MATEMATIIKKA
YLEISTÄ vuosiluokkajako 1-2, 3-6 ja 6-9 (aikaisemmin 1-2, 3-5 ja 6-9) tuntijako Porissa: alakoulu 3-3-4-4-4-3 (aikaisemmin 3-3-4-4-4-4) yläkoulu 3-4-4 (aikaisemmin 3-3-4) sisällöt jaettu vuosiluokittain (oph:n ohje)
UUTENA oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet * yhdessä työskentely * oppimispelit * dynaaminen geometriaohjelmisto (yläkoulu) * tieto- ja viestintäteknologia * laskin (3-6 lk) * opetuksessa hyödynnetään eri aisteja (1-2 lk) ohjaus, eriyttäminen ja tuki * ennakoiva tuki * vaihtoehtoiset työskentelymuodot
OPPIAINEEN TEHTÄVÄ konkretia ja toiminnallisuus ovat keskeisessä osassa (vanha ops mainitsee konkretian vain apuvälineenä)
LUKUOHJEITA ops tehty taulukkoon, jossa tavoitteet, sisällöt ja laaja-alaiset osaamisalueet on nivottu yhteen * sisällöt aikaisemmin luettelona * verbaalinen ja rakenteellinen ilmaisu muuttunut: A. tavoitteet jaettu kolmeen osaan 1) Merkitys, arvot ja asenteet 2) Työskentelyn taidot 3) Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet B. opettajan tehtävä + oppilaan toiminta = osaaminen * arviointi tarkentaa tavoitteita ja sisältöjä
LAAJA-ALAISET OPPIMISKOKONAISUUDET L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
TAVOITTEET korostetaan tiedonhallinta- ja analysointitaitoja sekä kriittistä tarkastelua *tieto- ja viestintäteknologia
SISÄLLÖT uudet käsitteet algoritmi ja ohjelmointi ovat osa loogista ajattelua (vanhassa ops:ssa puhuttiin matemaattisesta todistamisesta) ks.www.edu.fi uudessa ei mainintaa 60-järjestelmää (3-6 lk) peilaus, siirto- ja kiertosymmetria siirtynyt alakoulun opsiin mediaani-käsite vain yläkoulussa uutena todennäköisyyden käsitteet mahdoton, mahdollinen, varma (3-6 lk) geometria tarkemmin Thaleen lause mainitaan (aikaisemmin sanottiin kolmion ja ympyrän väliset yhteydet) paraabeli mainitaan (aikaisemmin sanottiin yksinkertaisten funktioiden tulkitseminen ja niiden kuvaajien piirtäminen koordinaatistossa) matematiikan historiaa ei mainita uudessa ops:ssa
ARVIOINTI Huomioitavaa: monipuolinen arviointi oppilaan aktiivinen rooli -> palaute ja ohjaus päättöarviointi oli aiemmin tarkemmin ilmaistu päättöarvioinnissa korostetaan prosenttilaskentaa ja geometriaa, tilastot ja todennäköisyyslaskenta samalla tasolla, algebrassa ja funktioissa vaaditaan vähemmän
LISÄMATERIAALIA Ks. esim. SanomaPron Kuutio https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/sanoma- public/spro/online/markkinointi/static/prod/kyselyt/210.pdf http://edu.fi/download/175583_matematiikan_paattoarvioinnin_kriteerien_t ukimateriaali.pdf