Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)"— Esityksen transkriptio:

1 K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

2 Tutkielman rakenne KANSISIVU: Ohjeet ALMA TUTKIMUKSEN NIMI TOINEN SIVU
Ohjaa lukijaa – sitouttaa kirjoittajaa Näyttää kontekstin tai tulkinnallisen viitekehyksen Yleensä otsikon käsitteet määritellään/käsitellään teoriassa TOINEN SIVU Sisällysluettelo

3 Tutkielman rakenne JOHDANTO TUTKIMUSTEHTÄVÄ Motiivi Taustaa
Raportin suuntaaminen: ”Tutkimuksen tarkoituksena…” Aiheenkäsittelyn eteneminen ja perustelu Kirjoitetaan lopuksi pohdinnan kanssa TUTKIMUSTEHTÄVÄ Konkreetit tutkimuskysymykset Yleensä 2-3 kpl tai ryhmiteltynä kahden pääkysymyksen alle (erityisesti kvantitatiiviset tutkimukset) Tutkimuskysymykset voivat sijoittua myös johdannon loppuun ja/tai tutkimusmenetelmä-osioon Tutkimuskysymyksiin palataan yleensä pohdinnassa

4 Tutkielman rakenne TUTKIMUKSEN TEORIA Nimetään aiheiden mukaan
Keskeisten käsitteiden määrittely Omat luvut esim.: Konteksti (fyysinen/mentaalinen) Missä tapahtuu? Mihin sijoittuu? Ilmiö Mitä tutkitaan? Mitä tapahtuu? Sisältö Pedagogisessa tuotteessa opetettava asia Ei erillistä ”Aiempia tutkimuksia” vaan sisältyvät muihin lukuihin

5 Tutkielman rakenne TUTKIMUKSEN TOTEUTTAMINEN
Osallistujat (N, sukup., ikä) Aineistonkeruu: Miten ja mitä kerättiin? Menetelmän esittely suhteessa aineistoon Aineiston analyysi: Miten aineisto käsiteltiin? Aineiston kuvaus Analyysin esittely suhteessa aineistoon: ei menetelmän yleisesittely! Muista: Arvioiva, perusteleva ote

6 Tutkielman rakenne TUTKIMUSTULOKSET Yleiset tulokset
Taulukko, kuvio (frekvenssit tms.) Laadulliset luokat Huom: Tutkijan avattava eli selitettävä aina taulukot! Luokkien tms. sisällön tarkempi kuvaus ”Mitä kukin luokka tms. on tässä aineistossa” Tutkijan teksti varsinaista ”tulosta” Suorat lainaukset (tai taulukot, numeeriset arvot) vain tukevat/todistavat/kommentoivat

7 Tutkielman rakenne POHDINTA Eri tapoja jäsentää, esim.
A. TUTKIMUKSEN MERKITTÄVYYS Päätulokset ryhmiteltynä tutkimuskysymyksittäin Tutkimuksen merkittävyys kasvatukselle Koulutuspolitiikka? Opettajankoulutus? Käytännön opettajantyö? Jatkotutkimusaiheita B. TUTKIMUKSEN ARVIOINTI Ns. validiteetin arviointi Mutta latistaa: Lopeta esimerkiksi menetelmän haasteista johdettuihin lisäselvitys/-tutkimusaiheisiin

8 Tutkielman rakenne LÄHTEET
Kaikki samassa –ei eroteltu kuten historiantutkimuksessa Huom: tutkimuksen aineisto: esitellään jo aineisto-osiossa! (Esim. artikkelit tms.) Hirsjärvi et al. ”Tutki ja kirjoita”. Ks. Moniste

9

10 TEHTÄVÄ: Seminaarityöhön tutustuminen
Selvittäkää: 1. Tutkimuksen tarkoitus/tuotteen tehtävä Onko ilmoitettu selkeästi 2. Seminaarityön rakenteesta: Konteksti (Missä tapahtuu? Mihin sijoittuu? Ilmiö (Mitä tutkitaan? Mitä tapahtuu?) Sisältö? 3. Mikä tutkimusmenetelmä ja analyysi? 4. Tärkeimmät tulokset Mitkä aihealueet painottuvat ja mitä puutteita kokonaisuudessa?


Lataa ppt "K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google