OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ zoppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Minä oppijana 1 ov..
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Opintojen ohjauksen organisointi
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
-> -> OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA OPETTAJA
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops seminaari Askola.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Työelämäjaksot ja –kurssit opetuksessa – hyviä käytäntöjä ja uusia avauksia Elopäivät 2016 Sanna Tuominen.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustavat oppimispolut
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Seurakuntaharjoittelut, työelämäyhteistyö ja ops2015
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ zoppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen liittyvä ohjaus ztiedollinen, käytännöllinen ja psykososiaalinen ohjaus zareena, jolla opiskelija voi käydä keskustelua omasta tulevaisuudestaan, omasta tavastaan opiskella ja toimia zaikaa, huomiota, kunnioitusta zvirallinen ja epävirallinen ohjaus zkoko opintoajan kattava prosessi zopiskelijan vastuu omista opinnoistaan ja korkeakoulun vastuu koulutuksen ja riittävän ohjauksen järjestämisestä siten, että opiskelijan on mahdollista rakentaa itselleen oman elinikäisen oppimisen ja työelämän kannalta mielekäs tutkinto, joka on suoritettavissa mielekkäässä ajassa

OPETTAJA TOTEUTTAA OPETTAJA / TUUTORI ORGANISOI OPISKELIJA SUORITTAA OPISKELIJA OPPII OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA SELITTÄMINEN, OHJEET JA KONTROLLI RIITTÄÄ - opettaja vetää opetuksen ARKITEORIA OPPIMISYMPÄRISTÖN RAKENTAMINEN - motivointi, sitouttaminen opettaja järjestää kurssin oppimisyritykseksi MODERNI OPPIMISTEORIA SUORITUS RIITTÄÄ - paljon, nopeasti ja vähällä vaivalla SELVIYTYMISKEINOT ”PAKKO” YMMÄRTÄÄ - ymmärtäminen sanelee etenemisen OPPIMISTEKNIIKAT ->

TUUTOROINTI OPINTOILMAPIIRIOPPIMISKULTTUURI Tuutoroinnin muotoihin ja sen onnistumiseen vaikuttavat yksikön ohjausperinne, laajemmin oppimiskulttuuri sekä yhteistyö, tiedonkulku ja vastuujako, laajemmin opinto- ja työilmapiiri. ohjausperinne: kokemukset, käsitteet ja käytännöt yksikön ”henki”: yhteistyö, tiedonkulku ja vastuunjako ______________________________________________

HOPS Akateemisen asiantuntijuuden kasvun ilmaisin Opiskelijan opintoja ja itseohjautuvuutta tukeva opintojen suunnittelun työkalu

HOPS sisältää Opiskelijan opintosuunnitelman aikatauluineen Oppimistavoitteet Jatkuva itsearviointi opiskelujen aikana

HOPS perustyypit Rajattu Avoin

Rajattu HOPS Luonteeltaan tekninen Vähän reflektointia Sopii erityisesti opintojen alkuvaiheeseen esimerkiksi ensimmäisen opiskeluvuoden opintojen suunnitteluun Rajattu HOPS voi myös liittyä opiskelutaitojen pohtimiseen tai olla osa orientoivan opintojakson suoritusta

Avoin HOPS Laaja opintojen suunnittelun väline Tavoite on akateemiseen asiantuntijuuteen kasvaminen Urasuunnittelun elementtejä Sitoo opiskelijan yksilölliset intressit, oppimistarpeet ja osaamisen työelämästä ja tutkinnoista nouseviin oppimistarpeisiin Voi laajeta eräänlaiseksi elämänsuunnitelmaksi Rajattu HOPS voi sisältyä avoimeen HOPSiin

HOPStyöskentely ei rajaudu pelkästään opiskeluun, vaan esimerkiksi työkokemuksella, harrastuksilla ja järjestötoiminnalla on merkitystä HOPS-työskentely on jatkuva, läpi opintojen jatkuva prosessi

Opiskelijan kannalta Yliopiston näkökulmasta opetuksen laadullinen kehittäminen opiskeluaikojen lyhentäminen keskeyttämisten vähentäminen Opettajan tai tuutoroinnin toteuttajan näkökulmasta oman työn arviointi ja kehittäminen opiskelu- ja tiedeyhteisön jäseneksi integroiminen opintoihin sitouttaminen oppimistaitojen kehittäminen oppimisprosessin tukeminen oppimistulosten parantaminen opintopolun eri vaiheiden tukeminen TUUTOROINNIN TAVOITTEITA

ERILAISIA TUUTOROINTIMUOTOJA  infoviikot ja orientaatiojaksot  laitoksen ja henkilökunnan  esittelytilaisuudet  yhteiset retket ja illanvietot  työpaikkavierailut  johdantokurssit, laskupäivät  tuutoripäivystys  palautepäivät  gradutuutorointi

