Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppimisen arviointikriteerit näkyviksi Pedagoginen kahvila 27.3.2006 Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppimisen arviointikriteerit näkyviksi Pedagoginen kahvila 27.3.2006 Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori."— Esityksen transkriptio:

1 Oppimisen arviointikriteerit näkyviksi Pedagoginen kahvila 27.3.2006 Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori

2 Miksi arviointikriteerit ovat tärkeitä? Linjakas opetus – opetuksen tavoitteet, sisällöt, menetelmät ja arviointi ovat linjassa, pyrkivät samaan päämäärään. Opiskelu on tavoitesuuntautunutta – arviointikriteerit ovat viesti opiskelijalle: kiinnitä huomiota tähän, etene tähän suuntaan. Arviointi on palautetta oppimisesta.

3 Oppimisen arviointikriteerit ja opetuksen laatu Avoimessa Yhtenäiset oppimisen arviointikriteerit perusopetuksessa ja Avoimen opetuksessa tekevät opinnoista saman arvoisia. Opiskelijat, tiedekunnat ja laitokset sekä työnantajat voivat luottaa Avoimen opintojen laatuun.

4 Oppiaineet Aineiston kuvailu Kyselylomake, 3 kysymystä arviointikriteereistä 12 vastaajaa Oppiaineet: kansanterveystiede, erityispedagogiikka, aikuiskasvatustiede, kasvatustiede, työ- ja organisaatiopsykologia, englanti, sosiaalipolitiikka, ympäristönsuojelutiede ja ympäristöbiologia, fonetiikka ja tietojenkäsittelytiede

5 Miten arviointikriteerit määrittyvät? Tekniset kriteerit Laadulliset kriteerit Kirjallinen kuulustelu eli tentti Arviointikriteerien suhteuttaminen kyseiseen kurssiin/samat kriteerit kurssilta toiselle Oma asiantuntijuus ja kokemus perustana Kollegoiden vertaistuki apuna

6 Solo-taksonomia, 5 tasoa (Structure of the Observed Learning Outcome) Esistrukturaalinen; epäjohdonmukaisuus, ei asiatietoa, kysymys ja vastaus eivät kohtaa Yksistruktuurinen; vastauksessa yksi relevantti asia, kysymys ja vastaus yhteydessä, satunnaista tietoa Multistruktuurinen; vastauksessa monia toisistaan irrallaan olevia relevantteja seikkoja, luettelomainen Suhteutettu vastaus; induktiivista päättelyä, tiedon yhdistelyä, yleistämistä vain konkreettisiin kokemuksiin Jatkettu abstrahointi; monipuolista induktiota ja deduktiota, tiedon yhteyksien taitavaa hahmottamista, hypoteesien ja yleistysten kuvailua (Biggs & Collins 1982, Niinistö 1984 mukaan; www.feto.fi/Artikkeleita/solo.html)

7 Miten arviointikriteerit välittyvät opiskelijoille? Kurssikuvausten ja opiskeluoppaiden kautta Käydään läpi kurssin alussa, kysymysten kautta ja esimerkkien valossa Opiskelijoiden osallistaminen arviointiprosessiin Verkko-kursseilla kirjallisesti ohjeiden muodossa tai sähköpostitse

8 Opiskelijoiden osallistaminen arviointiin Opiskelijoiden osallistaminen arviointikriteerien määrittämiseen voi edesauttaa sitoutumista opiskeluun. Itsearviointi nähdään myös keskeisenä tekijänä tehokkaassa elinikäisessä oppimisessa ja asiantuntijuuden kehittymisessä. (Brown, Bull & Pendlebury 1997.)

9 Neuvotellaanko arviointikriteereistä? Ei paljoa organisoituja keskusteluita Epävirallisia keskusteluja Yhteisesti sovittu ja luotu arviointimatriisi Keskustelua sähköpostitse

10 Kollegiaalinen prosessi näkyväksi Esimerkki sosiaalipolitiikan laitokselta: ”Neuvotellaan eli laitoksella perustetaan työryhmä, joka luo ehdotuksen arviointiperusteille (esim. tenteille) ja sen jälkeen ne lähetetään kaikille opettajille ja tutkijoille kommentoitavaksi, jonka jälkeen niistä keskustellaan henkilökunnan kokouksessa ja tämän jälkeen, kun yhteisymmärrys on saavutettu, ne viedään laitoksen nettisivuille opiskelijoille tiedoksi. Yksittäisen opintojakson yhteydessä opettajat kehittelevät ja kokeilevat erilaisia ja uusia arviointikriteereitä ja jos ne on todettu hyviksi, niin niitä ottavat myös muut opettajat käytäntöönsä siltä osin kuin ne soveltuvat hänen opettamaansa opintojaksoon.”

11 Uusia ideoita Avoimen opiskelijakannan huomioon ottaminen ja palkitseminen myös kovasta yrittämisestä ja oman tason parantamisesta Avoimen oman arviointikriteeristön luominen, joka olisi suhteessa opiskelijoiden tavoitteisiin, mutta kuitenkin korkean vaatimustason puitteissa rakennettu

12 Avoimen opetuksen dilemma Miten avoimen opiskelijoiden tavoitteet otetaan huomioon arvioinnissa? ” Viimeisessä kokouksessa pääainelaitoksen esimies totesi toki että meidän opiskelijoilla on niin erilaiset motiivit kuin heidän opiskelijoilla joten arviointikriteeritkin sitten saattavat poiketa, mutta toiseen hengenvetoon hän totesi, että meidän ht on vastattava heidän ht:ä.”

13 Linjakas ja opiskelijakeskeinen opetus Opintojakson tavoitteet Opiskelijan omat tavoitteet Opiskelijan tavoitteet opintojaksolle Opiskelu -sisällöt -menetelmät Arviointi (palaute oppimisesta) Pohdittavaa Miten opiskelijaa ohjataan linkittämään omia ja opintojakson tavoitteita? Pitäisikö oppimisen arviointikriteereissä ottaa huomioon opiskelijan omat tavoitteet? Sisältökeskeinen palaute Opiskelijakeskeinen palaute Opintojakson tavoitteet


Lataa ppt "Oppimisen arviointikriteerit näkyviksi Pedagoginen kahvila 27.3.2006 Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google