MATEMATIIKKA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Iitin yläkoulu 9. Luokka Antti Halme
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Opetussuunnitelma matematiikkaluokkia varten
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Kestävä elämäntapa haastaa opettajuuden!
laaja-alaisen osaamisen alueet
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Peliohjelmointikurssi koululaisille
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Matematiikka vuosiluokkaistettu Tampereen seutu. 7. Luokka, tavoitteet: Merkitys, arvot ja asenteet T1 Oppilasta innostetaan matematiikan opiskeluun.
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
© Petteri Elo OPS-koulutus Kouluttajan yhteystiedot : Petteri Elo
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
Laaja-alainen osaaminen
Perustettu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
Tervetuloa! OPS 2016.
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

MATEMATIIKKA

YLEISTÄ vuosiluokkajako 1-2, 3-6 ja 6-9 (aikaisemmin 1-2, 3-5 ja 6-9) tuntijako Porissa: alakoulu 3-3-4-4-4-3 (aikaisemmin 3-3-4-4-4-4) yläkoulu 3-4-4 (aikaisemmin 3-3-4) sisällöt jaettu vuosiluokittain (oph:n ohje)

UUTENA oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet * yhdessä työskentely * oppimispelit * dynaaminen geometriaohjelmisto (yläkoulu) * tieto- ja viestintäteknologia * laskin (3-6 lk) * opetuksessa hyödynnetään eri aisteja (1-2 lk) ohjaus, eriyttäminen ja tuki * ennakoiva tuki * vaihtoehtoiset työskentelymuodot

OPPIAINEEN TEHTÄVÄ konkretia ja toiminnallisuus ovat keskeisessä osassa (vanha ops mainitsee konkretian vain apuvälineenä)

LUKUOHJEITA ops tehty taulukkoon, jossa tavoitteet, sisällöt ja laaja-alaiset osaamisalueet on nivottu yhteen * sisällöt aikaisemmin luettelona * verbaalinen ja rakenteellinen ilmaisu muuttunut: A. tavoitteet jaettu kolmeen osaan 1) Merkitys, arvot ja asenteet 2) Työskentelyn taidot 3) Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet B. opettajan tehtävä + oppilaan toiminta = osaaminen * arviointi tarkentaa tavoitteita ja sisältöjä

LAAJA-ALAISET OPPIMISKOKONAISUUDET L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

TAVOITTEET korostetaan tiedonhallinta- ja analysointitaitoja sekä kriittistä tarkastelua *tieto- ja viestintäteknologia

SISÄLLÖT uudet käsitteet algoritmi ja ohjelmointi ovat osa loogista ajattelua (vanhassa ops:ssa puhuttiin matemaattisesta todistamisesta) ks.www.edu.fi uudessa ei mainintaa 60-järjestelmää (3-6 lk) peilaus, siirto- ja kiertosymmetria siirtynyt alakoulun opsiin mediaani-käsite vain yläkoulussa uutena todennäköisyyden käsitteet mahdoton, mahdollinen, varma (3-6 lk) geometria tarkemmin Thaleen lause mainitaan (aikaisemmin sanottiin kolmion ja ympyrän väliset yhteydet) paraabeli mainitaan (aikaisemmin sanottiin yksinkertaisten funktioiden tulkitseminen ja niiden kuvaajien piirtäminen koordinaatistossa) matematiikan historiaa ei mainita uudessa ops:ssa

ARVIOINTI Huomioitavaa: monipuolinen arviointi oppilaan aktiivinen rooli -> palaute ja ohjaus päättöarviointi oli aiemmin tarkemmin ilmaistu päättöarvioinnissa korostetaan prosenttilaskentaa ja geometriaa, tilastot ja todennäköisyyslaskenta samalla tasolla, algebrassa ja funktioissa vaaditaan vähemmän

LISÄMATERIAALIA Ks. esim. SanomaPron Kuutio https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/sanoma- public/spro/online/markkinointi/static/prod/kyselyt/210.pdf http://edu.fi/download/175583_matematiikan_paattoarvioinnin_kriteerien_t ukimateriaali.pdf