USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Advertisements

Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Ohjaus työtehtävänä.
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Oppimisen arviointikriteerit näkyviksi Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Tervetuloa! OPS 2016.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Laaja-alainen arviointi
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

TYÖSKENTELY Soveltavan harjoittelun tehtävän purkaminen Ohjeet loppuvuoden työskentelyyn Viimeinen tapaaminen kaikilla klo Koulumuseovierailu: MA klo tai KE 1.4. klo Syventävän harjoittelun kenttäkouluissa harjoittelevat: 1h Martin (ilmoita aikataulut) Syventävä harjoittelu: Opetuksen linjakkuus ja arviointi

Arviointi ja opetus Linjakas opetus (Constructive alignment) (Biggs 1996) Opetuksen kokonaissuunnittelulla koherenttiin kokonaisuuteen (vrt. jaksosuunnitelmat): Oppimistavoitteiden täsmällinen määrittely Opetettavan aineksen ja sisällön valinta Oppimisen arviointikeinojen valinta Opetusmenetelmien valinta

Arviointi ja tavoiteanalyysi Opetuksen suunnittelu ja arviointi: 1. Sopivien kriteerien asettaminen hyväksyttävälle osaamisen tasolle -opetussuunnitelma, vuositavoitteet, HOPS -opiskelijan rooli 2. Oppimissuoritusten arviointi edellä mainittujen kriteerien mukaisesti (Boud 1995) -arviointimenetelmien sopivuus tavoitteisiin -eri sisällöillä erilainen vaatimustaso eri ikäkausina -opiskelijan rooli

Arviointi ja tavoiteanalyysi Millaista oppimista edellytetään eri sisällöistä ja eri ikäkausina? ”Ymmärtämisen” pinnallisuus vs. syvällisyys (Biggs 1999) 1. Opiskellun sisällön toistaminen ilman selkeää käsitteellistä hahmotusta 2. Opiskellun sisällön toistaminen hyödyntäen opettajan antamia käsitteellisiä määritelmiä ja hahmotuksia 3. Oman käsitejärjestelmän kehittelyä opiskellun aineiston pohjalta mutta ainoastaan etsien sopivia vastauksia etukäteen oletettuihin tenttikysymyksiin 4. Oman käsitejärjestelmän syvempi kehittely muun relevantin kirjallisuuden avulla ja oman henkilökohtaisen näkemyksen luominen aihepiiristä 5. Oman käsitejärjestelmän muodostaminen laajan lukeneisuuden, oman ajattelun ja pohdinnan kautta

Arvioinnin muodot Kehityksellinen (oppimisen edistäminen) (Brown et al. 1997) Diagnostinen arviointi -Osaamisen alkutaso, aktivointi Formatiivinen arviointi -Välipalaute -Opetuksen ja oppimisen ohjaaminen Arvioiva (yhdenmukainen ja oikeudenmukainen kohtelu) Summatiivinen arviointi -Oppimisen lopputulos

Arviointikeinojen valinta Kehityksellinen (oppimisen edistäminen) (Brown et al. 1997) oppimisprosessi painottuu autetaan oppilasta kasvamaan ja kehittymään oppijana (ja ihmisenä) kartoittaa, auttaa opettaa työnsä suunnittelussa koko oppimisprosessin ajan jatkuvaa voivat toimia myös oppimista aktivoivana menetelmänä (esim. alun käsitekartta) Esim. luentopäiväkirjat, oppimispäiväkirjat, välitehtävät tai pikaraportit mutta myös tentit

Arvioinnin muodot Arvioiva (yhdenmukainen ja oikeudenmukainen kohtelu) summatiivinen arviointi oppimisprodukti painottuu arvioidaan opetuksen (ja oppimisen) lopputulos Päättävät arvioinnit, ylioppilaskoe

Linjakas opetus (ks. lomake) PRAXIS (KÄYTÄNTÖ) -Oppimisympäristö --Oppituntien jaottelu -Menetelmät POST (ARVIOINTI) -Arviointi, arvostelu -Hyvät käytänteet PRE (SUUNNITTELU) -OPS -Tavoitteet ja sisällöt -Jakso, oppitunti, HOPS -Teoriat ja aineenhallinta

Linjakas opetus Tee itsellesi käsitekartta, jonka keskellä on ”Linjakas opetus” Täydennä käsitekartta