Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
UUDENMAAN TYÖSUOJELUPIIRI VUOKRATYÖSEMINAARI Uudenmaan työsuojelupiiri Lea Piho.
Advertisements

TURVALLINEN KONE JA LAITE
Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
Työsuojeluvastuut.
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
18. Miksi kappale kaatuu Tavoitteet ja sisällöt Kappaleen painopiste
Kon Työstökoneiden käyttö 3op 3op Syksy 2014 Kaikki ajankohtainen tiedotus Nopassa!
Työsuojelun toimintaohjelma
Turvallisuushavainnot – yhteistyöllä kohti turvallisempaa työpaikkaa
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
Tiedoston nimi Rakennusmies löytyi hukkuneena rakennustyömaan montusta, jossa uppopumppu TOT 29/1997.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Elementtiasennus Kerrostalotyömaalla oli meneillään elementtien asennustyö, asennettiin ontelolaattoja. Aikaisemmin aamulla oli.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
Kuorma-auton renkaan paineistus Rengasliikkeen asennushallissa koeponnistettiin käytettyä rengasta pinnoituskelpoisuuden selvittämiseksi.
Kurottajan etupyörän irrotus Kaksi huoltomiestä irrotti kurottajan etupyöriä renkaiden ollessa paineellisia teollisuuslaitoksen korjaamohallin.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Rakennusmies jäi kaivannon sortuneen reunan alle TOT-raportti 15 / 2006.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Tiedoston nimi Vanerityöntekijä kaatui kuljetinhihnalla linjaa käynnistettäessä. TOT-raportti 5 / 00.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Levyseppä puristui lisäpainon ja teräspalkin väliin
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Kon Työstökoneiden käyttö
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Laituritasolla ollut maalari jäi risteilijästä pudonneiden lasien alle
Maalari putosi lattialle 3 metrin korkeudelta tikkaiden luistettua alapäästään TOT-raportti 18 /
Opiskelija joutui telakalla suuren putken ruhjomaksi
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Johtoasentaja sai sähköiskun maakaapelin 0-johtimesta
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
Päällystäjä takertui jalastaan paperikoneen päänvientinaruun puristuen paperirullan ja telan väliin TOT-raportti 3 /
Suunnittelija jäi pelkkahakkurin ruhjomaksi mittauksia tehdessään
Perusopetuksen maksuttomuuden lainsäädännöllinen perusta
Voimalaitostyöntekijä jäi puristuksiin hiilikuljettimen hihnan ja hihnatelan muodostamaan nieluun TOT-raportti 2/
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
Kuljettaja putosi rakennustyömaalla kuorma-auton lavalta
Lastaus kuorma-autoon
Perävaunun purkaminen
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Rakennussiivooja putosi 2 metriä syvään kaivantoon rakennustyömaalla
Varastomies jäi puolipukkinosturin ja nostetun levyn väliin puristuksiin TOT-raportti 7 /
Nostotyössä mukana ollut toimitusjohtaja putosi 11 metrin korkeudelta lattialle TOT-raportti 35 /
Pylväsjalustojen siirto
Laitosmies puristui robottitarttujan ja kuljetinradan väliin
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Generaattorin runkoa porannut putosi tikkailta
Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
Kuorimotyöntekijä puristui kuitupuunippujen väliin nostotyön aikana
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
Porraselementin lastaus
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
Sahatyöntekijä ruhjoutui pudottuaan tukkipöydän alapuoliselle kolakuljettimelle TOT-raportti 11 /
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Esityksen transkriptio:

Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä TOT-raportti 12 / 99 www.tvl.fi 1.6.2004

