Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppimisen arviointi uudessa OPSissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppimisen arviointi uudessa OPSissa"— Esityksen transkriptio:

1 Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Rehtorikokous

2 Arvioinnin kaksi tehtävää
Oppilaan oppimisen ja opiskelun ohjaaminen, tukeminen ja kannustaminen Oppilaan suoriutumisen kuvaaminen suhteessa tavoitteisiin

3

4 Reksiseminaarin satoa
Kohti arviointia, joka oikeasti avautuu oppilaille ja lapsille. Eroon numeroarvioinnista Valitettavasti numerot kertovat vanhemmille eniten. Jatkuvaa arviointia, arvioidaan omaa työtäkin Arviointikeskustelu Monimuotoisempaa arviointia Ilman arviointia ei voi kehittää Olennaista on, että arviointi ei lyttää ketään koskaan

5 Reksiseminaarin satoa
Oppilas arvioi itseään, omaa edistymistään ja löytää siten vahvuuksiaan Ollaan pahasti pielessä, jos oppilas vasta todistuksesta näkee, että oho, tuli vitonen Opettajia pitäisi ohjata itsereflektiota kohti Osa oppilaista motivoituu hyvien arvosanojen metsästämisestä Oppilaat oppivat ja ovat hyviä antamaan toisille myös kannustavaa ja rakentavaa palautetta.

6 Reksiseminaarin satoa
Miten saada onnistumisia kaikille? Koko koulun myös arvioitava omaa toimintaa suhteessa tavoitteisiin Oppilaan vastuuttaminen oppimisesta Arviointi ei saa tulla puskista kaksi kertaa vuodessa vanhemmille ja oppilaalle, vaan pitää käydä keskustelua ja pitää vanhemmat kärryillä Ja pitää muistaa, että jokaisen oppiaineen arvioinnissa on mukana myös laaja-alaisen osaamisen osa-alueet

7 Arviointikysely Huoltajille Henkilöstölle Oppilaille
Toteutetaan loka-marraskuun vaihteessa Kyselylomakkeet s-postin liitteenä Rehtoreille lähetetään kyselyn valmistuttua wilmaan s-postissa tiedote, jonka rehtori lähettää wilma-viestinä huoltajille ja henkilöstölle

8 Pedagoginen kahvila Arvioinnin linjaukset (aineryhmien pj:t) Arviointi lukuvuoden aikana (opettajaryhmät) Missä vaiheessa numeroarviointi? (opettajaryhmät) Opettajaryhmille rehtoreiden lisäksi opettajavetäjiä eri kouluilta Videoperehdytys ryhmien vetäjille Markolta ja Sarilta, lisäksi lyhyt tapaaminen ennen kahvilan alkua.

9 Tehtävä: itsearviointi
Valitaan oppiaine ja sisältöalue Luokkatasoryhmät 2, 5, 8 Suunnitellaan itsearviointitehtävä oppilaalle Oppimisen tavoitteet, työtavat, mitä asioita oppilas arvioi suhteessa tavoitteisiin Tuloksena oppilaan itsearviointilomake, jolla oppilas arvioi tehtävän jälkeen suoriutumistaan (mm. suunnittelu, työskentely, vuorovaikutus, lopputulos suhteessa tavoitteisiin) Lomakkeet s-postin liitetiedostossa.


Lataa ppt "Oppimisen arviointi uudessa OPSissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google