Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIlona Järvinen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA
2
Tutkielman rakenne KANSISIVU: Ohjeet ALMA TUTKIMUKSEN NIMI TOINEN SIVU
Ohjaa lukijaa – sitouttaa kirjoittajaa Näyttää kontekstin tai tulkinnallisen viitekehyksen Yleensä otsikon käsitteet määritellään/käsitellään teoriassa TOINEN SIVU Sisällysluettelo
3
Tutkielman rakenne JOHDANTO TUTKIMUSTEHTÄVÄ Motiivi Taustaa
Raportin suuntaaminen: ”Tutkimuksen tarkoituksena…” Aiheenkäsittelyn eteneminen ja perustelu Kirjoitetaan lopuksi pohdinnan kanssa TUTKIMUSTEHTÄVÄ Konkreetit tutkimuskysymykset Yleensä 2-3 kpl tai ryhmiteltynä kahden pääkysymyksen alle (erityisesti kvantitatiiviset tutkimukset) Tutkimuskysymykset voivat sijoittua myös johdannon loppuun ja/tai tutkimusmenetelmä-osioon Tutkimuskysymyksiin palataan yleensä pohdinnassa
4
Tutkielman rakenne TUTKIMUKSEN TEORIA Nimetään aiheiden mukaan
Keskeisten käsitteiden määrittely Omat luvut esim.: Konteksti (fyysinen/mentaalinen) Missä tapahtuu? Mihin sijoittuu? Ilmiö Mitä tutkitaan? Mitä tapahtuu? Sisältö Pedagogisessa tuotteessa opetettava asia Ei erillistä ”Aiempia tutkimuksia” vaan sisältyvät muihin lukuihin
5
Tutkielman rakenne TUTKIMUKSEN TOTEUTTAMINEN
Osallistujat (N, sukup., ikä) Aineistonkeruu: Miten ja mitä kerättiin? Menetelmän esittely suhteessa aineistoon Aineiston analyysi: Miten aineisto käsiteltiin? Aineiston kuvaus Analyysin esittely suhteessa aineistoon: ei menetelmän yleisesittely! Muista: Arvioiva, perusteleva ote
6
Tutkielman rakenne TUTKIMUSTULOKSET Yleiset tulokset
Taulukko, kuvio (frekvenssit tms.) Laadulliset luokat Huom: Tutkijan avattava eli selitettävä aina taulukot! Luokkien tms. sisällön tarkempi kuvaus ”Mitä kukin luokka tms. on tässä aineistossa” Tutkijan teksti varsinaista ”tulosta” Suorat lainaukset (tai taulukot, numeeriset arvot) vain tukevat/todistavat/kommentoivat
7
Tutkielman rakenne POHDINTA Eri tapoja jäsentää, esim.
A. TUTKIMUKSEN MERKITTÄVYYS Päätulokset ryhmiteltynä tutkimuskysymyksittäin Tutkimuksen merkittävyys kasvatukselle Koulutuspolitiikka? Opettajankoulutus? Käytännön opettajantyö? Jatkotutkimusaiheita B. TUTKIMUKSEN ARVIOINTI Ns. validiteetin arviointi Mutta latistaa: Lopeta esimerkiksi menetelmän haasteista johdettuihin lisäselvitys/-tutkimusaiheisiin
8
Tutkielman rakenne LÄHTEET
Kaikki samassa –ei eroteltu kuten historiantutkimuksessa Huom: tutkimuksen aineisto: esitellään jo aineisto-osiossa! (Esim. artikkelit tms.) Hirsjärvi et al. ”Tutki ja kirjoita”. Ks. Moniste
10
TEHTÄVÄ: Seminaarityöhön tutustuminen
Selvittäkää: 1. Tutkimuksen tarkoitus/tuotteen tehtävä Onko ilmoitettu selkeästi 2. Seminaarityön rakenteesta: Konteksti (Missä tapahtuu? Mihin sijoittuu? Ilmiö (Mitä tutkitaan? Mitä tapahtuu?) Sisältö? 3. Mikä tutkimusmenetelmä ja analyysi? 4. Tärkeimmät tulokset Mitkä aihealueet painottuvat ja mitä puutteita kokonaisuudessa?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.