Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous 16.12.2009 Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous 16.12.2009 Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus."— Esityksen transkriptio:

1 Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous 16.12.2009 Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus kristina.kaihari-salminen@oph.fi

2 Historia ja yhteiskuntaoppi perusopetuksessa tuntijako 20.12.2001 vl. 5 – 6 Historia (3 vt) -> 5.lk 2 vt -> 6.lk 1 vt vl. 7 – 9 Historia (4 vt) -> 7. lk 2 vt -> 8. lk 2 vt vl. 7 – 9 Yhteiskuntaoppi (3 vt) -> 9. lk 3 vt Esihistoria -> 1700-luvun loppu 7. lk. 1800-luvun historia 8. lk. 1900-luvun historia -> 2000-luvun alku Yksilö, perhe ja yhteiskunta Valta ja vaikuttaminen Työelämä, yrittäjyys Yksilön talous ja kansantalous Oikeus ja turvallisuus

3 Historian tieto ja taito Sisällöt Menetelmät Taidot -mikrohistoria -narratiivisuus – kerronta -elämyksellisyys -kokemuksellisuus -toiminnallisuus -yhteistoiminnallinen oppiminen -integrointi muihin oppiaineisiin (AI, KU, UE, GE) tulkinta - kriittisyys muutos ja jatkuvuus syy- ja seuraussuhde empatia ja ymmärrys tulevaisuuden hahmottaminen oman suvun historia antiikki-demokratia mayat maatalouden synty Muhammed -ristiretket kirjapainotaito renessanssi -1789 -Suomen sota teollistuminen huutolaislapsi 6.12.1917

4 Yhteiskunnallinen osaaminen – yhteiskuntaoppi on kansalaiskasvatuksen ydinaine Historiallis-yhteiskunnallisen osaamisen tarve kasvanut KANSALAISTAIDOT Tiedon määrä lisääntyy -> erotettava oleellinen epäoleellisesta ja oikea väärästä Taloudelliset, poliittiset ja yhteiskunnalliset ilmiöt yhä monitahoisempia -> edellyttävät ihmistä ja yhteiskuntaa koskevaa syvällistä tietoa ja laajaa näkökulmaa Kansalaisena toimimisen perustaidot - työelämätaidot Aktiivisen osallistumisen ja vaikuttamisen taidot – politiikan lukutaito Talous- ja kuluttajaosaaminen Mediataidot –ja osaaminen (osa kansalaistaitoja) Kulttuuriset taidot Oikeuksien ja velvollisuuksien tunteminen; laillisuustaidot

5 Yhteiskuntaopin oppimismenetelmiä Median jatkuva seuraaminen ja analysoiminen Monipuoliset oppimisympäristöt ja työtavat (TTV) Keskustelu ja väittely Yhteistyö koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa -kunnalliset päättäjät, eduskunta, EU, EN -poliisi, käräjäoikeus -media -järjestöt ja organisaatiot -koulu- yritysyhteistyö Integroiminen muihin oppiaineisiin (AI, KU, UE, GE, OPO)

6 Historian ja yhteiskuntaopin oppiaineet: johtopäätöksiä historian ops-tavoitteiden saavuttaminen haasteellista erityisesti vuosiluokilla 5 – 6; resurssia liian vähän (Hml-prosessi) yhteiskuntaopin lisäresurssi (1 vt/ 2004 tj) helpottaa tavoitteiden saavuttamista, erityisesti taloustiedossa (Hml-pros., HYOL, TT-sem.) kansalaistaidon oppiaineen poistaminen ongelmallista HI/YH painotuksia, hyvän osaamisen kuvausta (HI 6.) ja päättöarvioinnin kriteereitä tulisi pohtia historiallis-yhteiskunnallisen ja eettis-kulttuurisen osaamisen merkitys kasvanut -> taitoja tulisi opiskella alaluokilta alkaen integratiivisuuden vahvistaminen – aihekokonaisuudet Suomessa HI/YH -oppiaineiden opetusta vähemmän 9 – 11 – vuotiailla (2 % kokonaisopetustunneista) kuin missään muissa EU- tai OECD-maissa (keskim. 8 %), kts. Myös Nuorisobarometri 2008


Lataa ppt "Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous 16.12.2009 Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google