Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KIEKO-HANKE.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KIEKO-HANKE."— Esityksen transkriptio:

1 KIEKO-HANKE

2 Kotoutumisrahaston rahoittama hanke 1.8.2012-30.6.2013
KIEKO-HANKE Kieko-hanke l. Suomen kielen ja kotikielen opetuksen käytänteiden luominen ja vahvistaminen vasta Suomeen tulleiden lasten ja perheiden kotoutumisen tukena Kotoutumisrahaston rahoittama hanke

3 Hanke organisaatio Varhaiskasvatusjohtaja vastaa hankkeen toteutumisesta ja hallinnoinnista Hankekoordinaattori vastaa hankkeen koordinoinnista, tiedotuksesta, dokumentoinnista, verkostojen rakentamisesta, konsultoinnista ja tulosten jalkauttamisesta varhaiskasvatuksen yksiköihin, vanhemmille ja lähikuntiin sekä esitteestä vanhemmille kotikielen tärkeydestä sekä esitteen käännättämisestä Kotikielen opettaja luo venäjän kielen kotikielen opetuksen opetussuunnitelman, opettaa ja kehittää opetusmenetelmiä, tekee yhteistyötä vanhempien kanssa sekä osallistuu lasten ja perheiden kotoutumisen tueksi rakennettavan verkoston kehittämiseen sekä tarvittaessa konsultoi yksiköitä, jos kasvattajat epäilevät lapsella olevan kielellisiä ongelmia myös kotikielessään

4 Hankkeen sisäiset kumppanit
Kiertävät S2- opettajat : (2-3) osallistuvat oman työkuvansa ja toimintansa kehittämiseen, yhteisten käytänteiden luomiseen ja yhteistyöhön vanhempien kanssa osallistuvat kotoutumisen tueksi rakennettavan verkoston luomiseen Eivät varsinaisesti tee työtä hankkeelle mutta osallistuvat hankkeen toteutukseen (valmistavan opetuksen rahoilla palkattuja) Varhaiskasvatuksen yksiköt: Osallistuvat omalta osaltaan käytänteiden kehittämiseen ja toimivat verkostossa Konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat: Osallistuvat verkoston kehittämiseen ja toimintaan silloin, kun lapsi ei syystä tai toisesta opi suomen kieltä tai hänellä on muita oppimisvaikeuksia

5 …jatkuu Puheterapeutti:
Tuo vahvaa osaamistaan verkostotyön kehittämiseen Perusopetuksen ja perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajat: osallistuvat verkoston työhön rakennettaessa lapsen oppimispolkua esiopetuksesta perusopetukseen Moniku-ryhmä ja Moniku-vastaavat Lappeenrannan varhaiskasvatuksen Moniku-ryhmä ja moniku-vastaavat osallistuvat kehittämistyöhön omalta osaltaan

6 Muut ulkopuoliset yhteistyötahot
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Lapsi- ja nuorisovastaanoton puheterapeutti ja psykologi Etelä-Karjalan monikulttuurinen palvelukeskus, Momentti on mukana verkostojen kehittämisessä ja asiakkaiden ohjaamisessa Etelä-Karjalan kotouttamisohjelman osalta tehdään yhteistyötä Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kanssa Itä-Suomen suomalais-venäläisen koulun kanssa tehdään yhteistyötä kotikielen opetussuunnitelman laadinnassa Maahanmuuttajien (kohderyhmän) edustajat osallistuvat hankkeen ohjausryhmän työskentelyyn Lähikunnat voivat hyödyntää hankkeessa saatuja tuloksia

7 Taustaa ja perustelut Erikiku-lasten määrä päivähoidossa on tasaisesti kasvanut koko ajan Joudutaan etsimään uusia välineitä lasten kielen opetukseen ja kotoutumisen tukemiseen Yhä useampi lapsi aloittaa ummikkona Venäläistaustaiset lapset keskittyneet suurelta osin joidenkin päiväkotien läheisyyteen  suomen kielen oppiminen saattaa vaarantua Suomen kieltä osaavan lapsen helpompi olla ryhmän täysvaltainen jäsen  kiusaamisen ja syrjäytymisen vaara pienenee Vahva äidinkieli on perusta uuden kielen oppimiselle Kuinka tukea vanhempia oman kielen ja kulttuurin säilyttämisessä Kotikielen opettajan tehtävä on opettamisen lisäksi tunnistaa mahdollisia kielellisiä vaikeuksia  jatkotoimenpiteet moniammatillisessa työryhmässä

8 Hankkeen yleistavoitteet
Tuetaan lapsen kotoutumista ja syrjäytymisen ehkäisyä tehostamalla ja kehittämällä suomi toisena kielenä ja kotikielen (venäjä) opetusta sekä oman työn arviointia Haastetaan vanhemmat mukaan kotikielen ja -kulttuurin säilyttäjinä Kasvatuskumppanuuden avulla luodaan vanhemmille mahdollisuus tutustua suomalaiseen yhteiskuntaan

9 Hankkeen kuvaus Tehostetaan lapsen kotoutumista ja syrjäytymisen ehkäisyä suomen kielen ja kotikielen opetuksen menetelmiä kehittämällä Haastetaan vanhemmat mukaan kertomalla äidinkielen merkityksestä uuden kielen oppimiselle. Lapselle luodaan mahdollisimman hyvät edellytykset oppia suomen kieli, jotta hän voi osallistua yhdessä suomalaisten lasten kanssa varhaiskasvatuksen tarjoamaan virikkeelliseen toimintaan ja tuntea kuuluvansa ryhmään ilman syrjäytymisen ja kiusatuksi joutumisen pelkoa Lapselle tahdotaan tarjota onnistumisen ja hyväksytyksi tulemisen kokemuksia Varhaiskasvatuksen kiertävät s2 opettajat tukevat ryhmien kasvatus- ja ohjaushenkilöstöä suomen kielen opetuksessa ja opetuksen kehittämisessä Varhaiskasvatukseen palkataan hankevaroin kotikielen opettaja, kehitetään opetussuunnitelmaa ja työkäytänteitä Luodaan yhtenäiset käytänteet koko kaupunkiin

