Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus."— Esityksen transkriptio:

1 Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki http://katanpolku.blogspot.com http://katanopso.pbwiki.com/ http://opsosivut.pbwiki.com/ Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1

2 Tietoyhteiskunnassa selviytyminen  Maahanmuuttajien koulutuksen tavoitteet: Tasavertainen osallistuminen yhteiskuntaan Tasa-arvoiset vaikuttamismahdollisuudet Tietoyhteiskuntastrategia –ajattelusta oppimisympäristöajatteluun Sosiaalinen oppiminen, sosiaalinen web Kännykkä, skype, mese, blogi, wiki, podcast.. 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus2

3 Oppimisen pedagogiikka 1)Oppija on aktiivinen tiedonmuodostaja  Peruskieli opitaan toistamalla  Jatkossa sovelletaan, testataan ja yhdistellään asioita  Ympäristön toimintatapoja opitaan ajattelemalla ja päättelemällä  Asiantuntija ja osallistuja rakentaa yhteistä tietoa ympäristönsä kanssa 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus3

4 Oppimisen pedagogiikka 2) Oppiminen on oppijan aktiivista työtä  Opettajan rooli on ohjaava, kannustava  Opettaja tuottaa oppimisen ituja ja opettaa säännöstelemään tiedon määrää  Oppiminen etenee yksilöllisesti - > henkilökohtaistaminen  Opittujen toimintatapojen tunnistaminen!  Myös opettaja joutuu oppimaan uutta 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus4

5 Oppimisen ympäristöt  Lähiopetus  Työssäoppiminen  Luokkahuone verkossa  Rakenne ja ohjaus opettajan hallussa  Avoimuus, aktiivisuus, osallistavuus  Vuorovaikutuksen keinot ovat aina sosiaalisia  Dokumentaatio kerää kaiken opitun 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus5

6 Verkko-oppimisen välineet  Verkko-välineet ovat vuorovaikutuksen välineitä (lista)  Vuorovaikutus on sosiaalista  Välineiden oppiminen -> vuorovaikutuksen oppiminen -> tavoitteen asettaminen -> oppimisen väline  Henkilökohtainen tavoite ja eteneminen  Verkko on oppimisen ympäristö, ei väline! 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus6

7 Oppimisen menetelmät  Yksilölliset tehtävät, paritehtävät jne.  Tiedonrakentelua tukevat tehtävät, vertaistutoroinnit, vierailut, selvitykset jne.  Itsearvioinnit, vertaisarvioinnit, oppimispäiväkirja…  Osaamisen reflektointitavat suhteessa kulloiseenkin tavoitteeseen 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus7

8 Sosiaalinen oppiminen  Sosiaalinen verkko/web:  Oppimisyhteisössä oltava säännöt, yhteiset välineet; antaa tukea ja turvaa  Opettaa:  Itseohjautuvuutta, oman osaamisen tunnistamista, tavoitteen asettamista, omatoimisuutta, opitun arviointia, prosessimaista työskentelytapaa… 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus8

9 Oppimisen tavoitteet  Kenen tavoitteeseen voi sitoutua?  Millainen on hyvä tavoite?  Kuinka pitkälle tavoite ulottuu?  Tavoitteena oppisopimus? Työllistyminen? Parempi elämä?  Osatavoitteet ja välitavoitteet, oman elämän hallinta 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus9


Lataa ppt "Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google