Hiekkakuljettimen rungon nosto metalliyrityksen hallissa Metalliyrityksen hallissa nostettiin suurta kuljetinrunkoa pukeilta alas Nosto suoritettiin kettinkiraksilla, joka oli lenkillä nostopäässä kuljetinrungon vaakatuen ympärillä Rungon ollessa jo lähes lattiatasossa lenkki luisti vaakasiteestä Runko putosi toisen pään pukilta ja kaatui kyljelleen Nostojen suunnittelu, nostoapuvälineet, opastus ja koulutus, ahtaat tilat Metalliala / Nostotyöt tehdastiloissa TOT 12/99 Tapahtumakuvaus Alihankintatöitä tekevän metalliyrityksen hallissa nostettiin betoniaseman hiekkakuljettimen runkoa pukeilta alas. Nostoa oli suorittamassa kaksi yrityksen työntekijää, joista toinen käytti nosturia ja toinen laittoi rautapalkkeja kuljettimelle tulevan paikan alle lattia vastaan. Kuljetin oli noin 25,5 m pitkä, painoi 4000 kg ja sijaitsi ennen nostoa 1,2 m korkeilla A-pukeilla. Nosto suoritettiin kettinkiraksilla, joka oli lenkillä nostopäässä kuljetinrungon vaakatuen ympärillä. Kun nostettavan rungon pää oli lähes lattian teräspalkkien päällä, lenkki luisti vaakasiteestä, runko putosi toisen pään pukilta ja kaatui kyljelleen. Vannesahalla työskennellyt levyseppä puristui rungon ja sahan väliin, palkkeja asentamassa ollut työntekijä ehti juuri alta pois. Levyseppä oli 34-vuotias. Hän oli ollut vuoden ajan yrityksen palveluksessa. Vannesahalla työskennellyt levyseppä puristui rungon ja sahan rakenteiden väliin. Nostoa suorittanut työpari ehti juuri alta pois. Kuva tehdashallista. Nuoli osoittaa puristumispaikkaa. Vasemmalla A-pukki. www.tvl.fi 1.6.2004

Tapaturmaan johtaneet tekijät Nostotyöt menetelmä nostojen suunnittelu nostoalueen eristäminen Työkappale erilainen kuin aikaisemmin painopiste oli muuttunut Ahdas tila Opastus, koulutus, tiimityö Valvonta Nostojen suunnittelu, nostoapuvälineet, opastus ja koulutus Metalliala / Nostotyöt tehdastiloissa TOT 12/99 Tapaturmaan johtaneet tekijät Nostotyöt. Nostossa käytettiin yhtä nostokettinkiä eikä sitäkään oltu kiinnitetty runkoon millään tavoin. Yrityksessä on joskus hitsattu laajoihin rakenteisiin nostokorvakkeet, mutta mitään ohjetta asiasta ei ollut. Nostoja ja nostoapuvälineiden käyttöä ei suunniteltu mitenkään ennen nostoja. Tapaturmassa menehtyneen levysepän oli lisäksi mahdollista olla noston vaara-alueella, koska nostoaluetta ei oltu eristetty eikä nostosta varoitettu erikseen. Työkappale oli erilainen kuin aikaisemmin, sillä kyseiseen kuljetinrunkoon oli hitsattu vannesahan puoleiselle sivulle levyt. Edellisen rungon nostoon verrattuna painopiste oli muuttunut ja samalla ripustuksella toteutettuna lenkillä ollut nostoraksi luisti vaakasiteestä. Ahdas tila. Poikkeuksellisesti kuljetinrunkoa koottiin yrityksen pienemmässä hallissa, koska suuremmassa ei ollut tilaa. Nostoa suoritettiin ahtaassa tilassa kiinteän vannesahan vieressä. Nostoihin ei opastettu eikä annettu koulutusta. Lisäksi työskentely oli täysin itsenäistä yksintyöskentelyä tai tiimimäistä työparien kyseessä ollessa. Muita työntekijöitä ei ymmärretty varoittaa noston alkamisesta. Valvonta. Yrityksessä oli tapaturmahetkellä runsaat 20 työntekijää. Muun muassa tuotannosta vastannut toimitusjohtaja valvoi hallikäynneillään myös työmenetelmiä. Työnjohtoa yrityksessä ei ollut. Nostoraksin lenkki luisti vaakasiteestä. www.tvl.fi 1.6.2004

