, joka kirjataan ryhmävasuun Suunnitelmaan kirjataan Kuka tai ketkä vastaavat dokumentoinnista? Mitkä ovat dokumentoinnin tapamme/millä tavalla? Kuinka usein dokumentoimme? Millaista toimintaa dokumentoimme? Miten dokumentointi tukee pedagogista toimintaamme? Miten dokumentointia hyödynnetään pedagogisen toiminnan suunnittelemisessa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä? Millä tavalla dokumentointiin osallistuvat Lapset Huoltajat?


Lataa ppt "PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google