TUUTOROINNIN TASOT Tiedollinen taso Toiminnan taso Vuorovaikutuksen taso - esim. yhteisöön integroiminen, opiskeluun orientoiminen, käytännön kysymykset Tunteen taso -> Muut ohjaustahot Tera- pian taso - esim. oppisisällölliset kysymykset, oppimistehtävät, palaute - esim. opintojen suunnittelu, oppimisen ja oppimistaitojen ohjaus -esim. opiskelijan omaan -elämään liittyvät kysymykset opiskeluvaikeudet

KOKO OPINTOKAAREN KATTAVA TUUTOROINTI Valmistuminen Loppuvaiheen ohjaus Koulutuutorointi Pienryhmäohjaus / Opiskelijatuutorointi Oppisisällöllinen tuutorointi / ainetuutorointi Kurssituutorointi - HOPS -ohjaus - Portfolio-ohjaus - Orientaatioviikot Loppuvaiheen ohjaus Tuutoroiva opetus Vertaistuutorointi / Opiskelijatuutorointi Harjoittelun ohjaus Opinnäytteiden ohjaus Mentorointi Uraohjaus Alumnitoiminta - Tuutoritupa - Laskupäivä - Opiskelijapiiritoiminta Opintoneuvonta - Tuutoritupa - Laskupäivä - Opiskelijapiiritoiminta Opintojen alku Alkuvaiheen ohjaus Opettajatuutorointi / Omaopettajatoiminta

yksilö- ja/tai ryhmätapaamisia ohjauksen kesto vaihtelee tapaamisten määrä vaihtelee vapaaehtoisuus helpottaa opettajan näkökulma opintoihin opetuksesta erillään tai opetukseen integroitu OPETTAJATUUTOROINTI

AIKA HENKILÖKEMIAT / RYHMÄ EI TOIMI TIEDON, KOULUTUKSEN JA TUEN PUUTE PARANTANUT ILMAPIIRIÄ AKTIVOINUT JA MOTIVOINUT OPISKELIJOITA LISÄNNYT OPETUSKOKEILUJA PARANTANUT OPPIMISTULOKSIA AUTTANUT ARVIOIMAAN OMAA TYÖTÄ JA OPETTAJANA KEHITTYMISTÄ VAPAUS TOIMIA OMALLA TAVALLA LISÄÄNTYNYT KOKEMUKSIA OPETTAJA- TUUTOROINNISTA KOKEMUKSIA OPETTAJA- TUUTOROINNISTA OPISKELIJAT PASSIIVISIA OHJAUSTA TARVITSEVAT EIVÄT OSALLISTU

OPETTAJATUUTOROINTI TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOKSESSA (Helsingin yliopisto) tavoitteena keskeyttämisten vähentäminen ja valmistumisaikojen lyhentäminen pakollinen opintojakso (1 ov) joka maanantai varattu aika (2 h) opettajatuutoroinnille tuutorointi sisältyy opettajien kokonaistyöaikaan keskitytään muuhun kuin kurssien asiasisältöihin aiheet ryhmien sisältä, alussa HOPS keskeistä opiskelijat tapaavat tuutorinsa kahden kesken vähintään kerran lukukaudessa opettajatuutorit tapaavat myös keskenään

PROSESSIOSASTON OMAOPETTAJAT (Oulun yliopisto, Katariina Alha) ongelmana omaopettajan tehtävänkuvan epämääräisyys ja työnjaon epäselvyys pienryhmäohjaajien ja omaopettajien kesken pienryhmäohjaaja - omaopettaja -parit koulutuspäivät omaopettajille tapaamiset ryhmissä ja henkilökohtaisesti omaopettajien yhteistapaamiset omaopettajien ohjaussuunnitelmat

YLIOPISTO-OPINTOIHIN VALMENTAVA ALKUVAIHEEN TUUTOROINTI (Oulun yliopisto, Alli Huovinen) tavoitteena opiskelun tukeminen, opiskelijakadon vähentäminen omaopettajaryhmät, n. 20 opiskelijaa / 1 omaopettaja yksilöhaastattelut, (HOPS), ryhmätapaamiset omaopettajakansio (tietoa opiskelusta, työllistymisestä, valmistuneiden tarinoita) koulutuutorointi, kouluvierailut tuutoritupa

KAIKKI LÖYTÄÄ! (Oulun yliopisto,Jari Okkonen) tavoitteena alkuvaiheen ohjauksen tehostaminen ja ensimmäisen kirjallisen harjoitustyön ohjaus harjoitustyön ongelmia lähestytään vertaistuutoroinnin avulla, jossa tuutorit antavat työn tekemiseen liittyvää sekä henkilökohtaista että ryhmäohjausta vertaistuutorit saavat työstään tuntiopetuspalkkion opettajatuutorointi on kytketty osaksi pienryhmäohjausta HOPS:n tekeminen – prosessina – on osa opettajatuutorointia

