Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)"— Esityksen transkriptio:

1 Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)

2 Akateemisen opetussuunnitelman ulottuvuudet Julkilausuttu opetussuunnitelma Toteutunut opetussuunnitelma Opittu opetussuunnitelma R.M. Harden 2001

3 Ryhmätehtävä Listatkaa opetussuunnitelma- viestinnän kohderyhmät. Minkälaista tietoa eri kohde- ryhmät tarvitsevat? Mikä on viestinnän fokus?

4 Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmä Minkälaista tietoa eri kohde- ryhmä tarvitsee? Mikä on viestinnän fokus? Esimerkkejä

5 Uudet opiskelijat

6 Vanhat opiskelijat Opetuksen sisältö (kurssit, materiaalit, opettajat, lukujärjestykset, opintojen laajuus, suoritusjärjestys, tutkinnon rakenne, vaikutus työllistymiseen, ”mitä minä täällä teen viisi vuotta?”, suoritustapa, tenttikäytännöt, Kuka ohjaa (opintoneuvonta) Selkeys/logiikka/käsitteet Hops Arvostelun perusteet Opinto-oikeus –kysymykset Miten opinto-opasta luetaan opiskelu olosuhteet (asuminen, kaikki kurssit samalla paikka kunnalla?, etäopiskelu, suoritusten vanheneminen)

7 Opiskelemaan hakevat (”raaka-aine”)

8 Sivuaineopiskelijat

9 Kansainväliset opiskelijat

10 Ylioppilaskunta

11 Opiskelijoiden vanhemmat

12 Opettajat Oman kurssin paikka opintokokonaisuudessa mitä kurssista on luvattu mitä muualla on luvattu ohjauksen väline opiskelijoille päällekkäisyyksien kartoittaminen muiden opettajien kurssit tarjonta vs. toteutus (käytäntö) opiskelijan tiedon taso

13 Henkilökunta (muut kuin opettajat) Samat asiat kuin opiskelijoille opintojen kirjaaminen tilojen varaus/laitteistot/materiaalit vastuuhenkilöt

14 Opintoneuvojat Kaikki kaikesta! toisten tiedekuntien tarjonta opintoneuvojan tulee osata lukea opinto- opasta/-oppaita tietolähteet Hops

15 Tutorit

16 Pienryhmäohjaajat

17 Opintohallinto tutkintovaatimukset todistukset lait ja asetukset muut ohjeet ja säädökset (OPM) opinto-oikeudet rahoitus/resurssit

18 Tukipalvelut (esim. atk-tuki)

19 Harjoittelun ohjaajat vaatimukset harjoittelulle (opintosuoritukseksi hyväksyminen) yliopiston sisällä ja työelämässä mitä vaaditaan harjoittelupaikalta (tehtävät) palkkaus

20 Oman laitoksen johto

21 Muiden laitosten henkilökunta

22 Tiedekunnan johto

23 Yliopiston johto

24 Yliopiston hallinto

25 Muut Suomen yliopistot

26 Muut maailman yliopistot

27 Työnantajat (julkinen sektori) mitä opiskelija valmistuttuaan osaa miten poikkeaa aiemmasta OPS:sta opinnäytetyöt harjoittelu opiskelijan ammatillisuus ja kyky soveltaa uutta kielitaito vuorovaikutustaidot työnantajien liian epärealistiset toiveet lisä- ja täydennyskoulutus tutkintojen erot

28 Työnantajat (yritykset) mitä opiskelija valmistuttuaan osaa miten poikkeaa aiemmasta OPS:sta opinnäytetyöt harjoittelu opiskelijan ammatillisuus ja kyky soveltaa uutta kielitaito vuorovaikutustaidot työnantajien liian epärealistiset toiveet lisä- ja täydennyskoulutus tutkintojen erot

29 Kela koulutusjärjestelmät sisällöt (opintotuet) opetuksen ja opintojen aikataulut laajuudet toimintatavat

30 Viranomaiset minkälaisia osaajia korkeakouluista tulee lukuohjeet tutkintotodistuksille vaihto-opiskelijat

31 Ammattijärjestöt Mitä valmistunut osaa miten koulutus vastaa pätevyysvaatimuksia Miten OPS poikkeaa aiemmasta

32 Alumnit

33 Kaupunki / kunta

34 EU

35 Opetusministeriö

36 Akkreditoijat laatu Itsearviointiraportit ulkopuolinen arviointi lupaukset vs. vastaavuus OPM

37 Arviointineuvosto

38 ”Suuri yleisö”

39 Opetussuunnitelmaviestinnän peruslaki: Kaikki kohderyhmät vaativat ja tarvitsevat erilaisen lähestymistavan.


Lataa ppt "Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google