Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
APAJA Lkv
2
Apaja ELI AMMATILLINEN PAJAOPETUS
· Opettajan rooli: oppimisen ohjaaja · Oppimiskäsitys: pitkälti konstruktivistinen · Opiskelijalla parempi käsitys kokonaisuuksista, teorian kytkeminen käytäntöön, opintojen tiukempi linkittäminen ammattitaitovaatimuksiin · Opettajilla parempi kokonaiskäsitys opiskelijoiden tilanteesta ja etenemisestä –> nopeampi reagoiminen tarvittaessa. Tavoitteena on, että opiskelijoilla olisi mahdollisimman pieni opettajamäärä perusopintojensa aikana · Tavoitteina: opiskelijan oma-aloitteisuuden, sitoutumisen, motivaation ja vastuullisuuden lisääntyminen, keskeyttämisten vähentyminen · Joustavien opintopolkujen ja yksilöllisen etenemisen mahdollistaminen, myös nopeampi tai hitaampi eteneminen, työvaltainen oppiminen, muualla hankitun osaamisen hyödyntäminen
3
Käytännöt Kolmena päivänä viikossa ammatillisia opintoja apajaopettajien ohjauksessa Lisäksi oppitunteja niistä ammatillisista opinnoista, joita apajaopettajat eivät opeta Yto-aineista erikseen oppitunteja ja apajapäivinä voit tehdä tehtäviä Muita ammatillisia opintoja ja yto-opintoja pyritään myös yhdistämään apajan kanssa yhteisiin projekteihin Apajapäivinä on mahdollista tehdä myös muiden opintojen tehtäviä Apajapäivinä koko ryhmä yhdessä (n. 40 opiskelijaa) ja 2 apajaopettajaa. Muissa opinnoissa ryhmä puoliksi eli n. 20 opiskelijaa.
4
Apaja ojahaantiellä Apajaopettajat: Maija, Katri, Taru ja Sanna H
Ryhmät: 16E ja yhdistetty 15F+15G Lukujärjestys: ma ti ke to pe muut ammatilliset apaja 9 -15 ytot /lukio 9-15 + Heljä 9-14 (satelliitti- työpaikat 1 pvä/kk)
5
Kokemuksia 2. vuoden lähihoitajaopiskelijat / MYYRMÄKI
- ryhmäytyminen - kokoukset - Työelämälähtöisyys: satelliittityöpaikat toimintailtapäivät projektit - Hoidon ja huolenpidon harjoitukset: caseopetus (infopaketit, vierailijat, vierailut, tehtävät, purut) - Kuntoutuksen tukeminen: laajat kokonaisuudet - yksilöllinen eteneminen ja ohjaus - innostava työilmapiiri ja joustava yhteistyö
6
Apaja Talvikkitiellä Apajaopettajat: Anna, Kim, Tiina S. ja Elina
Ryhmä: N16D (luokka 015) Lukujärjestys: ma ti ke to pe apaja 9-15 muut ammatilliset /ytot 9-14 muut ammatilliset/ ytot
7
Tyypillinen apaja-päivä talvikkitiellä
Opiskelijat tulevat välillä Kun suuri osa on paikalla, tehdään jotain yhteistä: suunnittelua, kokous, tehtävä, demo, tehtävän purku, tmv. patistamista -omien tehtävien tekoa (luokka, toinen luokka, kirjasto, atk-luokka, koti) ja "purkuja". Tehtävien ohjaamista. Osalla hengailua ja pyrkimystä aloittaa jotain yksin tai ryhmänä. -mahdolisesti tietoisku jostain teemasta ruoka 12.15 yhteistä toimintaa/tietoisku/purkuja tai tehtävien teko jatkuu/purkuja pienissä ryhmissä/yksilön kanssa Opiskelijat lähtevät välillä yleensä pois omaa tahtiaan. Osa viipyy pitempään osa saa päivän työt jo aiemmin. Lisäksi tutustumiskäyntejä ym. toimintaa –Messuja, museoita, elokuvia, Heureka, pk. käyntejä ym. -tehtävät perustuvat ammattitaitovaatimuksiin eli kriteereihin
8
Kokemuksia talvikkitiellä
-osa opiskelijoista on kyennyt etenemään nopeammin (6 kpl) -suurempia kokonaisuuksia opiskelijat tuskin hahmottavat -suurin osa etenee tavanomaista tahtia -osa etenee todella hitaasti (6-10 henkilöä), mutta etenee... -integroiminen yto-opintoihin ei ole onnistunut eikä myöskään muihin ammatillisiin opintoihin (kuvis, liikunta, ravitsemus –musiikkia lukuunottamatta) -opiskelijat tunnetaan paremmin -välit ovat hyvät ja järjestyshäiriöitä ym. ei ole käytännössä lainkaan. -motivointi on yhtä haastavaa kuin perinteisessä opetuksessa -millä saada innostumaan? -osa tekee kotona, osa tulee kouluun, koska siellä on kavereita ja tila on viihtyisä. Nämä lopettaisivat muuten omien sanojensa mukaan koulun. -joka päivä jokaisen kohdalla tapahtuu jotain etenemistä -polut ovat joustavia ja periaatteessa mukaan voisi tulla milloin vain -opettajan rooli on muuttunut täysin -ohjaamista, organisontia, motivointia ja keskustelua -vähemmän opetusta -tyäpari ja tiimi on tuonut paljon hyvää opettajan ja varmaan opiskelijoiden osalta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.