KOULUTUS JA TUKI tuutorikahvit opiskelijatuutoreiden valmennus opettajatuutoreiden koulutus opettajakohtainen / laitoskohtainen konsultointi yhteistyö laitoksen tuutoreiden kesken apurahat, projektit tiedottaminen

Opiskelijan valmiudet urasuunnitteluun MATALATKORKEAT Olosuhteet urasuunnittelulle SUOTUISAT RAJALLISET Ohjaavan ympäristön itsepalvelukäyttö Ohjaaminen resurssien itsepalvelukäyttöön Ohjaaminen resurssien itsepalvelukäyttöön Henkilökohtaisemmat lähestymistavat ohjauksessa (Sampson & Reardon 1996)

3. OPINTOJEN OHJAUKSEN MENETELMÄT ARVIOINTIRYHMÄN HAVAINNOT  Henkilökohtainen ohjaus toimii (aktiivisille opiskelijoille).  Ryhmäohjausta käytetään liian vähän.  Vertaisohjaus toteutuu pääasiassa opiskelijatuutorointina.  Verkko-ohjausta ei vielä hyödynnetä täysimääräisesti. SUOSITUKSET  Ryhmäohjausta ja verkko-ohjausta tulisi tehostaa.  Opiskelijatuutoreiden ohjausvastuuta tulisi rajata. ARVIOINTIRYHMÄN HAVAINNOT  Henkilökohtainen ohjaus toimii (aktiivisille opiskelijoille).  Ryhmäohjausta käytetään liian vähän.  Vertaisohjaus toteutuu pääasiassa opiskelijatuutorointina.  Verkko-ohjausta ei vielä hyödynnetä täysimääräisesti. SUOSITUKSET  Ryhmäohjausta ja verkko-ohjausta tulisi tehostaa.  Opiskelijatuutoreiden ohjausvastuuta tulisi rajata.

4. OPISKELIJAN POLUN NÄKÖKULMA ARVIOINTIRYHMÄN HAVAINNOT  Uudet opiskelijat saavat alkuvaiheessa liian paljon tietoa.  Keskivaihe on ohjauksellinen katvealue.  Opinnäytetyön ohjaus vastaa yleensä kysyntää. SUOSITUKSET  Keskivaiheessa tulisi tarjota valintoihin ja urasuunnitteluun liittyvää ohjausta.  Tukea ja ohjausta tavoitteelliseen opiskeluun: tutkinnon rakentamiseen liittyvää ohjausta ja henkilökohtaisten opintosuunnitelmien l. HOPS:ien käyttöä lisätä.  Harjoittelun ohjausta tulisi tehostaa. Työelämänäkökulma tulisi nivoa opiskeluun opintojen alusta asti. ARVIOINTIRYHMÄN HAVAINNOT  Uudet opiskelijat saavat alkuvaiheessa liian paljon tietoa.  Keskivaihe on ohjauksellinen katvealue.  Opinnäytetyön ohjaus vastaa yleensä kysyntää. SUOSITUKSET  Keskivaiheessa tulisi tarjota valintoihin ja urasuunnitteluun liittyvää ohjausta.  Tukea ja ohjausta tavoitteelliseen opiskeluun: tutkinnon rakentamiseen liittyvää ohjausta ja henkilökohtaisten opintosuunnitelmien l. HOPS:ien käyttöä lisätä.  Harjoittelun ohjausta tulisi tehostaa. Työelämänäkökulma tulisi nivoa opiskeluun opintojen alusta asti.

YHTEENVETO - OPINTOJEN OHJAUKSEN LAATULISTA 1. OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ JA TAVOITTEISTA ON YHTEINEN KÄSITYS. 2. OPINTOJEN OHJAUKSELLA ON RIITTÄVÄT RESURSSIT JA TOIMIVA TYÖNJAKO. 3. OPINTOJEN OHJAUKSEN MENETELMIÄ KÄYTETÄÄN MONIPUOLISESTI. 4. OPINTOJEN OHJAUS KATTAA KOKO OPISKELIJAN POLUN. 5.OPINTOJEN OHJAUKSEN JA KOULUTUKSEN LAATUA ARVIOIDAAN SÄÄNNÖLLISESTI. 1. OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ JA TAVOITTEISTA ON YHTEINEN KÄSITYS. 2. OPINTOJEN OHJAUKSELLA ON RIITTÄVÄT RESURSSIT JA TOIMIVA TYÖNJAKO. 3. OPINTOJEN OHJAUKSEN MENETELMIÄ KÄYTETÄÄN MONIPUOLISESTI. 4. OPINTOJEN OHJAUS KATTAA KOKO OPISKELIJAN POLUN. 5.OPINTOJEN OHJAUKSEN JA KOULUTUKSEN LAATUA ARVIOIDAAN SÄÄNNÖLLISESTI.