Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Arviointi Vsop-opetuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Arviointi Vsop-opetuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Arviointi Vsop-opetuksessa

2 Vsop-kokeilu Pihkainmäessä
Kokeilussa mukana 3 ryhmää; esikoulu 15 opp. 1.lk 16 opp. Ja 2. lk 16 opp. Toiminnasta vastaavat aikuiset; esiopettaja, 2 luokanopettajaa, laaja-alainen erityisopettaja ja koulunkäynninohjaaja Esi-ja alkuopetuksen yhteistoiminta aamu 1 krt./vko väripiiritoiminta Samanaikaisopetus 1-2 luokilla; yhtenevät lukujärjestykset, yhteisopettajuus Torni-arvioinnin käyttäminen äidinkielessä ja matematiikassa

3

4 1-2 LUOKKIEN TYÖJÄRJESTYS LUKUVUONNA 2016-2017
1-2 LUOKKIEN TYÖJÄRJESTYS LUKUVUONNA klo maanantai tiistai keskiviikko torstai perjantai 8.00 1 lk A-ryhmä 2 lk 8.45 välitunti 5 min. 8.50 Kielen rikas maailma Ilmaisun monet muodot 9.35 välitunti 25 min. 10.00 Tutkin ja toimin ympäristössäni Kasvan ja kehityn ruokailu 15 min. Minä ja meidän yhteisömme 11.45 välitunti 30 min. 12.15 B-ryhmä

5 Arvioinnin periaatteet esiopetuksessa ja alkuopetuksessa
Arvioinnilla on esiopetuksessa kaksi tehtävää: sen avulla suunnitellaan ja kehitetään opetusta sekä tuetaan kunkin lapsen hyvinvointia, kasvua ja oppimista. Alkuopetuksessa arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen (oppimaan oppimisen taidot). Oppimisen arviointi sisältää opinnoissa edistymisen ja osaamisen tason arviointia sekä palautteen antamista niistä. Edistymistä tarkastellaan suhteessa aiempaan osaamiseen ja asetettuihin tavoitteisiin.

6

7 Opettajan käsikirja – äidinkieli, lukeminen
Osaat nimetä suuraakkoset Väritetään kokonaan kun lapsi osaa hyvin, eli osaa kaikki kotimaiset. Saa puuttua muutama vierasperäinen. Osaat kirjain-äännevastaavuuden Väritetään kokonaan kun lapsi osaa kaikki äänteet ( siis huom. Ei kirjainten nimeä vaan äänteet) Osaat nimetä pienaakkoset Väritetään kokonaan kun lapsi osaa hyvin, eli osaa kaikki kotimaiset. Osaat nimetä sanan alkuäänteen 1/3 = vokaalit, 2/3 = soinnilliset konsonantit, 3/3 = takaiset konsonantit

8 Osaat yhdistää kuulemasi äänteet sanoiksi
Äänteiden erottelu kunnossa, esim. A-u-t-o kokoaminen äänteet kuulemalla. Joko kuulee tai ei. Väritetään kun lapsi osaa. Luet äänteet tavuiksi Lapsi saa selvää 2-kirjaimisista tavuista=1/3, 3-kirjaimisista tavuista=2/3, 4- kirjaimisista=kokonaan Luet äänteet sanoiksi 1/3 lyhyet sanat, 2/3=muutkin sanat melko sujuvasti, 3/3 kaikki sanat sujuvasti, myös epäsanat Luet lyhyitä virkkeitä 1/3= kahden sanan yksinkertaiset lauseet, 2/3=3-4 sanaiset lauseet, vähän monimutkaisemmat. 3/3= vaikeampia sanoja sisältävät lauseet

9 MILLOIN? MITÄ? MITEN? KUKA? ELO- SYYSKUU Alkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: matematiikka Arvioinnin järjestäminen leikissä ja oppimisessa havainnoiden Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Mavalka 3, VaNe – materiaalin arviointiosuus, LukiMat –materiaalin arviointiosuus, hajotelmakoe veo/ela lto/lo Alkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: lukeminen ja kirjoittaminen Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Venny –kartoitus, Armi – materiaalin ”Kari kertoo” – teksti, Kielireppu SYYS- LOKAKUU Edistymisen seuranta ja tavoitteet syyslukukaudelle (lukeminen, kirjoittaminen, matematiikka, oppimaan oppimisen taidot) Torni Oppimissuunnitelma/hojks ryhmän opetusvastaa va aikuinen/ huoltajat/lapsi JOULUKUU oppimisen seuranta Havainnoinnit, itse- ja vertaisarviointi, portfoliot ryhmän aikuiset lapsi itse ryhmän muut lapset

10 Arvioinnin menetelmiä
Perinteiset menetelmät Havainnointi ryhmässä (leikit, pelit, väripiiri- toiminta) Havainnointi kahden keskisissä tilanteissa

11 Miten arviointi tukee vuosiluokattomuutta
Taitojen yksilöllinen arviointi -> yksilöllinen etenemistahti Toiminnan kautta tutustuminen lapsiin Eriyttäminen taitotason mukaan (tukea tarvitsevat ja nopeasti edistyneet lapset)

12 Miten vanhemmat osallistuvat Pihkainmäessä?
Esikoululaiset aloittavat torni-arvioinnin esikouluvuoden keväällä kevätkeskustelujen yhteydessä 1-2-luokkalaisten oppimistavoitteiden asettaminen syksyllä torni-päivässä -> oppilaan taitotaso ja oppimiskeskustelulomake 1-2-luokkalaisten oppimiskeskustelut vuoden vaihteessa

13 Pohdittavaa Suunnitteluajan riittävyys
Kahdenkeskinen aika lapsen kanssa arvioinnin välineenä Leikkiaika 1-2 luokilla – onko pois oppimisesta? Toimintatapojen muuttaminen (mistä luovut, että uusi mahtuu tilalle?)


Lataa ppt "Arviointi Vsop-opetuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google