Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIrma Majanlahti Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
2
Akateemisen opetussuunnitelman ulottuvuudet Julkilausuttu opetussuunnitelma Toteutunut opetussuunnitelma Opittu opetussuunnitelma R.M. Harden 2001
3
Ryhmätehtävä Listatkaa opetussuunnitelma- viestinnän kohderyhmät. Minkälaista tietoa eri kohde- ryhmät tarvitsevat? Mikä on viestinnän fokus?
4
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmä Minkälaista tietoa eri kohde- ryhmä tarvitsee? Mikä on viestinnän fokus? Esimerkkejä
5
Uudet opiskelijat
6
Vanhat opiskelijat Opetuksen sisältö (kurssit, materiaalit, opettajat, lukujärjestykset, opintojen laajuus, suoritusjärjestys, tutkinnon rakenne, vaikutus työllistymiseen, ”mitä minä täällä teen viisi vuotta?”, suoritustapa, tenttikäytännöt, Kuka ohjaa (opintoneuvonta) Selkeys/logiikka/käsitteet Hops Arvostelun perusteet Opinto-oikeus –kysymykset Miten opinto-opasta luetaan opiskelu olosuhteet (asuminen, kaikki kurssit samalla paikka kunnalla?, etäopiskelu, suoritusten vanheneminen)
7
Opiskelemaan hakevat (”raaka-aine”)
8
Sivuaineopiskelijat
9
Kansainväliset opiskelijat
10
Ylioppilaskunta
11
Opiskelijoiden vanhemmat
12
Opettajat Oman kurssin paikka opintokokonaisuudessa mitä kurssista on luvattu mitä muualla on luvattu ohjauksen väline opiskelijoille päällekkäisyyksien kartoittaminen muiden opettajien kurssit tarjonta vs. toteutus (käytäntö) opiskelijan tiedon taso
13
Henkilökunta (muut kuin opettajat) Samat asiat kuin opiskelijoille opintojen kirjaaminen tilojen varaus/laitteistot/materiaalit vastuuhenkilöt
14
Opintoneuvojat Kaikki kaikesta! toisten tiedekuntien tarjonta opintoneuvojan tulee osata lukea opinto- opasta/-oppaita tietolähteet Hops
15
Tutorit
16
Pienryhmäohjaajat
17
Opintohallinto tutkintovaatimukset todistukset lait ja asetukset muut ohjeet ja säädökset (OPM) opinto-oikeudet rahoitus/resurssit
18
Tukipalvelut (esim. atk-tuki)
19
Harjoittelun ohjaajat vaatimukset harjoittelulle (opintosuoritukseksi hyväksyminen) yliopiston sisällä ja työelämässä mitä vaaditaan harjoittelupaikalta (tehtävät) palkkaus
20
Oman laitoksen johto
21
Muiden laitosten henkilökunta
22
Tiedekunnan johto
23
Yliopiston johto
24
Yliopiston hallinto
25
Muut Suomen yliopistot
26
Muut maailman yliopistot
27
Työnantajat (julkinen sektori) mitä opiskelija valmistuttuaan osaa miten poikkeaa aiemmasta OPS:sta opinnäytetyöt harjoittelu opiskelijan ammatillisuus ja kyky soveltaa uutta kielitaito vuorovaikutustaidot työnantajien liian epärealistiset toiveet lisä- ja täydennyskoulutus tutkintojen erot
28
Työnantajat (yritykset) mitä opiskelija valmistuttuaan osaa miten poikkeaa aiemmasta OPS:sta opinnäytetyöt harjoittelu opiskelijan ammatillisuus ja kyky soveltaa uutta kielitaito vuorovaikutustaidot työnantajien liian epärealistiset toiveet lisä- ja täydennyskoulutus tutkintojen erot
29
Kela koulutusjärjestelmät sisällöt (opintotuet) opetuksen ja opintojen aikataulut laajuudet toimintatavat
30
Viranomaiset minkälaisia osaajia korkeakouluista tulee lukuohjeet tutkintotodistuksille vaihto-opiskelijat
31
Ammattijärjestöt Mitä valmistunut osaa miten koulutus vastaa pätevyysvaatimuksia Miten OPS poikkeaa aiemmasta
32
Alumnit
33
Kaupunki / kunta
34
EU
35
Opetusministeriö
36
Akkreditoijat laatu Itsearviointiraportit ulkopuolinen arviointi lupaukset vs. vastaavuus OPM
37
Arviointineuvosto
38
”Suuri yleisö”
39
Opetussuunnitelmaviestinnän peruslaki: Kaikki kohderyhmät vaativat ja tarvitsevat erilaisen lähestymistavan.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.