Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHelena Turunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori laura.hirsto@helsinki.fi
2
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Tavoitteet Oppiminen Opetussuunnitelma Opetussuunnitelmatyö Ydinainesanalyysi
3
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Mitä on oppiminen?
4
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Opettajien käsityksiä oppimisesta l 1) oppiminen on tiedon lisääntymistä ulkoisten vaatimusten täyttämiseksi l 2) oppiminen on tiedon hankkimista ulkoisten vaatimusten täyttämiseksi l 3) oppiminen on tiedon hankkimista sisäisten vaatimusten täyttämiseksi l 4) oppiminen on merkityksen syvenemistä sisäisten vaatimusten täyttämiseksi l 5) oppiminen on käsitteellistä muutosta sisäisten vaatimusten täyttämiseksi Prosser & Trigwell 1999
5
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Mitä on opettaminen?
6
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Opettajien käsityksiä opettamisesta l 1) opettaminen on tiedon siirtämistä l 2) opettaminen on opettajan tiedon välittämistä l 3) opettaminen on opiskelijan auttamista tiedon vastaanottamisessa l 4) opettaminen on opiskelijan auttamista opettajan tiedon omaksumisessa l 5) opettaminen on opiskelijoiden auttamista tiedon kehittelyssä l 6) opettaminen on opiskelijoiden auttamista käsitysten muuttamisessa Prosser & Trigwell 1999
7
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Mitä on oppiminen? Traditionaalinen näkemys l Oppija on tyhjä taulu (tabula rasa) l Objektiivinen tieto l Oppiminen käyttäytymistä ja sen muutosta l Oppiminen tiedon siirtämistä Konstruktivistinen näkemys l Oppija on aktiivinen ja intentionaalinen toimija l Subjektiivinen tieto l Oppiminen oppijan aktiivista kognitiivista toimintaa l Oppiminen tiedon rakentumista
8
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Oppimiskäsitysten pedagogisia seurauksia Traditionaalinen näkemys l 1) Asetetaan käyttäytymistavoitteet l 2) Jaetaan oppimateriaali osakomponentteihin l 3) Määritetään sopivat käyttäytymisen vahvistajat l 4) Opetus toteutetaan edeten vaihe vaiheelta l 5) Arvioidaan tulokset Konstruktivistinen näkemys l 1) Oppijan aikaisemmat tiedot uuden oppimisen perustana l 2) Oppiminen on oppijan oman toiminnan tulosta l 3) Ymmärtäminen tärkeämpää kuin ulkoa osaaminen l 4) Oppimisen tilannesidonnaisuuden huomioon ottaminen l 5) Tiedon suhteellisuuden ja tuottamistapojen esiin tuominen l 6) Sosiaalisen vuorovaikutuksen painottaminen
9
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Oppiminen ja opetussuunnitelma Toteutus Tavoite Arviointi Tavoite Toteutus Arviointi Traditionaalinen näkemysNykyinen näkemys
10
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Opetussuunnitelma l Opetuksen etukäteissuunnittelua l Koulutusta, opetusta, opiskelua ja oppimista ohjaava ja määrittävä toimintasuunnitelma l Opiskelijalle oppimiskokemuksia tarjoavien tilanteiden etukäteissuunnittelua. Karjalainen 2003
11
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Hyvä opetussuunnitelma? Perustehtävän ja tavoitteiden selkeys Ajantasainen sisältö Tiedon käyttö- ja sovellusyhteys esillä Harkittu ja yhtenäinen työmäärän mitoitus Tutkimusläheiset ja monipuoliset työtavat Oppimisen mahdollistaminen (Nevgi & Karjalainen pohjalta)
12
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Opetuksen suunnittelu – linjakas opetus l 1) Oppimistavoitteiden täsmällinen määrittely l 2) Opetettavan aineksen ja sisällön valinta l 3) Oppimisen arviointikeinojen valinta l 4) Opetusmenetelmien valinta Biggs 1996
13
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Suhteita I Oppiminen OpetusOpiskelu
14
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Suhteita II Opittu OPS Opetettu OPS Kirjoitettu OPS
