Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely."— Esityksen transkriptio:

1 AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely ovat Aitolan ryhmäperhepäiväkodin työvälineitä Ajattelu Ihmettely Tutkiminen Oivaltaminen Lapsi ja Aikuinen Aitolan ryhmäperhepäiväkodissa on toiminnan alusta lähtien otettu punaiseksi langaksi kysymys Miten saada lasten ajatuksia näkyväksi? Aitolan on Espoon kaupungin ryhmäperhepäiväkoti ja aloitti toimintansa toukokuussa v Ryhmäperhepäivähoito on osa perhepäivähoitoa. Ryhmäperhepäiväkodissa on 12 hoitopaikkaa alle esikouluikäisille lapsille ja kolme hoitajaa; lastenhoitaja ja 2 ryhmäperhepäivähoitajaa.

2 SADUTUS Kerro satu tai tarina kirjaan sen juuri niin kuin kerrot mitään lisäämättä tai pois jättämättä… Satukirjeenvaihto Aihesadutus: esim. kerro tarina tai satu kesälomastasi kerro satu Aitolasta Antonin satu

3 AITOLAN PIENRYHMÄ JA TEEMATYÖSKENTELY
LASTEN IDEAT JA TOIVEET TEKEMINEN KESKIÖSSÄ TUTKITAAN, IHMETELLÄÄN JA OIVALLETAAN Tutkitaan yhdessä… …yksin on liian jännittävää

4 Rubiiniryhmän kala-teematyöskentelyn akvaariot

5 MERIROSVOT JA MUSTEKALA Yhteissadutus josta ideoidaan esitys 14. 2
MERIROSVOT JA MUSTEKALA Yhteissadutus josta ideoidaan esitys Olipa kerran merirosvoja ja mustekala (Miika). Merirosvot yrittivät etsiä aarrearkkua (Aki). Ne yrittivät pyydystää mustekalaa (Tiia). Ne yritti tehdä merirosvolaivan (Oskari) ja ne onnistuivat tekemään merirosvolaivan (Miika). Ne lähti laivalla merelle (Aki) ja sit ku ne huomas sen aarrearkun siin ei ollutkaan sitä enää, siel oli tyhjä aarrearkku (Tiia). Ne huomas sen mustekalan ja pelästyi (Oskari), mutta sitten heidän laivansa upposi meren pohjaan ja sieltä löysivät aarrearkun jossa oli aarteita ja he toivat sen laivaansa (Miika). Ja sitten ne vei aarrearkun rantaan ja sitten ne meni mustekalan kimppuun ja pyydysti sen.. mutta sitten ne päästi sen mustekalan mereen, loppu (Yhdessä) Sadutti Helena

6 Kasvunkansiota tutkimassa

7 Miten sadutus ja dokumentointi on vaikuttanut työskentelyyn lasten kanssa?
Lasten ajatukset tulevat näkyväksi Lapsen kuunteleminen on lisääntynyt Lasten ideoita ja toiveita otetaan huomioon enemmän Lapsi pääsee toiminnan suunnittelijaksi ja aktiiviseksi toimijaksi Lasten kanssa keskustelu on lisääntynyt Kirjaaminen erilaisissa muodoissaan on lisääntynyt; sadutus, leikkikirjaus, pienryhmätoiminnan kirjaus, metsämörriretkien kirjaukset, muumihiihtokoulu-kirjaukset, retkikirjaukset, askartelujen ja lasten töiden kirjaukset Arvioiminen on tullut helpommaksi, ”millään ei voi muistaa jos ei kirjaa” Kirjaamisen ”kynnys” on alentunut Kirjaamisesta on tullut yksi arkipäivän tärkeä työtapa Vanhemmat saavat tietoa lapsen tarinan kerronnan kautta ja erilaisista kirjauksista Lapsille jää dokumentoitua tietoa Aitolan hoitoajoistaan: Kasvun kansio sekä muut kirjaukset/valokuvaukset Lasten juttuja, keskusteluja ja heidän tietoaan arvostaa enemmän Oppii itse koko ajan lisää lapsista ja tekee uusia oivalluksia Uusia ideoita syntyy esim. draamalliset keinot yhdistettynä sadutukseen Arvostaa tekemistä myös tässä ja nyt, tekeminen on keskiössä Oman työn näkyväksi saattamista Oman työn arvostus ja ammattitaito on lisääntynyt Oma työ on mielekästä ja innostavaa Työn tekemisen motivaatio sekä sitoutuminen työhön on korkea

8 KUVA KERTOO! PEPPI MERIKARATANON PALVELUTALOSSA TARINAJUMPAN JÄLKEEN.


Lataa ppt "AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google