Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun"— Esityksen transkriptio:

1 Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
TOT-raportti 1 / 03

2 Viilujätekuljettimen toiminnan valvonta
Hakkurin hoitajan työtehtäviin kuului viilujätekuljettimen toimintakunnon valvonta Tapaturmalla ei ollut silminnäkijöitä Ilmeisesti hakkurin hoitaja on mennyt 1,4 metrin korkeudessa kulkevan hihnan alle Hänen tarkoituksenaan oli ilmeisesti poistaa veto- ja taittotelojen vieressä olleita viilunpalasia tms. roskia Vaarallinen työmenetelmä, nielujen aiheuttamat vaarat, turvallisuusohjeet Puutavarateollisuus / kuljettimien vaara-alueet TOT 1/03 Tapahtumakuvaus Vaneritehtaan aamuvuoro oli aloittanut työnsä maanantaiaamuna klo Hakkurin hoitajana työskennellyt tapaturman uhri aloitti oman työvuoronsa klo Hänen työtehtäviinsä kuuluivat mm. hakkurin sekä viilujätekuljettimen toimintakunnon valvonta ja toimintaedellytysten varmistaminen tuotannon aikana. Tarvittaessa hänen piti ottaa yhteys työnjohtoon. Tehtaassa oli 70 työntekijää. Tapaturmalla ei ollut silminnäkijöitä. Tapahtumien kulku on päätelty tapaturmapaikan tutkinnan ja tehtyjen kuulustelujen perusteella. Trukin kuljettaja havaitsi 7.30 aikaan, että viilujätekuljettimen hihna oli pysähtynyt. Hän alkoi selvitellä yhdessä sähkömiehen kanssa pysähtymisen syytä. Sähkömies ei havainnut ongelmia invertterikaapissa. Tämän jälkeen he menivät yhdessä kuljetintunneliin. Kuljetintunnelista he löysivät hakkurin hoitajan puristuneena hihnan ja taittotelan väliin. Hakkurin hoitaja oli jäänyt taittotelan avoimeen nieluun vasemmasta kädestään. Hän oli saanut myös vammoja päähänsä. Uhrin rukkanen, kello, jakoavain, kuulosuojaimet ja päähine löytyivät hänen vierestään lattialta. Hänellä oli yllään työhaalari. Sähkömies sammutti viilujätekuljettimen viereisellä seinällä olleesta turvakytkimestä, mukana ollut trukinkuljettaja lähti hälyttämään apua. Paikalle tullut laitosmies katkaisi hihnan puukolla, jolloin hakkurin hoitaja saatiin pois puristuksista. Hän menehtyi tapaturmapaikalle. Tavanomaisesta menettelystään poiketen hakkurin hoitaja ei ollut pysäyttänyt kuljetinta tapahtumapaikan kohdalla olleesta turvakytkimestä. Turvakytkin oli asennettu käytävän seinään (noin metrin päässä siitä mistä uhri löydettiin). Turvakytkimen käyttöohje oli kirjoitettu kuljettimen kaukalon reunaan. Jälkikäteen on arveltu, että hakkurin hoitaja on mahdollisesti mennyt poistamaan viilujätekuljettimen vetotelan ja taittotelan vieressä olleita viilunpalasia tms. Hihnalla ei ollut aamun aikana havaittu ruuhkaa tai häiriöitä. Kuljettimen hihna kulki tapaturmakohdalla 1,4 m:n korkeudella. Taittotelan ja vetotelan edessä oli tällä kohtaa kiinteä verkkosuoja. Verkkosuojan vierestä ja takaa oli mahdollista ulottua avoimeen nieluun. Kuljettimen alle menemistä helpotti se, että kyseiseltä kohtaa oli poistettu aiemmin peltinen suojus, joka oli asetettu lattialle seinää vasten. Kuljettimen alle mentyään uhri on joutunut työskentelemään kumarassa asennossa ja saattanut horjahtaa vasemmalle puolelleen. Tällöin hänen vasen kätensä on nojautunut hihnaan, joka on kiskaissut hänet taittotelan väliin. Hihnan nopeus oli noin 28 m/min. Hakkurin hoitaja oli 49-vuotias ja ollut työtehtävässään 10 vuotta. Hänelle oli annettu opastus ja ohjeet. Kuljettimen alla hakkurin hoitaja on joutunut työskentelemään kumarassa asennossa Hän on mahdollisesti horjahtanut ja nojautunut liikkuvaan hihnaan Hihna on kiskaissut hänen kätensä taittotelan väliin Hakkurin hoitaja menehtyi tapaturmapaikalle Kuva kuljetintunnelista. Tapaturmapaikka kuvan vasemmassa laidassa.

