PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Kaustarin Pienten lasten koulu
Monikulttuurisuus opetuksessa
S2-tiimin muistiinpanot
Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen Tornion kouluyhteisössä
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Yhteistyötä lapsen hyväksi
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Toisen asteen koulutus
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Espoo ”Tavoitteena on kaksikielisyys !”
LAPSEN OMA KIRJA/ OPETTAJAN OPAS
KIEKO-HANKE.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Tervetuloa kielivalintailtaan
Mansin kieli Johanna Koo Alavuden yläkoulu 8C
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Tervetuloa vanhempainiltaan!
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Suomi toisena kielenä opetuksen (S2) vuosiympyrä
Asiakas Esiopettaja/kelto
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Arviointi Vsop-opetuksessa
Cultura Yhdistävä tekijä
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esityksen transkriptio:

PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA

Sanasto Viskari = viisivuotias = 5-vuotias Viskarit = viisivuotiaiden ryhmä Eskari = esikoululainen tai esikoulu = 6-vuotias tai kuusivuotiaiden ryhmä Eskarit = esikouluikäiset Valmistava = lisäopetusta esikoulussa niille lapsille, joiden kielitaito on tietyllä tasolla

Lisäopetus: yksilöllistä, henkilökohtaista opetusta, ja pienryhmissä sekä ryhmässä tapahtuvaa toimintaa

Ketkä otetaan valmistavaan opetukseen? Kaikki maahanmuuttajataustaiset lapset eivät tarvitse valmistavaa opetusta Vain ne lapset, joiden suomen kielen taso ei yllä esikoululaiselta vaadittavalle tasolle (A2.2) Ummikkona ”eskariin” tulevat esikouluikäiset lapset

Kielitaidon arviointi Suomen kielen tason arviointi: Kielireppu sadutus keskustelut lapsen kanssa kuvista kertominen

Mitä valmistava opetus on päivähoidossa? Suomen kielen opetus (S2) on tärkein asia Kouluvalmiuksien kehittäminen Lapsen monikulttuurisen identiteetin tukeminen Lapsen oman äidinkielen säilyttämisen tukeminen Lappeenrannan esiopetussuunnitelman mukaista toimintaa

Vastuuhenkilöt Aluejohtaja ja päiväkodin johtaja ottavat lapsen valmistavaan opetukseen Päiväkodin johtaja vastaa siitä, että päiväkodissa annetaan valmistavaa opetusta ja S2-opetusta tarvittaessa Esikouluryhmän opettaja/S2-opettaja vastaavat toiminnan suunnittelusta, kielentason arvioinnista ja henkilökohtaisten suunnitelmien tekemisestä S2 opettaja ja kaikki ryhmän kasvattajat vastaavat toteutuksesta

Miten valmistavaan haetaan? Vanhemmat juttelevat oman päiväkodin opettajan ja johtajan kanssa, mikä heidän toiveensa on: 1) tarvitseeko lapsi kokopäivähoitoa? 2) missä se olisi, jos lapsi aloittaa myös valmistavan? 3) haetaanko lapselle vain esikoulupaikkaa, joka siis on puolipäivähoitoa ja ilmaista? 4) tarvitseeko lapsi esikoulupaikan sekä lisäopetusta (valmistava)? Kun kielitaito on arvioitu, tehdään päätös, onko lapsi S2 vai valmistava. Asiantuntijoiden yhteistyöllä varmistetaan, että lapselle löytyy oikea paikka.

Opinto-ohjelma Kuusivuotiaiden valmistavassa opetuksessa oppimissuunnitelmana käytetään lapsen esiopetuksen suunnitelmaa, johon liitetään kotouttamissuunnitelma lapsen henkilökohtainen suomi toisena kielenä -suunnitelma suomi toisena kielenä oppimisen seuranta lapsen kasvunkansio

Kieltä opitaan toiminnallisesti rakentelemalla, liikuntatuokioilla, laulamalla, leikkimällä, välipalalla… > kieli käyttöön arjen tilanteissa

Lapsen oikeus oppia Tuleepa lapsi sitten esikouluun tai valmistavaan, lapsi tarvitsee säännöllisen päivärytmin ja riittävästi unta Aktiivisin toiminta on aamupäivällä klo 8.30-12.30. Sama rytmi jatkuu koulussakin, joten eskarivuosi on hyvää aikaa totutella aamuheräämisiin

Tavoitteena Lapsen kotoutumisen tukeminen: hyvä kielitaito ja suomalaisen kulttuurin ja käytäntöjen tunteminen auttaa koulumenestyksessä ja hyvä koulutus estää syrjäytymistä