15
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Opetussuunnitelmatyö I Opintokokonaisuuksien ja kurssien sisältöjen, kuormittavuuden ja työtapojen määrittely Opetussuunnitelmamalli Yleistavoitteet Koulutuksen perustehtävä
16
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Opetussuunnitelmatyö teologisessa tiedekunnassa Opintokokonaisuuksien ja kurssien sisältöjen, kuormittavuuden ja työtapojen määrittely Opetussuunnitelmamalli Yleistavoitteet Koulutuksen perustehtävä
17
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Opetussuunnitelmaprosessi I (Karjalainen 2003) 1) Koulutuksen perustehtävän määrittely 2) Kompetenssien ja yleistavoitteiden määrittely 3) Opetussuunnitelmamallin määrittely 4) Opintokokonaisuuksien ja kurssien sisältöjen, kuormittavuuden ja työtapojen määrittely 5) Opetussuunnitelman arvioinnin ja kehittämisen määrittely
18
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Opetussuunnitelmaprosessi II 1) Analysoidaan nykyisten kurssien ydinaines 2) Neuvotellaan ydinaines kokonaisuuksittain 3) Karsitaan päällekkäisyydet, etsitään yhteistyömahdollisuudet ja kartoitetaan katvealueet 4) Kurssien sisältöjen, kuormittavuuden ja työtapojen määrittely 5) Määritellään kompetenssit ja yleistavoitteet 6) Opetussuunnitelman arvioinnin ja kehittämisen määrittely
19
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Opetussuunnitelmaprosessi teologisessa tiedekunnassa 1) Määritellään yleistavoitteet 2) Analysoidaan nykyisten kurssien ydinaines suhteessa yleistavoitteisiin 3) Neuvotellaan ydinaines kokonaisuuksittain 4) Etsitään yhteistyömahdollisuudet, karsitaan päällekkäisyydet, ja kartoitetaan katvealueet 5) Määritellään kurssien sisällöt, kuormittavuus ja työtavat 6) Tarkistetaan yleistavoitteet 7) Määritellään opetussuunnitelman arviointi- ja kehittämisjatkumo
20
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Eri opetussuunnitelmamalleja (Karjalainen 2003)
21
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Oppiminen, opetussuunnitelma ja ydinaines Opetussuunnitelma rakentuu oppimiskäsityksen pohjalta Ydinaines on opetussuunnitelman keskiössä Ydinaines Opetussuunnitelma Oppiminen
22
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Ydinaines l Ydinaines, täydentävä aines, erityisaines l Näkökulmina: –Tieteellinen –Ammatillinen –Tiedot –Taidot –Asenteet?
23
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Mitä tästä kaikesta hyödytään? l Kansainvälisyys l Tutkinnon sisällöllinen kehittäminen l Tutkinnon läpinäkyvyys l Tutkinnon laadun parantaminen l Laadunvarmistus järjestelmän kehittäminen l Tutkinnon laajuuden ja kuormittavuuden tarkastaminen l Valmistumisaikojen lyheneminen l Opetuksen kehittäminen
24
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Mitä tästä kaikesta hyödytään? l Mahdollisuus yhteistyöhön muiden opettajien kanssa l Oman opetuksen tavoitteiden selkiytyminen l Työnjaon selkeytyminen (miten esim. joidenkin yleisten taitojen opetusvastuu jaetaan?) l Apua oman opetuksen suunnitteluun
25
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Lisätietoja Oulun yliopiston opetuksen kehittämisyksikön w5w-projekti http://www.oulu.fi/tutkintorakenne/index.html Akateeminen opetussuunnitelma http://www.oulu.fi/tutkintorakenne/tyokalut/a katops305.pdf http://www.oulu.fi/tutkintorakenne/tyokalut/a katops305.pdf Pedagoginen yliopistonlehtori, laura.hirsto@helsinki.fi laura.hirsto@helsinki.fi
26
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, 10.2.2004 Seuraavaksi Professori Markku Heikkilä kertoo laaditusta teologisen koulutuksen tavoiteasiakirjasta Suunnittelija Hanna-Maija Ketola kertoo siitä, miten lähdemme ihan konkreettisesti viemään ydinainesanalyysiprosessia eteenpäin
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.