Ops seminaari 10.2.2014 Askola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Turun esi- ja perusopetuksessa
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
ARVIOINTI Vanhempainilta
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPS-ajatuksia.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Opettajat Kuninkaanhaka
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TET =Työelämään tutustuminen
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
TET =Työelämään tutustuminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Ops seminaari 10.2.2014 Askola

Esitys perustuu Ops tuki 2016 materiaaliin

Opetussuunnitelmatyön merkitys Irmeli Halinen Opetussuunnitelmaprosessissa on mahdollisuus pohtia koulutyötä ja opetusta yhdessä ja organisoidusti: Missä ollaan nyt? Mistä halutaan pois? Mitä kohti halutaan mennä? Mitä pitäisi tehdä?

Oppiminen nyt ja lähitulevaisuudessa Miten oppiminen ja opiskelu ovat muuttuneet viime vuosina? Mitkä asiat tai ilmiöt korostuvat oppimisessa ja opiskelussa tästä hetkestä eteenpäin?

oppimisprosessista Oppiminen on Uusi tieto liitetään aiemmin opittuun. taito, jonka voi oppia. on oppijan toiminnan tulosta (vaikuttaminen). tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. oppiminen on kontekstisidonnaista. Uusi tieto liitetään aiemmin opittuun. Ymmärtäminen on keskeistä oppimisen edistymiselle ja edistämiselle. Oppimista voidaan arvioida monella tavalla ja monin kriteerein > vrt. arvioinnin kehittäminen

Millaisia muutoksia tavoittelemme Oppilas on utelias ja aktiivinen, ei passiivinen. Oppilas ajattelee, opiskelee ja toimii oppitunneilla, ei istu pelkästään omalla paikallaan 45−75 min. Oppilas asettaa ja tekee kysymyksiä, ei etsi tai kerro pelkästään vastauksia. Oppilas on vuorovaikutteinen ja toimii aktiivisessa vuorovaikutuksessa muiden kanssa, ei työskentele pelkästään yksin. Oppilas etsii monipuolisin menetelmin uutta tietoa, kokoaa, arvioi ja jakaa sitä, ei pelkästään vastaanota tietoa. Oppilas luo uutta tietoa. Mitä muuta? Vai jotain aivan muuta? Oppimisen ilo! Digitaaliajan opettaja - video

Tehtävä Miten koulun tulisi muuttua Askolassa? Miten nämä muutokset vaikuttavat toimintakulttuuriin? Valitkaa yhdessä 3 tärkeintä seikkaa. Voitte pohtia asiaa esimerkiksi seuraavista näkökulmista: 1) Mitkä asiat ympäristössämme tukevat oppimista ja millaista oppimiskäsitystä oma toimintamme ilmentää? 2) Mitkä ovat meille tärkeitä asioita - mitä haluamme saavuttaa? 3) Millaista osaamista ja millaisia taitoja lapset ja nuoret tarvitsevat elämässä - miten koulu voisi parhaiten tukea ja edistää näiden taitojen kehittymistä?

Mietittävää? Arvot Askolassa Oppimisympäristö Oppiminen Opettaminen Opettajien täydennyskoulutus

Tästä eteenpäin Mitä on tulevaisuuden sivistys? Millaista osaamista tarvitaan? Miten työskennellen voitaisiin parhaiten edistää oppimista ja osaamisen kehittymistä? SUUNTA Miten muutos toteutuu kuntien ja koulujen toimintakulttuurissa sekä jokaisella oppitunnilla? Oman näkemyksen ja tahtotilan merkitys. TOIMINTA Millaisia taitoja opettajat ja koulun muu henkilöstö tarvitsee? OSAAMINEN Mikä on opetussuunnitelman perusteiden ja paikallisen opetussuunnitelman merkitys opettajan ja kouluyhteisön työn ohjaajana ja tukijana? NORMIT

Uusi oppimiskäsitys luonnos perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiksi Luku2 ”Opetuksen suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana ovat opetuksen arvoperusta ja opetussuunnitelman perusteiden oppimiskäsitys.”

oppimiskäsitys Oppiminen on oppilaan aikaisempiin tietoihin, taitoihin ja kokemuksiin pohjautuvaa päämääräsuuntautunutta toimintaa. Oppilas on aktiivinen toimija: asettaa tavoitteita, ratkaisee ongelmia itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa. Oppiminen on erottamaton osa yksilön kokonaisvaltaista elinikäistä ihmisenä kasvua ja yhteisön hyvän elämän rakentamista.

oppimiskäsitys Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa vertaisryhmän, opettajan, kouluyhteisön jäsenten, koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden ja eri yhteisöjen kanssa erilaisissa oppimisympäristöissä: yksin, yhdessä tehden, suunnittelua, ajattelua, tiedon hankintaa ja arviointia. Oppiminen on monimuotoista ja sidoksissa opittavaan asiaan, aikaan ja paikkaan (vrt. omien ja toisten tunteiden tunnistaminen). Tavoitteellinen oppiminen on taito > omista oppimisprosesseistaan tietoinen oppilas > itseohjautuvuus > Kiinnostuksen kohteet, arvostukset, työskentelytavat ja tunteet sekä kokemukset ja käsitykset itsestään oppijana ohjaavat oppimisprosessia.