Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi"— Esityksen transkriptio:

1 Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi

2 ILMIÖLÄHTÖISYYS TUTKIVA OPPIMINEN
Tutkivan oppimisen mallia soveltava projektimuotoinen opiskelutapa Kaikki työskentelevät saman aiheen (ilmiön) parissa Työskentely ei ole oppiainesidonnaista eikä opettajalähtöistä Pyrkimyksenä on ymmärtää tutkimuksen kohteena olevia ilmiöitä tai ratkaista ongelmia. Uutta tietoa rakennetaan yksilöllisesti tietoa etsien ja tutkien sekä ryhmässä jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen

3 Tutkiva oppiminen ONGELMAN ASETTAMINEN TYÖSKENTELYTEORIAN LUOMINEN
KONTEKSTIN LUOMINEN KRIITTINEN ARVIOINTI JAETTU ASIANTUNTIJUUS JAETTU ASIANTUNTIJUUS UUDEN TYÖSKENTELYTEORIAN LUOMINEN SYVENTÄVÄN TIEDON HANKKIMINEN TARKENTUVAN ONGELMAN ASETTAMINEN Hakkarainen, Lonka & Lipponen (2004)

4 Teoriasta käytäntöön Kolmivaiheinen kurssi
VAIHE 1: Orientoituminen ja suunnittelu 4. jakson loppuun mennessä (+ Studiat) VAIHE 2: Toteutus 5. jakson aikana + mahdollisesti syksyllä VAIHE 3: Opitun hyödyntäminen syksy kevät 2014 Kurssin aikana jokaisen tutkimustyö tulee myös muille tutuksi

5 VAIHE 1: Orientoituminen ja suunnittelu
Ilmiöoppimiseen ja tutkivaan oppimiseen tutustuminen Asiantuntijaluennot Aiheeseen ja sen mahdollistamiin näkökulmiin tutustuminen Kirjallisuuden, asiantuntijoiden ja ohjaajien etsiminen sekä mahdollisen tutkimuksen valmistelu Oman näkökulman ja tutkimuskysymyksen valinta, rajaaminen ja tarkentaminen Menetelmien valinta ja päätös lopputyön muodosta

6 VAIHE 2: Toteutus Löydösten etsiminen aineistosta,
tuotoksen aloittaminen Kirjallisuuden, asiantuntijatiedon ja tutkimustulosten suhteuttaminen omaan hypoteesiin Mahdollisen tutkimuksen toteuttaminen Tutkimuskysymyksen tarkentaminen Lisätiedon hankkiminen Tuotoksen valmistelu ja hiominen JAETTU ASIANTUNTIJUUS Ongelmakohtien ratkominen

7 VAIHE 3: Opitun hyödyntäminen
Oman asiantuntijuuden jakaminen muille, esim. Studia-luennoilla, Viksu-kilpailussa...

8 Opettajan rooli kurssilla
Tutustuttaa aiheeseen, auttaa näkökulmien löytämisessä Ohjaa ongelmien asettamiseen, selitysten luomiseen, tiedon etsimiseen ja jaettuun asiantuntijuuteen Ohjaa syventymään tutkittaviin ilmiöihin yhä laajemmin Tarvittaessa auttaa ongelmatilanteissa


Lataa ppt "Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google