10 …jatkuu Luodaan työnjako ja käytänteet ryhmien kasvattajien ja kiertävien s2 ja kotikielen opettajien työlle ja työn arvioinnille Järjestetään koulutusta kasvattajille: S2 opetus, Kielireppu- arviointimenetelmä, Sanasäkki-menetelmä ja muut mahdolliset asiaan liittyvät koulutukset. Järjestetään tutustumiskäyntejä, laaditaan s2 opettajien työnkuvat ja luodaan yhteiset palaverikäytännöt Suunnitellaan ja järjestetään maahanmuuttajataustaisten vanhempien vanhempainillat ja laaditaan esite vanhemmille Lopuksi hankkeen tulokset arvioidaan ja esitellään johtoryhmälle, esimiehille, kasvattajille sekä muille sidosryhmille sekä medialle Vanhempainillat ja mahdollinen seminaari

11 Pitkän aikavälin tavoitteet
Lapset tuntevat kuuluvansa suomalaiseen yhteiskuntaan tasavertaisina toimijoina Kiusaaminen ja syrjäytyminen vähenevät Perheet ovat ylpeitä omasta kielestään ja tahtovat säilyttää ja ylläpitää omaa kieltään ja kulttuuriaan suomen kielen ja kulttuurin rinnalla

12 Lyhyen aikavälin tavoitteet
Hyvät ja toimivat käytänteet kielen opetuksessa (suomi ja venäjä aluksi) Lähikunnat saavat valmiin mallin, jota voivat soveltaa omassa toiminnassaan Esite oman kielen säilyttämisen tärkeydestä vanhemmille Toimiva yhteistyöverkosto lapsen kielen oppimisen tueksi

13 Hankkeen laajempi vaikutus
Perheiden kotoutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan helpottuu Lapsen kielen kehityksen ongelmiin voidaan puuttua varhaisessa vaiheessa tehokkaan verkoston käytön ansiosta

14 Erityislinjaukset Hankkeessa keskitytään juuri maahanatulleisiin perheisiin, joiden lapset aloittavat lähitulevaisuudessa koulunkäynnin Lasten olisi hyvä oppia ennen sitä mahdollisimman hyvin suomen kielen alkeet ja tutustua suomalaiseen kulttuuriin Tarkoituksena on myös tavoittaa kotiäitejä, varsinkin luku- ja kirjoitustaidottomia äitejä, jotka ovat vaarassa syrjäytyä suomalaisesta yhteiskunnasta Saada heidät mukaan kielen oppimistalkoisiin ja nostaa heidän itsetuntoaan oman kielen ja kulttuurin säilyttäjinä mutta myös kasvatuskumppaneina

15 Hankkeen kohderyhmät Päivähoidossa olevat n.240 maahanmuuttajataustaista lasta ja heidän perheensä Eri kieli ja kulttuuritaustaiset perheet n. 200, joista osa on vastatulleita Lappeenrannan varhaiskasvatuksen henkilöstö yhteensä n.600 Hankkeen kohteena on kaikkiaan n henkeä

16 Hankkeen aikataulusta ja muusta
Hankkeelle on tehty kuukausittainen aikataulu mutta muutoksia varmasti tulee Kotikielen opettaja aloittaa ja s2 opettajat valitaan 23.8. Hankehenkilöstö ja s2 opettajat tapaavat noin joka toinen viikko Ohjausryhmä 4 kertaa tarvittaessa useammin Hankkeeseen sisältyy 4-5 koulutusta varhaiskasvatuksen henkilöstölle, jotka painottuvat syyskaudelle, jotta niistä saisi parhaan hyödyn Tutustumiskäynnit on tarkoitettu s2 opettajille ja hanketyöntekijöille (neljä) Väliarviointi ja loppuarviointi Koordinaattorin tehtäviin kuuluu myös kulujen seuranta ja raportointi

17 Hankkeesta tiedottaminen
Sisäinen tiedotus laadittavan tiedotussuunnitelman mukaisesti: Vahaiskasvatuksen johtoryhmä Toimialan johtoryhmä Varhaiskasvatusyksiköiden esimiehet Varhaiskasvatuksen Moniku -vastaavat ja moniku -ryhmä Perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajat Perusopetuksen aluerehtorit ja opettajakunnat

18 …jatkuu Ulkoinen tiedotus laadittavan tiedotussuunnitelman mukaisesti:
Maahanmuuttajaperheiden informointi Mahdollisten verkostojen informointi Lähikuntien varhaiskasvatuksen vastaavat Valtakunnalliseiliset varhaiskasvatuksen Mamu -koordinaattorit Seminaari Tiedotusvälineet

19 Ohjausryhmä Asiantuntija Merja Mattila Ely –keskus
Maahanmuuttokoordinaattori Merja Heino-Kukkurainen Monikulttuurikeskus Momentti Varhaiskasvatusjohtaja Päivi Virkki Palvelualueen esimies Helena Vihavainen Päiväkodinjohtaja Sirpa Käkelä Hankekoordinaattori Paula Kuikka-Kiljunen Mahdollinen vanhempien edustaja


Lataa ppt "KIEKO-HANKE."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google