Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?"— Esityksen transkriptio:

1 Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Kristina Lindgren – Jaana Kanninen

2 Mitä on käänteinen opetus ja käänteinen oppiminen?
Projekti ES0b kl 2015 TVT-työkalut Opiskelijapalautetta

3 Käänteinen Opetus (Flipped Classroom)
Perinteinen oppitunti Käänteinen opetus Opettaja jakaa tietoja ja varmistaa, että opiskelijat ymmärtävät asian Luokassa opiskelijat kuuntelevat ymmärtääkseen Opiskelijat käyttävät tietojaan ja ymmärrystään tehtävien tekemiseen kotona → usein tehtäviä ei osata tehdä itsenäisesti Opettaja jakaa erilaista materiaalia (tekstiä, videoita, kuuntelumateriaalia) Opiskelijat hankkivat ja jakavat tietoja TVT:n avulla Opiskelijat käyttävät taitojaan ja ymmärrystään tehtävien tekemiseen tunnilla → opettaja voi ohjata ja auttaa opiskelijoita

4 käänteinen Oppiminen (Flipped Learning)
Opettajan rooli on muuttumassa. Opiskelijat oppivat eri tahdissa ja eri tavoin. Nykypäivän opiskelija viettää paljon aikaa verkossa. Opettaja on oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja. Opiskelija voi valita oppimisensa tahdin, keinon ja välineen. On loogista käyttää uutta teknologiaa edistämään oppimista.

5 Projekti ES0b kl 2015 16 alkeistason (A1) opiskelijaa; 4x4:n opiskelijan ryhmät, määritelty lähtötasotestillä 3 viikkotuntia kontaktiopetusta, yhteensä 42 h + itsenäistä työskentelyä 39 h (3 op) Tunneilla mahdollisuus työskennellä tavallisessa luokkahuoneessa tai käyttää tietokoneluokkaa (kuulokkeet kuuntelutehtäviä varten) Moodle2-oppimisalusta käytössä kurssin hallinnoinnissa sekä materiaalin jakamisessa

6 Mitä Moodlessa On?

7 Sähköiset välikokeet (sanasto- ja verbitestit) sekä tentit tenttiakvaariossa
Oppimispolku: ohjeellinen aikataulu, jossa on takarajat välikokeille Ryhmät päättävät oman opiskelutahtinsa: kunkin osion työt ja välikokeet on mahdollista tehdä jo ennen takarajaa Ryhmät sopivat keskenään, mitä tehdään tunnilla ja mitä kotona Opettaja on kontaktituntien aikana luokassa vastaamassa kysymyksiin ja on muulloin tavoitettavissa Moodlen kautta

8

9 Opiskelijapalautetta
Mielestäni tämä uusi järjestelmä kursseille on todella hyvä! Näin jokainen ryhmä saa edetä omaa tahtia ja olen huomannut ainakin omalta osaltani, että sovitut tehtävät tulee tehtyä näin paljon tarkemmin kuin ennen. Tämä johtuu siitä, että nyt tarkistamme tehtäviä ryhmässä, eikä kukaan meistä halua olla ainoa, joka ei ole tehnyt tehtäviä tai olisi tehnyt ne hutaisten ja hidastaisi näin muiden tahtia! :D Lisäksi on kivaa saada itse suunnitella oppimisaikataulut ja tenttiajat niin, ettei tarvitse panikoida samoille päiville tulevia kaksoistenttejä.

10 Käänteinen luokkahuone on mahtava!
Tunneilla tehtiin vaihtelevasti eri tyyppisiä tehtäviä. Tämä menetelmä toimii paljon paremmin kuin vanha. Moodlessa on paljon kaikkea; todella hyvä tilaisuus oppia Moodlen, Quizletin, Kahoot, ym. avulla. On hyvä, että voi opiskella itsenäisesti ja omassa tahdissa.

11 Olemme nyt tehneet tehtäviä siten, että jokainen tekee Moodle-tehtävät yksin kotonaan ja tunneilla teemme kirjallisia ja suullisia tehtäviä. Käänteinen luokkahuone toimisi, jos itse panostaisi paljon. Valitettavasti ei toimi. Opettaja ei voi olla paikalla vain hengaamassa.


Lataa ppt "Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google