3 Tapaturmaan johtaneet tekijät
Taittotela ja pihkajäljet Käyvän kuljettimen alla työskentely Ei käyttänyt turvakytkintä Käsi joutui nieluun Vaarallinen työmenetelmä, nielujen aiheuttamat vaarat, turvallisuusohjeet Puutavarateollisuus / kuljettimien vaara-alueet TOT 1/03 Tapaturmaan johtaneet tekijät Käyvän kuljettimen alla työskentely. Hakkurin hoitaja oli mennyt käyvän kuljettimen alle. Hän oli lähtenyt ennen tapaturmaa tavanomaiselle kierrokselleen tarkastaakseen kuljettimet. Hän toimi ohjeiden vastaisesti, sillä ohjeet kielsivät käyvän kuljettimen alle menon. Poistettu pelti helpotti alle menoa. Hän saattoi mennä puhdistamaan kuljettimen rakenteita viiluista tms. Tällä kohtaa hän joutui työskentelemään kumarassa asennossa. Ei käyttänyt turvakytkintä. Hakkurin hoitaja ei pysäyttänyt kuljetinta. Tapaturmakohdasta noin metrin päässä oli turvakytkin. Kehotus turvalytkimen käyttöön ruuhkatilanteessa oli myös aivan lähettyvillä. Käsi joutui nieluun. Hakkurin hoitaja ilmeisesti horjahti vasemman käden varaan, jolloin hihna kiskaisi hänen kätensä nieluun. Ollessaan kiinni nielussa, hänen kätensä ja päänsä vahingoittuivat. Kuljetinhihna, kulkusuunta nuolen suuntaan

4 Vastaavien tapaturmien torjunta
Riskien arviointi Vaara-alueelle menon estäminen Turvallisten työmenetelmien käyttö Hätäpysäytin Vaarallinen työmenetelmä, nielujen aiheuttamat vaarat, turvallisuusohjeet Puutavarateollisuus / kuljettimien vaara-alueet TOT 1/03 Vastaavien tapaturmien torjunta Riskien arviointi. Riskien arvioinnin tarkoituksena on tunnistaa työympäristöön, prosessiin yms. liittyviä vaaroja ja vaaroja aiheuttavia tilanteita. Automaattisten linjojen kohdalla on syytä kiinnittää erityistä huomiota nieluihin, leikkaantumis- tai puristusmisvaarallisiin alueisiin, jotka syntyvät kuljettimen tms. koneen ollessa käynnissä. Riskien arvioinnin laadun parantamiseksi on olennaista myös kerätä tietoa vaaratilanteista, tuotantohäiriöistä ja katkoksista. Yhteistyö työterveyshuollon kanssa sattuneiden tapaturmien ja vaaratilanteiden selvittämiseksi voi myös olla välttämätöntä. Olennaista on myös tiedottaa työntekijöitä todetuista riskeistä ja ryhtyä riskien poistamiseen. Vaarojen ja riskien tunnistamisen jälkeen on päätettävä niiden poistamisesta tai vähentämisestä ja sovittava aikatauluista ja vastuuhenkilöistä. Vaara-alueelle menon estäminen. Lähtökohtana on aina se, että kuljettimien, konelinjojen tms. vaara-alueella vaaran vaikutusaikana ei saa työskennellä. Vaara-alueelle meno voidaan estää kaiteilla, aidoilla, tms. mekaanisilla esteillä. Vaara-alueella työskentelyä voidaan turvallistaa käyttämällä esim. lukittavia turvakytkimiä, joilla erotetaan kuljetin tms. energian syöttöpiiristä (useimmiten sähkönsyöttö). Vaara-alueelle menon jälkeen laitteet eivät saa käynnistyä ilman vaara-alueen ulkopuolelta tehtyä erillistä käynnistystä. Standardissa SFS-EN 1037 on esitetty useita erilaisia teknisiä vaihtoehtoja. Turvallisten työmenetelmien käyttö. Työntekijöiden on tehtävä työt turvallisilla työmenetelmilla ja myös noudatettava annettuja ohjeita. Työnjohdon on yös valvottava ja puututtava riskialttiisiin työtapoihin ja –menetelmin. Jos joudutaan menemään vaara-alueelle, tulee tehdä ilmoitus konelinjan käyttäjälle, muulle työtoverille tai työnjohdolle, jotta linjaa ei käynnistettäisi ennen kuin ruuhka tms, on kokonaan poistettu ja vaara-alueelta poistuttu. Ruuhkan purkuun tms. tarkoitetut opasteet ja ohjeet tulee ollla selkeät ja sijaita näkyvällä paikalla. Hätäpysäytin. Mikäli kuljetin aiheuttaa vaaraa sitä käyttävälle, huoltavalle tai korjaavalle, tulisi kuljettimen vieressä olla lankapysäytin tms. hätäpysäytin. Kuljettimien turvallisuuteen liittyvät standardit. Kuljetinten suojauksesta on annettu ohjeita seuraavissa standardeissa: SFS 2696 Kuljettimet, SFS 2697 Hihnakuljettimet, SFS 4905 Kuljettimet. Kuljetinten suojauksessa tulee myös noudattaa standardien mukaisia turvaetäisyyksiä. Kuljettimien turvallisuus Kuvassa erilaisia hätäpysäyttimiä.


Lataa ppt "Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google