Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Advertisements

Kuukauden kurssi Murikka-opistolla
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Minä oppijana 1 ov..
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Hyvät mallit opintojen edistämisessä Leipuri-kondiittorit 05.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
APAJA Lkv
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Sirkku Ohvo, erityisopettaja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos
Vanhempainilta
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Oppiminen voidaan määritellä:
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Ohjauksen roolit ja positiot
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi Oppiminen yhteisöllisenä tutkimusprosessina ohjaa tiedonhaussa ja -käsittelyssä ryhmäytyminen opettaja ei esitä valmiita asioita ja kysymyksiä ohjaa opiskelijaa muutosten kohtaamiseen ja niihin vaikuttamiseen ohjaa opiskelijoita tiimityöskentelyyn yksilölliset polut ohjaa opiskelijaa ottamaan haltuun oman oppimisprosessinsa, jatkuva oppiminen ohjaa opiskelijaa itsearviointitaitojen kehittymisessä Oppimisympäristöjen rakentaminen Sitoutuu oppijoihin ja heidän oppimisprosessiensa tukemiseen Ottaa vastuuta oppimisen johtamisesta ja ohjaamisesta Ottaa vastuuta oman aineenhallinnan ja pedagogisten taitojen ylläpitämisestä Arvioi systemaattisesti omia opetuskäytänteitä (reflektointi) ja kehittää kokemuksellista oppimista Osallistuu kollegiaaliseen yhteistyöhön, jossa koko koulu on oppiva työyhteisö

Opettajan/kouluttajan ja opiskelijan roolit Opettaja/kouluttaja Opiskelija kommunikointitaidot – myös virtuaaliset, yhteistyötaidot halu, uskallus ja rohkeus kokeilla ja oppia uutta tietotekniset taidot verkkopedagogiset taidot henkilökohtainen opintojen suunnittelu ja tavoitteiden asettaminen opetuksen suunnitteluprosessin osaaminen taito luoda toimivia oppimisympäristöjä ja –prosesseja yksilöllisten oppimispolkujen mahdollistaminen itseohjautuvuus itsenäisyys ja vapaus opinnoissa aktiivisuus ja vastuullisuus opintojen etenemisessä itsearviointitaidot opiskelijan itseohjautuvuuden tukeminen ohjauksen ja tuen järjestäminen ohjauksen pyytäminen