Vastaavien tapaturmien torjunta Nostojen suunnittelu nostotyösuunnitelma Opastus, koulutus ja valvonta Nostoapuvälineet merkinnät hankinta Piilevät vaaratekijät Opasteet Nostojen suunnittelu, nostoapuvälineet, opastus ja koulutus TOT 12/99 Vastaavien tapaturmien torjunta Nostojen suunnittelu pitäisi liittää osaksi tuotantoon kuuluvan materiaalinkäsittelyn suunnittelua, jonka tavoitteena on taloudellinen, joustava ja turvallinen tuotteiden käsittely. Jo tuotteen suunnitteluvaiheessa tulisi huomioida kaikki tulevat nostotarpeet. Nostotyön hyvällä suunnittelulla ja oikean nostovälineen valinnalla voidaan jo etukäteen karsia käyttövirheet ja vaaratilanteet. Nostettavan kappaleen suunnittelijan tulee selvittää miten ja millä apuvälineillä nosto suoritetaan, miettiä sopivat nostokohdat ja tarvittaessa lisätä aukkoja, nostokoria ja kierrereikiä nostosilmukkaruuvien kiinnittämistä varten. Suunnitteluvaiheessa tulee laatia osakomponenteille ja valmiille tuotteelle nosto-ohjeet. Nostotyösuunnitelman sisällössä tulee eritoten huomioida seuraavia asioita: 1. Noston tasapainon varmistaminen (paino, muoto, nostoasento ja painopiste 2. Noston ja kappaleen tasapainon hallittavuus noston aikana 3. Taakan tuenta, kiinnitykset ja kulkureitit liukumisen tai kaatumisen estämiseksi 4. Valitaan tarkoitukseen sopiva nostoapuväline, huomioiden turvallinen nostokulma, ylikuormituksen vaara, painon jakaantuminen kiinnityksessä, tarvittava tila ja tarvittaessa käytetään kulmasuojia. 5. Varmistetaan taakan laskualusta ja kappaleen tuenta, jotta nostoapuvälineet voidaan irroittaa turvallisesti 6. Tarvittaessa suoritetaan koenosto taakan turvallisen kiinnityksen varmistamiseksi 7. Huolehditaan nostoapuvälineiden tarkastuksesta ja tarpeellisesta käyttöopastuksesta. Opastus, koulutus ja valvonta. Nostotyötä tekevälle on annettava työn laadun ja olosuhteiden edellyttämä koulutus ja opastus. Tarvittaessa kartoitetaan vaaratekijät ja laaditaan kirjalliset toimintaohjeet. Työntekijän on noudatettava opastusta, ohjeita ja turvallisuusmääräyksiä. Havaituista vioista ja puutteista tulee ilmoittaa työnjohdolle. Työnantajan on suoritettava valvontaa ja aktiivisesti puututtava havaitsemiinsa virheellisiin työtapoihin ja –menetelmiin sekä järjestettävä tarvittaessa lisäopastusta. Nostoapuvälineeseen on oltava aina merkittynä sen suurin sallittu kuorma. Ellei tätä merkintää löydy, nostoapuvälinettä ei saa käyttää. Ylikuormittaminen on aina kiellettyä. Hyvä tapa on myös merkitä tarkastetut nostoapuvälineet selkeällä tavalla, josta käyttäjä tietää nostoapuvälineen olevan tarkastettu ja kunnossa. Nostoapuvälineen toimittajalta on aina saatava suomenkieliset ja tarvittaessa ruotsinkieliset käyttö- ja turvallisuusohjeet. Käyttöturvallisuutta voidaan lisätä käyttämällä nostoapuvälineitä, joita ei voi vahingossa tai tietämättään käyttää väärin. Piilevät vaaratekijät paljastuvat mm. sattuneiden tapaturmien ja vaaratilanteiden järjestelmällisen tutkinnan kautta. Vaaratekijöitä tutkimalla voidaan selvittää oikeat torjuntatoimenpiteet. Opasteet. Tuotantotiloihin tulee asettaa oikeisiin nostomenetelmiin opastavia ohjetauluja koulutuksen lisäksi. www.tvl.fi 1.6.2004